PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 31. okt 2010 22:17

Gottschalck skrev:De ser da ret fine ud. Har 'vi' ikke hørt dem før?
Generelt har jeg en ide om at især de ældre tyske ting kan gå godt i spænd med us grejet - så måske noget Heco eller hvad med Revox højtalerne ?- øhh vist kun den ene! kunne køre med Fisheren.
Forøvrigt underligt at Fisheren ikke passer på Tandberg højtalere. Her hos mig kan de små røramps godt få dem til at spille, selvom jeg godt kan se hvor du vil hen med 'det med kraft og saft' eller er det kun saft??


Nej, jeg har ikke haft dem i "spil" før, måske tænker du på det par fuldtone/dualcontric-agtige Isophon højttalere, som jeg selv har sat (Ikea)-ben på og tidligere har vist billeder af? De ligner umiddelbart lidt.

Jeg har faktisk ikke prøvet Fisher'en af med Tandberg'erne. Tandberg'erne fascinerer mig jo principielt ikke, selvom de spiller storslået med en kraftig SS-forstærker. Så et Fisher X.100/Tandberg Studio Monitor setup interessere mig egentligt ikke. Kald mig bare tosset, så er det sådan det er.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Gottschalck » søn 31. okt 2010 22:25

jamen ok da.
- Og ja det var de Isophon ting jeg tænkte på.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » ons 3. nov 2010 23:13

Kan man brokke sig her? Jeg gør det nok lige meget hvad! Måske ikke lige frem brok, men så i alt fald en brokagtig udladning. Nu kommer det.

Der er vist tale om en egentlig audio-eksistentiel (google ikke ordet, det findes ikke!) krise. Uha.

Jeg er nemlig ret utilfreds med de vintage hifi-oplevelser, jeg får for tiden. Ok, Tandberg Studio Monitors trukket af CL350/M1600 Luxman sættet er mægtigt. Det dur, og og den musik, der kommer ud af denne konstellation hænger f***** sammen. Men rejser hårene sig på armen? Nej! Jeg nyder lyden, men blive ikke rystet i min grundvold. Det vil jeg!

Luxman Cl350/Siemens Klangfilm "monoblokke"/Klipsch Heresy - nu med nye kondensatorer (tak Mikkel) i delefiltrene - er sgu også ok - til noget musik. Men den rigtige (akustiske) musik, bliver jeg skræmt af det nærvær, jeg møder. Så tæt. Så præsis. Så Klipsch! Men bliver man ikke bare en lille smule træt i ørerne og hovedet i det lange løb? Jeg si'r ikke noget. De Klipsch Heresy er sgu fede (tror jeg).

Og så den fjendske Fisher X-100! I første omgang har jeg jo tæmmet den med at par (ukendte) Lorenz trevejs højttalere fra slut 50erne. Vores egen Rolf Zetterberg har genfundet dette "gamle" link til en diy brochure som viser enhederne:

Billede

Det er et jern-fint sæt som sammen med Fisher'en i alt fald ikke mangler noget i toppen (var jeg mon ironisk her?), men som godt kunne folde sig lidt mere ud i mellemtoneområdet efter min smag.

Ok, jeg ender da med at jeg finder mine "guddommelige" domkirkebaffler* frem og sætter dem til bl.a. en Braun CSV-13 rørforstærker og ender med drømme om at sat en 15 dual-concentric-agtig højttalere (eller nogle andre fuldtoneenheder) i den åben baffle, jeg længe har drømt om at få sat sammen. I en slags desperation slutter jeg i går aftes en 12'' fuldtone Philips enhed til min testforstærker (den bortlovede Sansui 661), bøjer mig ind over enheden og indsnuser/indlytter fuldtone fornemmelsen fra den mens den spiller. Hmmmm.

I dag slæber jeg så et stort stykke pap med hjem fra arbejde. Stivet af på den rigtige måde, kan det vel blive en (midlertidig, men brugbar) OB for Philips-enheden? Jeg overvejer også at skære en kasseret bordplade (fra arbejde) midt over og få to 80 cm X 80 cm stykker til at OB-lege lidt. Men der ikke nogen stiksav til at skære de runde huller med på matriklen.

I afmagt tager jeg en runde til tre genbrugsbutikker; måske står der store fuldtoneenheder der i dag. Nej, det gjorde der så ikke. Igen.

Jeg skal omkring en lokal vinmand og hente vin (til arbejde). Nogen skrifter til en præst; det gør jeg så ikke. Jeg slipper min utilfredshed løs over for vinmanden (den perfekte skriftefader?) - "audio-eksistentiel" og "15 tommer dual concentric" si'r jeg til vinmanden, som jeg ved også interesserer sig for hifi. "Sådan et par har jeg", si'r han så, "liggende på mit lager, altså Tannoy". Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal blive glad eller ked af det her. De er selvfølgelig ikke tilsalg, købt af Poul Morél i sin tid, kasserne blev for store og smidt ud, enhederne ligger et sted Viborg. Jeg turde at spørge om jeg kan få lov at prøve dem en dag. Det kan jeg godt. Hmmmm.

Eneste løsning lige nu er at spille virkeligt HØJT på den lille ulineære Shell ("Northport") SE rørforstærker og de store (ulineære) Jealvox trevejs-højttalere. Første plade var C.V. Jørgensens "T-Shirts, terylinebukser og gummisko". Og drikke en Ileach Peaty Single Malt whisky. Det hjalp.

Nå, ja, jeg har været halvsyg og snottet i en uge nu. Måske det også spiller ind på min hørelse.


* her er de:
Billede
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » ons 3. nov 2010 23:55

så så bette PQR - de 15" tannoy er den rette medicin og din vinmand der gerne vil blive ved at været leverandør til den danske litteratur skal nok slippe dem - så bliver alt godt igen og snuen skal sq nok også gå væk af sig selv
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 4. nov 2010 00:05

uuh, stærke sager Peter. Jeg vil slet ikke komme med gammelkloge betragtninger og lommefilosofisk rådgivning. Men det er ærligt talt noget af det mest interessante jeg har læst på et hifi forum!

Jeg kender iøvrigt også fornemmelsen, jeg spillede ikke musik endsige købte plader i en lang årrække pga. noget lignende. Men også fordi de genrer jeg dyrkede var blevet mig for udslidte og jeg ikke kunne finde rigtig inspiration.

Men jeg tænker på, om musikken ikke kan klare sig uden den nakkehårsrejsende lydoplevelse? Rigtig musik kan i mine øjne sende mig alle mulige vilde steder hen, helt op i himlen f.eks., selvom det kommer ud af mit ringe køkkenanlæg, eller en transistorradio for den sags skyld. Håber ikke din audioeksistentielle krise ødelægger dit forhold til det centrale - musikken. Musik er et af de største undere. Basta.

Jeg sender lige et bundt positive hifivintagebølger i retning af Hovedgården - o(h)m mani padme um...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » tors 4. nov 2010 00:29

Tak, r-l-b, for trøst. Et par 15'' fuldtoner skal nok komme min vej en dag.

Tak, bobtilyoudrup, for de pæne ord og de gode tanker.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » tors 4. nov 2010 14:33

et andet godt råd er: lydt til CDer og kun CDer i en uges tid - så plejer magien at vende tilbage lige så snart du sætter en LP på :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 20:16

Jeg har rodet med bremser på bilen i dag, så der stod ikke loppemarked i kalenderen. Jeg fik ikke engang tjekket om der var nogen at køre efter. Det er jo ikke lige frem sæson.

Men lidt kom der da ind alligevel.

Fra en veninde hvis søn var flyttet hjemmefra en Nikko NR-1415 monster-receiver (tjek på nettet, hvor står den faktisk er!). Den spiller fint (DC på udgangene er ok), men lugter af rådden æg, når den bliver varm. Kassen er ikke pæn (er genbetrukket med lys plastic-finer, føj) og så mangler der det yderste af en enkelt vippeknap. Hvis nogen mangler sådan en kæmpe sag, kan man bytte sig til den for vin.

Der fulgte også en Pioneer SX-750 receiver med. Den er ikke afprøvet men ser OK ud. Plastic-fineren skaler en smule, men den sølvfjæsede front er nogenlunde pæn. Den har i øvrigt ind- og ud-stik på en vandret bundblade som NAD 3020 og flere Sansuier.

Nå, ja, så ringede min søn August fra indsamlingen til spejdernes loppemarked og sagde, at man der havde indsamlet (men også smidt ud igen) et komplet dobbelt sæt Philips 800 ohms højttalere. Dem kørte jeg ud og reddede, da jeg alligevel skulle ud og prøve vognens bremser af. Jeg købte (og reddede) også den flotte Philips Vienna "high fidelity" 800 ohms receiver, som højttalerne hørte til.

Der røg blandt andet også et tredobbelt RCA vinyl boxsæt med Django Reinhardt med.

Altså en ret almindelig da her i det midtjyske.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf mcs_5 » lør 6. nov 2010 20:21

pqrannes skrev:Nå, ja, så ringede min søn August fra indsamlingen til spejdernes loppemarked og sagde, at man der havde indsamlet (men også smidt ud igen)

Smidt ud? Trænger de spejdere ikke til et kursus i hvad der er guld og hvad der er skrammel?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » lør 6. nov 2010 20:36

hvor meget vin skal du have for den Nikko?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 20:59

r-l-b skrev:hvor meget vin skal du have for den Nikko?


Ikke mange flasker, så det skal vi nok finde ud af, hvis din interesse i den holder. Jeg ved ikke om den grimme lugt skyldes en teknisk defekt eller hvad.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » lør 6. nov 2010 21:04

mon ikke den bare skal have en ordenlig gang motorvask og så lidt dåse skift ?

jeg har en svaghed for monsterreceivere og min dejlige sx 980 er jo knap nok stor nok til at være en gremlin
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 21:17

r-l-b skrev:... jeg har en svaghed for monsterreceivere og min dejlige sx 980 er jo knap nok stor nok til at være en gremlin


Pioneer'en er da også stor, men NIKKO'er sgu overstor på alle måde. Den er lidt let ift. sin størrelse, og vjer hvis nok kun 26 kg, men tilgengæld skulle den være god for 175 W.

Jeg kører jo til Kbh. i næste weekend (bogforum) og ved jeg nok skal til Farum med nogle højttalerenheder, jeg har repareret for en ven, men måske er bedst at vente med den officielle overdragelse til vintage-træffet i marts?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf pqrannes » søn 26. dec 2010 21:19

Den fedeste del af julen er overstået. Det blev ikke til så mange vintage hifi/musik-relaterede gaver, men dog lidt.

Fra fruen, der havde sat sig det mål at finde spændende musik, jeg ikke kendte, og i det ærinde havde støvsuget net for musik, fik jeg en CD med Iron & Wine, et (oftest enmands-)band) jeg aldrig havde hørt om. Den ene mand hedder Sam Beam.

Det var denne CD, hun havde fået støvet op:

Billede

Jeg har hørt lidt på den, det lover godt. Det er støvet og lyrisk musik, som jeg (også) kan li' det.

Fra ønskesedlen havde min ældste søn valgt at give mig dette album, der manglede i min NY samling:

Billede,

Jeg har hørt den første af de to CDer - åh, Neil, der er sgu knald på. Det kan jeg godt li'. Og, hvad jeg hører, er godt. Det er en NY CD jeg ikke kunne være foruden.

Ellers har julen (i går aftes) budt på et nedbrudt oliefyr. Det var en kold nat! Nu kører fyret igen, men nogle af varmerørene på loftet i det 70 år gamle hus klarede ikke en nat uden varme og er nu dybfrosne.

Det betyder bl.a. at radiatoren i mit hifi-rum er iskold og nok forbliver det indtil det (inshallah - om gud vil!) begynder at tø sidst i næste uge. Jeg har fyret op under en del radiorør - det varmer alt sammen!

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 11. jan 2017 09:51, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Tonni » søn 26. dec 2010 22:12

Har du mulighed for at kravle ud i skunken med en hårtørrer???
- Så vil jeg anbefale det!!!

Håber ikke det bliver min tur når ferien er ovre... Har 360 m2 i to plan der er potentielt isbjerg...
Tør ikke tænke tanken!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster