PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf pqrannes » søn 26. dec 2010 22:19

Tonni skrev:Har du mulighed for at kravle ud i skunken med en hårtørrer???
- Så vil jeg anbefale det!!!


Måske, men smedemesteren, der var her for at ordne fyret, siger, at det er næsten umuligt at tø op før
tø-vejret sætter ind. Der er tale om 4 x 8-12 m. løseligt isolerede pex-rør, som ligger udenfor husets klimazone. Jeg har selv lagt rørene op, da jeg (først) byggede mit hifi-rum og (siden) fruens atelier i det uudnyttede loftrum. Der er lagt en isoleringsmåtte over rørene, men det var så ikke nok, da fyret satte ud og der var en 10-15 grader udenfor.

Pex-rørene skulle kunne klare mosten, så jeg har indtil videre valgt at vente.

PQR

PS: heldigvis fik jeg også en flaske slave-whisky (Statesman) og en finere whisky (HAIGS DIMPLE 15 - "in exklusiver Dreieck-Präsentbox") i julegave - det varmer alt sammen!
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 26. dec 2010 23:32

Niel Young, det er fiberholdig rock. Hørte Le Noise for kort tid siden, han ka' stadig. Tillykke med de dejlige plader.

Jeg har også nogle rør uden for klimaskærm, der var næsten ikke noget vand i morges pga. ispropper, trods isolering. Blot én nat uden bevægelse og rekordfrost så...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf mcs_5 » man 27. dec 2010 01:12

pqrannes skrev:Fra fruen, der havde sat sig det mål at finde spændende musik, jeg ikke kendte, og i det ærinde havde støvsuget net for musik, fik jeg en CD med Iron & Wine, et (oftest enmands-)band) jeg aldrig havde hørt om. Den ene mand hedder Sam Beam.

Dem/ham kender man, når man hører Radio Paradise :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Anders » tors 30. dec 2010 19:33



Det er bare pokkers god musik. Jeg har 3LP versionen, hvor der på F siden er graveret et mønster i stedet for riller. Fedt!
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » lør 15. jan 2011 23:01

Varmen er tilbage i Jylland (og resten af landet?), varmerørene er forlængst tøet op (uden skader!) og der er varme i hifi-rummet. Efter en fredag-lørdag med vvs-arbejde i huset på Djursland (to radiatorer skulle sluttes til) er jeg - hygge, hygge - hjemme i hifirummet. Resten af familien ser film i stuen.

Jeg spiller denne nyfundne jazzplade:

Billede?
(Fundet i en genbrugsbutik i Randers - har du sovet i timen, Tonni?)

Dejlig plade, som folder sig storslået ud på min Sony ES (den lille) CD-afspiller, Luxman sættet (CL350/M1600) og Tandberg Studie Monitor'erene.

De fleste (måske endda de fleste her på vintagehifi.dk - det lyder altså skidegodt) ville være tilfredse med dette setup, og det er jeg på en måde også. Jo, jeg er.

Men torsdag aften hørte jeg dette setup:

Billede

Jeg var med Viborg Musik og Hifi-klub, som jeg er medlem af, på besøg hos Artsound (http://www.artsound.dk) her i nabolaget. Det er selvsagt ikke noget vintage anlæg, men langt hen ad vejen er er vintage principper bag det; grammofon, rørriaa med 2 x rørstrømforsyning, rørforforstærker, to SE mono-effektblokke og hornhøjttalere. Jeg fik ikke fat i navnene på hverken grammofon, arm, pickup, riaa, forforstærker, mono-effektblokke (det må fremgå af hjemmesiden), men det lød sgu OK. Faktisk ret

Der var også et digital input setup; computer, DAC mm, men vinylsetuppet lød ubetinget bedst i mine ører.

Og mens den digitale del kun løb op i ca. 40.000 kr., skulle der ca. 250.000 kr. til at erhverve pickup, arm, pladespiller, riaa med 2 x strømforsyning. Forforstærker, effektblokke og højttalere har jeg ingen pris på, men jeg tror at der skal det dobbelte (500.000 kr) til for at få de ind på matriklen.

Men det lød sgu godt.

Når nu jeg - for sjovt - regner mit pt (digitale) setup sammen:
Sony ES cd-afspiller - 40 kr. i en genbrugsbutik
Luxman CL350/M1600- 0 kr. (jeg byttede mig jo til det med et par DCM Time Window, som jeg havde fået gratis)
Tandberg Studio Monitors - 500 kr. (hos de lokale spejdere)
er jeg jo sluppet noget biligere, uden at lyden er tilsvarende ringere.

Hans fra Artsound spillede (til min positive overraskelse) "rigtige" plader (og ikke kun hi-end plader) og således både numre fra Neil Young's Harvest og Eric Clapton's Slowhand. Det havde jeg sgu ikke ventet. Og det lød bedre end jeg havde ventet. Det er jo ikke plader jeg ville sætte på, hvis jeg skulle imponere nogen med mit anlæg.

Jeg har lige spillet de samme Young og Clapton numre på vinyl - via en brugt Shure MeD 95ED, Thorens TD-126 mkII, pro-ject tube box riaa med telefunken ecc83er, Shell "Northport" SE amp og Jealvox Sound Monitors - det lyder sgu også godt. Måske ikke som et 750.000 kr-anlæg. men dog som mere end de 1.000-2.000 kr jeg har investeret i dette setup.

Men det lød altså godt hos Artsound!

PQR.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Tonni » søn 16. jan 2011 13:15

pqrannes skrev:Jeg spiller denne nyfundne jazzplade:

Billede?
(Fundet i en genbrugsbutik i Randers - har du sovet i timen, Tonni?)
PQR.

Peter det kan du ikke være bekendt!!! - Og så med min favorit bassist, snøft!!! :)
Tillykke med fundet!!!
- Jeg er der ikke mere end 2-3 timer hver 14. dag. - Der skal jo også være noget til andre...

Med venlig hilsen
Den "næsten ikke" jaloux.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf pqrannes » tors 3. feb 2011 00:16

På vej hjem fra et møde i Horsens, holdt jeg ind i et par genbrugsbutikker.

I Silkeborg stod et par tovejs Boston Acoustic A60 højttalere som disse, der her ses i selskab med en mægtig Marantz receiver:

Billede

Rigtige "made in USA" højttaler kan jeg ikke lade stå, så de kom med hjem. Der skal laves kanter på basserne, men ellers er de i flot stand. De er potentielt vintage, produceret i perioden 82-89, og får jeg dem lavet inden træffet, kan de næsten komme med i tovejs reolhøjttaler-turneringen (ja, jeg skal nok komme med et forslag til, hvor store disse reolhøjttalere må være).

I Brædstrup genbrug fandt jeg en masse klassiske vinylplader, men det laver jeg lige en vinylspotting tråd om.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf X-ray » tors 3. feb 2011 01:32

pqrannes skrev:....får jeg dem lavet inden træffet, kan de næsten komme med i tovejs reolhøjttaler-turneringen (ja, jeg skal nok komme med et forslag til, hvor store disse reolhøjttalere må være).
PQR

Vent nu hellere lidt - imorgen finder du måske noget, der er endnu større - og så skal reglerne laves om ;) :) .
Hilsen Klaus.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf pqrannes » tors 3. feb 2011 11:00

X-ray skrev:
pqrannes skrev:....får jeg dem lavet inden træffet, kan de næsten komme med i tovejs reolhøjttaler-turneringen (ja, jeg skal nok komme med et forslag til, hvor store disse reolhøjttalere må være).
PQR

Vent nu hellere lidt - imorgen finder du måske noget, der er endnu større - og så skal reglerne laves om ;) :) .
Hilsen Klaus.


Så ikke fræk nu, Klaus!

De her A60 er vist større end det jeg ender med at nå frem til til turneringen.

Jeg skal nok samle op på træftråden senest i weekenden, men måske allerede i aften, hvor jeg har udsigt til en rolig hjemmeaften foran højttalerne (dem alle sammen!).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -min AU-9500 spiller igen!

Indlægaf pqrannes » lør 5. feb 2011 23:13

Når nu ingen gider kommenterer fundet af et par Boston Acoustic A60, må jeg hellere gå videre til et andet emne.

Min Sansui AU-9500 forstærker drillede efter at have være sat til side nogle måneder. Den spillede lidt, begyndte efter nogle minutter (5-15) at støje i højre side og slog så beskyttelsesrelæet fra. Men det dur jo ikke hvis den skal bruges til reolhøjttaler-turneringen til vintagetræffet!

Jeg prøvede, at rense relæet, jeg prøvede at tage det højre F-2029 ud og rense forbindelsen til hovedboardet. Lige meget hjalp det.

I dag prøvede jeg at stille DC-offset på forstærkeren, som det er beskrevet i sevicemanualen; man sætter et multimeter til højttalerudgangen og drejer på den rigtige trimmer. Det ville bare ikke blive godt i den højre kanal - den stod og kørte op og ned og kom aldrig under de 30mV som både manualen og audiokarma.org anbefaler.

Med multimetret tilsluttet højttalerudgang B, og (lavt) musik ud af højttalerudgang A lagde jeg mærke til, at når støjen satte ind, gik millivoltene op. Hmmm. jeg var vist på sporet af nogen.

I alt fald læste jeg videre rundt på audiokarma.org og fandt ud af man godt kan give disse trim-potmetret en gang kontaktrens og sådan gik det. Jeg mærkede lige op med en blyant, hvor trim-potmetret stod, og så fik det ellers et ordentlig skud kontaktrens og en grundig drejetur eller 20.

Derefter røg boardet tilbage i apparatet og DC-off blev atter stillet - dejligt lavt (ca. 5mV).

Nu spiller AU-9500eren på 2. time uden støj og uden at slå relæet fra. Fedt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf MDA » lør 5. feb 2011 23:27

Ikke nok med du kongen af DAB men du kan sørme også klare sådan en fin sansui :D

Det var godt du fik den klar inden træffet :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf KlausM » lør 5. feb 2011 23:46

pqrannes skrev:Når nu ingen gider kommentere fundet af et par Boston Acoustics A60, må jeg hellere gå videre til et andet emne.

Nu spiller AU-9500eren på 2. time uden støj og uden at slå relæet fra. Fedt.

PQR


Til lykke med fejl findingen på din Sansui, det er altid en stor tilfredsstillelse at få ordnet problemerne selv, især når det ikke ender med at man får kortsluttet noget og brændt det hele af :(

Jeg vil da gerne kommentere dine Boston Acoustics A-60. BA er som AR et "East Coast Sound" højttaler firma, og A60 er fra firserne, MkI modellen som er den du har fundet (hvis dine er som dem på billedet) er fra 82-85. MkII har en firkantet diskant. Det er ikke en af de BA højttalere, der er i høj kurs, det er mere fra A-70 og opefter. Den er vel ret ens i størrelse og enheder med dine AR-6, hvilken synes du lyder bedst? (som om jeg ikke kendte svaret).

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 6. feb 2011 00:51, rettet i alt 4 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: PQRs hifi-helvede -flere højttalere kom min vej!

Indlægaf pqrannes » lør 5. feb 2011 23:58

Tak, Klaus, det er dejligt med lidt feedback på Boston Acoustic A60 højttalere.

Der er tale om den første model med de runde diskanter. Jeg skal lige have lavet kanter på dem, før jeg kan se om de er bedre en f.eks. min Acoustic Research AR-6. Men mon dog? i fald bliver det spændende at høre, hvordan Boston Acoustics østkystlyd er.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -min au-9500 spiller igen!

Indlægaf Edge » søn 6. feb 2011 01:27

Jeg så godt du havde lavet en tråd på Audiokarma om din juhuu-oplevelse med AU-9500 (Hvem er det lige du kan takke for den... hmm?) ;)
Din Sansui Eight er osse snart klar til afhentning hos undertegnet, da min forstærker er i kyndige hænder hos Lars (Sound2Vision) hvis jeg da ikke skal sætte den i den blå for dig :)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -min au-9500 spiller igen!

Indlægaf pqrannes » søn 6. feb 2011 10:55

Edge skrev:Jeg så godt du havde lavet en tråd på Audiokarma om din juhuu-oplevelse med AU-9500 (Hvem er det lige du kan takke for den... hmm?) ;)
Din Sansui Eight er osse snart klar til afhentning hos undertegnet, da min forstærker er i kyndige hænder hos Lars (Sound2Vision) hvis jeg da ikke skal sætte den i den blå for dig :)


Ja, Edge, hver gang jeg ser kærligt på min AU-9500, tænker jeg på at det var dig der spottede den på bagagerumsmarkedet i Viborg. Men husk at det var prædestineret, at den skulle ende hjemme hos mig; jeg havde jo et ½ års tid tidligere fundet/vundet den tilhørende tuner på qxl.dk.

Godt at høre at din forstærker er på vej på banen igen. S2S-Lars skal nok få den til at virke. Lad mig bare få Eight'en hjem igen. Jeg har jo aldrig rigtig fået hørt på den. Måske den også trænger til en DC-offset indstilning?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster