Vintage, på den Moderne måde.

Vis os dit grej

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 9. nov 2012 17:40

Interessant eksperiment at følge. Jeg har før læst om maskinens evner som hifi apparat, men er aldrig kommet i nærheden af én. Hvad der får den til at kunne noget særligt fatter jeg vist ikke et klap af, alt det der indmad i digitale signalgivere, det er altså noget hexerei som kun de teknologiske ypperstepræster kan omgås... man hører messende mumlen om Burr Brown, bitrates og clock-frekvenser... :lol: Nej, elektromagnetisk omsætning fra et fysisk svingningsmedie til hørbart audiotivt niveau, det føler jeg mig tryg og rolig ved.

Kan man ikke modde strømforsyningen op? Det er vel noget med at sikre rigelig med smør.... æh strøm, og bruge komponeter med gode audio egenskaber? Men det er måske en switchmode ting?

Fortsat god fornøjelse med legetøjet :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » fre 9. nov 2012 19:25

Boptilyoudrop skrev:Kan man ikke modde strømforsyningen op? Det er vel noget med at sikre rigelig med smør.... æh strøm, og bruge komponeter med gode audio egenskaber? Men det er måske en switchmode ting?

Fortsat god fornøjelse med legetøjet :cool1:


Der er et diagram til en lineær strømforsyning, men der slutter mine evner inden. man kan tage en forsyning fra den sidste modelnr. SCPH 9022 som skulle være forbedret i forhold til de første (som bla. har en IC og en transistor som afgiver en del varme)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » lør 24. nov 2012 23:31

Mens jeg venter på et kabinet fra Italien, til PS1 CDafspilleren, rodede jeg lidt rundt på DBA på udkig efter en senere version af spillemaskinen, der som før nævnt har bedre strømforsyning. Det var dog ikke det jeg endte op med, istedet vendte mine DBA Ninja evner tilbage (de har før fundet Marantz til vores forums ultimative mest Marantz afhængige) 6 min. efter disse blev slået op var de mine:

Billede

Billede

Billede

Denon AH-D7000 hovedtelefoner. Deres topmodel der lyder en pris på ca. 6000kr Et orgie i Magnesium,læder,alu. og Mahogni.

Og prisen? 500kr defekt, da jeg fik dem skilt ad, viste det sig kun at være en ledning der skulle loddes på igen. Glad? Tjoe...!
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf HpeA » søn 25. nov 2012 00:37

Hvis der er nogen der har lyst til at rode sig ud i sådanne et projekt, så er den ene ud af de tre PS´ere jeg har med phono / RCA ( ? )

Det SKAL koste gratis, ellers gider jeg ikke :lol:

Model Nr. SCPH-1002

Kan det bruges ?
Mvh.
Hp
- Hvis det ikke er 42,5 cm bredt og knaser lidt, er det ikke noget jeg vil eje !.-
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -HwByfffoY - Anno 2013 -
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 26&sk=wall
Brugeravatar
HpeA
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 08 maj 2012
Lokalitet: 4700 Næstved

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. nov 2012 01:31

Edge skrev:istedet vendte mine DBA Ninja evner tilbage (de har før fundet Marantz til vores forums ultimative mest Marantz afhængige


:thumbsup:

(og tillykke med de fine headphones :D )
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » søn 25. nov 2012 12:22

HpeA skrev:Hvis der er nogen der har lyst til at rode sig ud i sådanne et projekt, så er den ene ud af de tre PS´ere jeg har med phono / RCA ( ? )

Det SKAL koste gratis, ellers gider jeg ikke :lol:

Model Nr. SCPH-1002

Kan det bruges ?


Hvis du finder loddekolben og Multimeteret frem, og følger den instruktion der er på denne side:

http://dogbreath.de/PS1/index.html

så vil det kun koste dig lidt tid og et par stumper ledning så har du en fremragende CDafspiller.

Ellers kan du jo bare sende den til mig... ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » ons 12. dec 2012 18:00

Så er Denon sættet hjemvendt igen, efter at have været gennem Lars´s kyndige hænder, og der er tydeligt forskel fra Sony STR-7065A Recieveren til sættet her, de holder Pioneer S-910´erne i et jerngreb modsat Sony´en der er lidt mere tilbagelænet. Jeg er glad!
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » fre 21. dec 2012 19:39

Hvis at går vel, er der stor chance for at mine Pioneer S-910 højtalere snart er originale igen. Har fundet et sæt Beryllium Diskanter til dem. :thumbsup:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Playstation 1 proj

Indlægaf Edge » tirs 12. feb 2013 11:55

Så er der billede af mine "nye" originale Diskanter:

Billede

Der er en tydeligt forskel på disse og de horn/dome tweeters der var sat i før, Diskant reference nummeret her i huset er Andreas Wollenwieders Behind the Gardens. Der er en klokke der skal lyde sprødt på 2. nummmer på side 1. Det bedste udstyr jeg har hørt denne klokke gengivet på, var mine uoriginale Sansui SP-L700, diskanten var uovertruffen i de højtalere. Combo´en Denon-Pioneer-JVC er lige i skabet, der er ikke rørt ved noget- alt står neutralt ,og det spiller bare lige efter mit hovede. :Thumpsup:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf Edge » tirs 25. mar 2014 23:28

15-5 flytter jeg i en meget større lejelighed, der er 145kvm incl. 22kvm værksted. Den består af 5 rum foruden køkken og bad, så nu er muligheden for at få sig et lytterum. Ideer modtages til at dæmpe et sådan, til menneske penge. Rummet jeg påtænker at bruge er 3.3m gange 4m med en dør i den ene 4m væg og ingen vinduer.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. mar 2014 00:00

Hej Flemming - dejligt at høre livstegn :-)

Var det mig, så ville jeg møblere først - hænge lidt lamper og smide et par planter (nu er der ikke noget lys, så det må nok blive kunstige :Skor: ) - lægge et par halvtykke tæpper - alt dagligdags møblement og løsøre er med til at dæmpe. Derefter vil jeg lave en "klap test"- og hvis jeg oplever, at klap-rumklangen) står for længe ( mere end ca. 1/5 sek - (200 MSek) - ville jeg prøve lidt ekstra dæmpning. Lofthøjde kan du ikke gøre så meget ved, men er det træbeklædt, hjælper dette supergodt. Et tykt væg-til-væg tæppe er det mest effektive, du kan have. Reoler med mange rum uden låger er også gode - fx bogreoler.
Så....tæpper - planter- træloft - bløde møbler - reol uden låger, så skulle du kunne få fed lyd i rummet
Bas kan være svær at tæmme (ved jeg mildest talt alt om :shock: ) - men kan du eksperimentere dig frem med denne vil det være det bedste - og er der mulighed for det. Jeg henledeer din opmærksomhed på, at bas øges, jo tættere højttaleren er på gulvet eller ved loftet og ligeledes øges bassen hvis du kombinerer dette med et hjørne - så er der bas :QQS:

Bassen kan i disse situationer være svær at holde "tør" idet den vil få "buldre-tendenser"

Lidt ud fra væg - væk fra hjørne og lidt op måske 30 cm -kan hjælpe med at holde en kontrolleret og relativt tør og defineret bas.

Du kan med fordel undgå højfrekvente refleksioner (diffust stereobillede) ved at stille en "voldsom og kompliceret" plante umiddelbart ved højtoneudstrålingen mod en sidevæg, hvis altså dette giver mening.


Jeg er tilhænger af, at man kan leve så normalt, som nu muligt i et "normalt" indrettet miljø - altså er jeg ikke så vild med reflektorer/absorbenter og hvad det nu hedder alt sammen.

Good luck :thumbsup:

Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf mcs_5 » ons 26. mar 2014 01:39

Fredmarantz skrev:Du kan med fordel undgå højfrekvente refleksioner (diffust stereobillede) ved at stille en "voldsom og kompliceret" plante umiddelbart ved højtoneudstrålingen mod en sidevæg, hvis altså dette giver mening.

Jeg har set nogle store gren-bundter, man engang kunne få ved Ikea, brugt som "voldsom og kompliceret" plante. De ser ganske pæne ud, og skal ikke vandes ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. mar 2014 01:56

Der er også nogen rigtige enthusiaster her, som jeg må sige virkelig gør noget ud af det....

Billede

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf Almarx » ons 26. mar 2014 02:55

Ja, det er da vist nogle gevaldige topskud!
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Stuen bliver til Lytterum

Indlægaf spuncut » ons 26. mar 2014 03:22

Hej Freddy
Nu kommer du ind på nogen tiltag som VIRKELIG kan forbedre lyden :Thumpsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 149 gæster