PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede -min AU-9500 spiller igen!

Indlægaf csso » man 8. aug 2011 21:39

pqrannes skrev:Når nu ingen gider kommenterer fundet af et par Boston Acoustic A60, må jeg hellere gå videre til et andet emne.

Min Sansui AU-9500 forstærker drillede efter at have være sat til side nogle måneder. Den spillede lidt, begyndte efter nogle minutter (5-15) at støje i højre side og slog så beskyttelsesrelæet fra. Men det dur jo ikke hvis den skal bruges til reolhøjttaler-turneringen til vintagetræffet!

Jeg prøvede, at rense relæet, jeg prøvede at tage det højre F-2029 ud og rense forbindelsen til hovedboardet. Lige meget hjalp det.

I dag prøvede jeg at stille DC-offset på forstærkeren, som det er beskrevet i sevicemanualen; man sætter et multimeter til højttalerudgangen og drejer på den rigtige trimmer. Det ville bare ikke blive godt i den højre kanal - den stod og kørte op og ned og kom aldrig under de 30mV som både manualen og audiokarma.org anbefaler.

Med multimetret tilsluttet højttalerudgang B, og (lavt) musik ud af højttalerudgang A lagde jeg mærke til, at når støjen satte ind, gik millivoltene op. Hmmm. jeg var vist på sporet af nogen.

I alt fald læste jeg videre rundt på audiokarma.org og fandt ud af man godt kan give disse trim-potmetret en gang kontaktrens og sådan gik det. Jeg mærkede lige op med en blyant, hvor trim-potmetret stod, og så fik det ellers et ordentlig skud kontaktrens og en grundig drejetur eller 20.

Derefter røg boardet tilbage i apparatet og DC-off blev atter stillet - dejligt lavt (ca. 5mV).

Nu spiller AU-9500eren på 2. time uden støj og uden at slå relæet fra. Fedt.

PQR


Det er præcis det der sker med min AU-7900! - blot i begge kanaler

Kan man med likvider købe at få en kyndig herfra forum til at udføre denne magi?

Og undskyld jeg hijacker din tråd :oops:
Senest rettet af csso man 8. aug 2011 22:19, rettet i alt 1 gang.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf ole n 84 » man 8. aug 2011 21:47

tillykke med dit nye grej, det ser bare super lækkert ud.
Så bliver det sikkert spændende at komme igang med at leje og afprøve det :D
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf r-l-b » man 8. aug 2011 21:49

ja tillykke - og den Thorens er slet ikke så tosset hvis du kan få den op at køre - ophænget er nemmere at justere end på 160eren.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf Tonni » man 8. aug 2011 21:56

For pokker da også Peter!

TILLYKKE!!! - Så heldig har man da næsten ikke lov at være! :) :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf pqrannes » man 8. aug 2011 23:10

Tak for til lykke og andre kommentarer. Det var sgu OK heldigt.

Jeg prøver nu Carver Mct moving coil tranformeren af med min Denon DL-103 - det er ikke skidt (på godt jysk). Om den vipper Denon HA-500 headamp'en af pinden er ikke sikkert, men den følger altså godt med.

Carver'en sugede umiddelbart mere brum og støj til sig, men det forsvandt da jeg skiftede et hjemmelavet kabel ud med et indkøbt (så har jeg lært det).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -min AU-9500 spiller igen!

Indlægaf pqrannes » man 8. aug 2011 23:14

csso skrev:Det er præcis det der sker med min AU-7900! - blot i begge kanaler

Kan man med likvider købe at få en kyndig herfra forum til at udføre denne magi?

Og undskyld jeg hijacker din tråd :oops:


Csso, måske kan vi prøve at kigge på den her hos mig en hverdags aften om nogle uger, hvis du gider og kan tage turen fra det nordjyske. Jeg er ikke teknikker, men kan da rense et bias-potmeter og stille på det, hvis en servicemanual er ved hånden.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede -min AU-9500 spiller igen!

Indlægaf csso » man 8. aug 2011 23:18

pqrannes skrev:
csso skrev:Det er præcis det der sker med min AU-7900! - blot i begge kanaler

Kan man med likvider købe at få en kyndig herfra forum til at udføre denne magi?

Og undskyld jeg hijacker din tråd :oops:


Csso, måske kan vi prøve at kigge på den her hos mig en hverdags aften om nogle uger, hvis du gider og kan tage turen fra det nordjyske. Jeg er ikke teknikker, men kan da rense et bias-potmeter og stille på det, hvis en servicemanual er ved hånden.

PQR


For fanden TAK!!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jeg har en service manual liggende her! - du siger bare til hvornår du kan, og hvad du skal have for det.

Det var en sten fra hjertet :Thumpsup:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf csso » man 8. aug 2011 23:20

pqrannes skrev:Tak for til lykke og andre kommentarer. Det var sgu OK heldigt.

Jeg prøver nu Carver Mct moving coil tranformeren af med min Denon DL-103 - det er ikke skidt (på godt jysk). Om den vipper Denon HA-500 headamp'en af pinden er ikke sikkert, men den følger altså godt med.

Carver'en sugede umiddelbart mere brum og støj til sig, men det forsvandt da jeg skiftede et hjemmelavet kabel ud med et indkøbt (så har jeg lært det).

PQR


Hvis den der carver ting ikke finder permanet plads hos dig, ku jeg godt være interesseret - hvis den passer til min PU.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf pqrannes » ons 10. aug 2011 18:30

csso skrev: Hvis den der carver ting ikke finder permanet plads hos dig, ku jeg godt være interesseret - hvis den passer til min PU.


Den Carver SUT (step up transformer) spiller ganske fortræffeligt med en Denon DL-103 pu, som den lader jeg ikke fare med det første. Og i modsætning til min HA-500 (og ortofon T-20) kan de stilles om til forskellige ohm-belastninger. Fint og godt.

TD-320 grammofonen har min søn August (aka aqrannes) fået foden under. Han har fjernet den ekstra kabelføring og tilsammen har vi fundet ud af kablerne i armen ikke fejler noget; det var blot det specielle Thorens headshell, der var blevet drejer 180 grader - det lod sig kun gøre ved at løsne en skrue, men det har nogen gjort på tidspunkt. Den grammofon skal nok komme til at spille fint på Augusts værelse.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf Louis » ons 10. aug 2011 22:56

Hej Peter

Og tillykke med det store læs grej. Nogle mennesker er næsten for flinke ved en. Selv oplevede jeg det, da jeg hentede en Lenco L75 hos Place herfra, sammen med Santashooter. Vi fik en god og hyggelig snak. Og Lencoen så nærmest ubrugt ud. Den skulle have været et projekt. Men det bliver den nu ikke i den stand :cool1: Fedt når folk passer på deres ting!

Hvis du forresten ikke skal bruge den preamp er jeg meget interesseret i den ;) Jeg mangler nogle indgange.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: PQRs hifi-helvede - her er en glad mand

Indlægaf pqrannes » tors 8. sep 2011 21:24

En lille update herfra.

Som beskrevet andetsteds her er jeg i gang med at få standeret den fine TD-124 mk I og det skal nok gå godt med alle de gode råd, jeg har fået her på forummet.

August (aqrannes) er ved at have fod på TD-320 grammofonen og en dag, når han er kommet sig over at have købt et Panasonic 42'' fladskærms-tv til sit 12 kvm værelse, skal grammofonen vel også ned på hans værelse. Så ryger den fine ny-biaset Sansui AU-555A vel også tilbage til hans værelse, hvor et par ramponerede men velspillende JBL L-40 nu spiller.

Men her blev det tid at prøve det sære Tresham forforstærkersæt af. Jeg gjorde det på den nemme måde; hev forbindelsesbøjelerne af AU-555Aen på værkstedsbordet (her i hifi-rummet, dog) og satte Tresham'en til før effektdelen. Kilden er altid i værkstedsammenhænge en Sony CD-afspiller.

Nu spiller setuppet via mine "supertransparente" værkstedhøjttalere:

Billede

(her står lidt om de transparente højttalere: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=53689)

og jeg er atter (jeg er nem!) overrasket. Hold da hel kæst, hvor det rykker. Det forforstærkersæt er ikke så ringe, som Poul fra Pouls Audiobutik skriver et sted (han må vide det, det har været hans). Jeg glæder mig faktisk til at prøve det af som forforstærker til mine Siemens (Klangfilm) monoblokke.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - jazzhjørne nu med kork tropehjelm

Indlægaf pqrannes » tors 29. sep 2011 21:27

Mens vi (dvs. jeg) venter på de klangfilm output transformatorer, der måske skal redde den små Shell Northport SE forstærker, blev der tid til at ryddet lidt op her og få det nye jazz-hjørne på plads:

Billede

Her ser man, foruden en del sodavandskasser fra et sydfynsk bryggeri, ser det trænede øje en Fisher 800-T Receiver, et par Acoustic Research AR-6 højttalere og en Braun PS-500 grammofon (endnu) med Denon DL-103 - og da steppet op med en Carver MC stepupper. Vinylpladerne er jazz, blues, soul, gospel og "entertainment" (a la Frank Sinatra og Dean Martin). Forneden dog nogle folk/country plader, samt min samling af etnisk (og især arabisk) musik.

Og det lyder faktisk rigtig fedt.

PQR

PS: Nagra mono båndoptageren, der mangler en ny(renoveret) trykrulle står til pynt - det klarer den fint!
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - min nye ven, Fisher X-100

Indlægaf pqrannes » tirs 6. dec 2011 21:46

Der er sket en del her på lag siden september.

I min open baffle tråd (http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... fle#p11789) er det blevet åbenbaret at jeg har fået realiseret mine open baffle drømme. Siden min sidste post der har jeg fået Siemens Klangfilm-enhederne i OBerne, og det er altså godt.

Og som nævnt et andet sted (http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 555&t=1307) er min lille Shell Northport SE EL84 rørforstærker afgået ved døden, men vha. nye trafoer og hjælp fra rørglad vækket til live igen. Men umiddelbart bedømt (jeg skal nok dykke ned i det senere) har den miste noget af sin personlighed og klarer ikke at tumle de store Jealvox horn tilfredsstillende længere. Bl.a. derfor gik jeg på jagt efter en erstatningsforstærker til de store horn (http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 30&p=12085) og selvom jeg prøvede med forskellige frygtindgydende SS-forstærkere, blev det ved frygten: fascinationen indtraf vist ikke.

Så var det jeg kom til at købe en ny rørforstærker (http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 44&p=11173), en amerikansk 6v6 PP Bell-forstærker, som nok virkede (og brummede) men lissom tabte pusten, når man skruede op. Den fik jeg også hjælp til at få til at køre det bedste, den kan, og den har været på prøve sammen med de store horn. - Der mangler nu noget, sagde min søn August (AQRannes), måske i mellemtoneområdet, og måske havde han ret.

Hmmm.

Nuvel, den gode Bell (spillede også "skævt" (ude af balance), når den spillede lavt, så den anden dag røg den så på værkstedsbordet og fik et ordentlig skud kontaktrens i (stort set) alle potmetre. Hold da kæst, det hjalp. Først blev de 2 x bas- og diskant-potmetre meget nemmere at dreje og så skete det samme for volumenpotmetret, og bedømt på værkstedhøjttalerne kom der ikke bare balance i sagerne, men også hul igennem på en ny måde.

Og da var det at en nærmest kætterisk tanke ramte mig. - Hvad med din gamle uven, Fisher X-100 forstærkeren? Hvad kan den? Hvad vil den? Og - her bliver det spændende - hvad vil den sige til et skud kontaktrens?

Jeg er jo sådan if-it-aint-broke-don't-fix-it-type og når sagerne spiller, får de lov til det. Dog har jeg på det sidste (heldigvis) lært (mig selv) at det kan svare sig at skrue de gamle SS apparater op og stille bias og DC-balance på dem (http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 565&t=1191) og har oplevet mirakler i den sammenhæng.

Men at rense potmetret, som umiddelbart ikke udvist problemer og ikke skrattede, når man ikke drejede på dem, har aldrig faldet mig ind.

Det gjorde det så nu. Bell'en (endnu uden bund og top) blev stillet til side, og Fisher'en hevet frem fra skammekrogen. Af med træsvøb, af med bundplade og så et ordentlig sprøjt af kontaktrens på volumenpotmetret, som nok er uoriginalt men dog vintage (iflg. sælger). Og et skvæt til.

Derefter strøm og signal og højttalere (ikke nødvendigvis i den rækkefølge! på, og hvad har vi så her? Vi har lyd, har vi, vi har fyldig lyd, vi har vist sgu flot lyd på værkstedhøjttalerne. F****, der vist hul igennem på den f****** Fisher.

Nu spiller den på de store horn, og der er - såvidt jeg kan høre gennem decembers tåger af snot og snue - masser af bund og top og især det midt i mellem. Og et flot præcist, detaljeret stramt 3-dimensionelt lydbillede, som jeg - indrømmet - ikke er vant til fra den lille, nu hvilende Shell Northport.

Spørgsmålet er om en afløser er fundet?

Har de store horn nu endelig fundet en forstærker, der kan matche dem? Den fine Bell står endnu på værksteds-bordet, og er - nyrenset og fin - klar til at prøve kræfter med de store horn. Det må komme. Lige nu leger vi med min nye ven, Fisher X-100. Jeg er ikke en gang nået til at prøve at skifte udgangsrørene ud med andre robuste rør.

Det må komme.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - min nye ven, Fisher X-100

Indlægaf Edge » tirs 6. dec 2011 23:36

Kontakt rens / WD40 er Guds gave til Vintage folket, jeg har selv lige haft en aha! oplevelse med det. Min Sony Receiver fik et skvæt i dele kontakten til normal-separated, nu er den tyst men stadig periodisk knas i venstre kanal (transistor der skal skiftes) Er det ikke bare lykken når noget virker...
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Lux riaa

Indlægaf pqrannes » man 9. apr 2012 21:36

Efter et par dage på landet for at holde åbent hus i sommerhuset, der er til salg, er jeg nysgerrig tilbage i hifirummet.

Og det blive tid til for alvor at prøve den Luxman LE-109 MM/MC riaa jeg fandt (på dba.dk?) og købte for et par måneder siden.

Billede

Det er Getz/Gilberto/feat. Jobim, der ligger på Strathclyde/Mørch UP4 comboen, og efter Luxman'en, er det min Tresham pre og Siemens Klangfilm filmfremviser monoblokkene og ditto OBerne, der holder for.

Jeg skulle trues med rigtig mange bank for at indrømme, at min Denon HA-500/Project tubebox riaa combo med mine bedste Philips ECC83 rør lyder bedre. Det er sgu-skisme godt, det den Lux riaa og MC stepup gør.

"Luxmans underdog" kaldes LE-109eren i vist ret ny tysk anmeldelse/omtale:

http://www.stereo.de/index.php?id=500

Billede
Der Innenaufbau der Luxman LE-109 beweist den Aufwand: Es sind zwei komplette Phonostufen verbaut, dazu kommen der voll diskrete, bis hin zu den Trafos kanalgetrennte Aufbau und wertige Bauteile.

Billede
Die LE-109 war auch als Umschalteinheit wischen zwei Plattenspielern gut

PQR

NB: dette indlæg endte først i Vintage opdateringstråden, men er nu sendt over i min egen tråd, hvor det retteligen hører hjemme.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 127 gæster