Hackenbergs totalentreprise.

Vis os dit grej

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 28. aug 2020 08:35

Ja, det er en nyttig tråd det gælder bare ikke for SEAS.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf spuncut » søn 30. aug 2020 20:00

Captain Phoenix skrev:
cdp skrev:... Spuncut har afkodet scanspeaks type betegnelser...

Helt præcist hér: viewtopic.php?f=557&t=3603&start=360#p112310

Og mine oplysninger stammer fra Hackenberg, som har været behjælpelig når jeg har stået med noget Scandyna med Scan Speak-enheder. Men her er det jo noget SEAS der er på bordet. ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » man 31. aug 2020 13:46

DSC_0000146.jpg


Filteret til Model A indeholder fine luftspoler hvor tråden til seriespolen er ok. Den store kondensator, øverst, er på 4,7uF og holder værdien. Overraskende. Den lille er på 10uF og den er skredet til det halve. Ud med den.

DSC_0000148.jpg

Diskanten er en H140. Har aldrig hørt om denne specielle model men mon ikke det er som kaptajnen siger ovenfor. H140 er normalt en mellemtone.??????
I porten nederst på forpladen sidder normalt sort skum. Det er helt bortforvitret på mine. Jeg har heldigvis en rulle af det rigtige som er akustisk transparent (åbent).
Så skal jeg bare finde nye blanke skruer med x-kærv. Så er de klar.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Henry » man 9. nov 2020 15:02

Hei,

Seas har endret navnekonvensjonene sine flere ganger. Modellnavnene har ikke alltid vært like enkle å avkode, og ble heller ikke alltid brukt helt konsekvent. På slutten av 70-tallet begynte man, på enheter som ble skreddersydd for store kunder, å føye til bokstaver på slutten av modellnavnet, som gjenspeilte hvilket firma de ble produsert for. Dette gjøres fortsatt den dag i dag, selv om det noen ganger kun er kosmetiske endringer som skiller dem fra standardmodellene. Som Hackenberg har nevnt tidligere står F ganske sikkert for Fried.

H-numrene til Seas kan betraktes som "prosjektkoder", og er - med noen få unntak - i grove trekk kronologiske. Jeg vet ikke når systemet ble tatt i bruk, men det er først på slutten av 70-tallet at nummeret blir stemplet på bass- og mellomtoneenhetene. På de tidlige dome-diskantene ble derimot kun H-nummer brukt. Jeg er nokså sikker på at diskanten H140 teknisk sett er identisk med H086, med frontplate lakkert i sølv, skjønt domer i polyamid var også kommet i produksjon (H098, H107) på denne tiden.

25F-EWRXF er nok basert på modellen 25F-EWRX (H131). Den ulakkerte baksiden av chassiset kjenner jeg igjen fra enheter laget for både Toshiba og Sony omtrent på denne tida. Jeg kan ikke tenke meg noen annen forklaring enn at det må ha blitt gjort for å holde produksjonskostnaden nede. Hva "R"-en i navnet står for er jeg ikke helt sikker på, men enhetene skiller seg fra eldre Seas 10" (25F-EW/25F-EWX) ved at den tradisjonelle åpne støvhetten er erstattet med en lufttett hette i papir. Noen egen bokstavkode for coating ble ikke tatt i bruk før på 80-tallet, såvidt jeg vet.

NB: På Seas' hjemmeside er mellomtonen 13F-GMBX listet som H140. Dette er helt feil, da den har nummer H095.

- H -
Senest rettet af Henry fre 23. feb 2024 22:09, rettet i alt 1 gang.
Henry
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 nov 2020
Lokalitet: Trondheim

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. nov 2020 10:11

Tak Henry. Meget klog eftertanke.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » lør 23. jan 2021 14:11

Hackenberg skrev:https://www.dba.dk/hoejttaler-andet-maerke-fried/id-1069166437/

Har været ude hos Helge K i Tisvilde for at se på de Fried Model A han havde til salg. Kom derfra med dem og et sæt Model R til en god pris.
Helge kunne fortælle at de to sæt A og et sæt R var doneret af person som havde købt en villa i Tibirke af boet efter Steen Jørgensen.
Højttalerne kom i original emballage som dog var noget fugtskadet. Heldigvis var det kun pappet.

DSC_0000134.jpg

Steen (Stan) Jørgensen havde importen af højttalerne til et lille firma på Møntergade 22 i København.
Steen var Tisvildes levemand/landsbytosse i mange år og døde med huset fuld af bl.a. hifi fra sin engrosvirksomhed. Alt blev, af køber, doneret til velgørende formål i Gribskov Kommune.
Er der nogen der ved noget om Steen eller hans virksomhed?

DSC_0000132.jpg

Som det ses mangler mine A'er skum i porten. Det har jeg heldigvis på lager.

DSC_0000135.jpg

DSC_0000136.jpg


Alle kabinetter er i ret pæn stand men skummet i porten og kanterne på SEAS-mellemtonerne er selvfølgelig kaput. Alt det kan laves.

DSC_0000137.jpg

Aldrig har jeg set så meget sne i juli! SEAS Har lavet basserne specielt til Fried og kun malet kanterne af kurvene sølvfarvet. Dette har afstedkommet det værste oxidangreb jeg nogensinde har set. Kanterne på både 8" og 10" skal løsnes og oxiderne skal fjernes med børste og sandpapir.


Så er der blevet gjort lidt ved Model R.

DSC_0000229.jpg

Basserne er blevet malet og der er kommet nye kanter på mellemtonerne.
Filteret er bevaret da kondensatorerne er af bedre kvalitet og holder deres værdi.

DSC_0000231.jpg

Spiller lidt på dem mens jeg skærer nyt skum til portene. +1'erne er pænt store og Fried'erne fylder også godt.
Størelsen høres umiddelbart som fin, dyb bas. Mellemtonen er legendarisk og kendes fra talrige konstruktioner bl.a. F-3 Lyd's Trapez. Mere åben end en anden klassiker, B110 fra KEF, som mange kender. Diskanten er nok svageste led men absolut ikke ringe.
DSC_0000234.jpg


Højttalerne er spejlede med fronterne er ikke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » lør 23. jan 2021 14:20

Her et billede af R mk2. Nu begynder det at ligne IMF.

1173161-19f42dc4-imf-bud-fried-model-r-ii-speakers-rare-vintage.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tors 28. jan 2021 18:25

Så har Model R fået skum i porten. Klar til salg!

DSC_0000242.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Fensten » tors 28. jan 2021 19:28

Hackenberg skrev:Her et billede af R mk2. Nu begynder det at ligne IMF.

1173161-19f42dc4-imf-bud-fried-model-r-ii-speakers-rare-vintage.jpg


Ja, men de er heller ikke langt fra Concerto. Tænker at de lyder ganske glimrende.


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf bjerager » tors 28. jan 2021 22:18

Er det noget transmissionsline - noget?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 29. jan 2021 08:09

Dæmpeskummet er arrangeret i et mønster der danner en form for tunnel.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » søn 28. feb 2021 11:13

Så er det tid at rode med klassikere i en anden størelse.

DSC_0000240.jpg

Det oprindelige skum forvitre og er her blevet skiftet med "filter"-skum. Skummet skulle dæmpe reflektioner fra enhedernes - og kabinettets kanter. Det var meget oppe i tiden, dengang.

DSC_0000235.jpg

Filteret er ret grundigt! 4. ordens på diskanten, 1. ordens på den ene svingspole og lav 1. ordens på den anden. Der er to svingspoler på den fede lille Focal 5". Basserne er impedanskorigeret og der er to sugekredse til ujævnheder.
Som man måske kan ane er de store grå Vicon-kondensatorer smidt ud. De lød ikke så dårligt, dengang, med de er skredet, med op til, 200%. Jeg har brugt nogel audiograde bipolare lytter fra Nichicon som sidder - mod - og bliver forsynet med - 9V fra et batteri. Det lyder bare godt og koster/fylder 10 gange så lidt. Kan absolut anbefales.

DSC_0000179.jpg

Jeg har repareret syv af disse 5" i tidens løb. Har man vrøvl med dårlig eller ingen forbindelse på en eller begge svingspoler kan det ofte laves. De skal "bare" splittes ad.

DSC_0000252.jpg

Så er de færdigmonteret med renoverede enheder/filter. Fine nystrøgne Dynaudio D28AF monteret. De spiller rigtig fint sammenlignet med moderne i samme størelse. Det kan være vanskeligt at finde en sub i samme kvalitet.

DSC_0000253.jpg

Til slut med mærkeligt rødbrun front. Solbleget og måske sort engang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf his067 » søn 28. feb 2021 15:42

Hackenberg skrev:
DSC_0000253.jpg

Til slut med mærkeligt rødbrun front. Solbleget og måske sort engang.


Nej, Claus, sådan var de lavet: jeg har selv et par med den farve frontstof, som jeg købte af Ole K. i sommeren 1986, da jeg boede i Canada.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf bjerager » søn 28. feb 2021 19:04

Off topic - står der én med hat på indendøre i din stue på det første billede?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf KlausM » søn 28. feb 2021 22:38

his067 skrev:
Hackenberg skrev:
DSC_0000253.jpg

Til slut med mærkeligt rødbrun front. Solbleget og måske sort engang.

Nej, Claus, sådan var de lavet: jeg har selv et par med den farve frontstof, som jeg købte af Ole K. i sommeren 1986, da jeg boede i Canada.

Mine fronter var nu sorte, købt i 1982 direkte ved kilden. Og det er de stadig.

I øvrigt, flotte højttalere, jeg har spille på mine stort set uafbrudt i snart 40 år. Prøv for sjov skyld, at sætte en Zobelkreds over diskanten (2 uF og 6,8 Ohm/5 watt), jeg synes at det gav et løft til diskanten (mere fokus og præcision).

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 109 gæster