AQR's hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Vis os dit grej

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med KEF

Indlægaf Louis » man 16. jan 2017 12:51

Captain Phoenix skrev:Fint køb!

Jeg plejer at bruge disse kanter (hollandsk leverandør):
http://speakerrepairshop.nl/index.php?i ... Hye7rEkpE4

Jeg tror (men har ingen dokumentation for) at de ligger meget tæt på originalerne mht. fleksibilitet/blødhed.
Har tidligere fået kanter fra Rick Cobb, USA, der er kendt på Lansingheritage.com - men må sige, at jeg ikke har registreret den store forskel (og så er det nemmere/billigere at få kanter sendt fra et andet sted i EU).


Derfra har jeg også gode erfaringer - altså speakerrepairshop...

Hvis du ikke gider rodde med dem så må du gerne sende en Pb:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med KEF

Indlægaf aqrannes » man 16. jan 2017 14:20

Mange tak. Jeg vil prøve at bestille hos dem så.

Og Louis jeg skal først høre om de slår mine kef før den beslutning bliver taget.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med KEF

Indlægaf Louis » man 16. jan 2017 14:29

aqrannes skrev:Mange tak. Jeg vil prøve at bestille hos dem så.

Og Louis jeg skal først høre om de slår mine kef før den beslutning bliver taget.


Det var også bare så du måske skænkede mig en tanke i fremtiden hvis de skulle videre :cool1
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: AQR start på hifihelvede - Nyt Grej

Indlægaf aqrannes » ons 25. jan 2017 16:38

Så er der kommet nye kanter på JBL'erne, det gik helt uden problemer, og helt uden at skære i støvhætten. Grammofonen var der ingen hul igennem, hverken gennem phono bøsningerne på bagsiden eller i ledningen som kommer ud af plintet. Det viste sig så at sådan en fin ortofon arm har et stik i bunden som var faldet ud. Så stikket er kommet i og nu køre det bare.

Jblerne lyder okay, men kan ikke helt finde ud af om de er sjovere end mine Nordlyd. Da jeg havde både Nordlyd og tandberg studio monitor syntes jeg at de store tandberg ved meget dæmpet i toppen og manglede den nærhed som nordlyd kunne præstere.
Nu er det samme senarie bare omvendt. Jblerne er åbne og klare i toppen, hvor nordlyd lyder lukket i forhold til. Men jeg tror det kræver et par uger før jeg ved hvad jeg bedst kan lide at lytte på.

Her er et billede midt i alt rodet. Den store The Fisher er stadig på juleferie hos pqrannes.
IMG_20170125_153418.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: AQR start på hifihelvede - Nyt Grej

Indlægaf Peter L » ons 25. jan 2017 20:46

Giv JBL'erne noget tid... jeg skiftede kanter på mine L-16'ere, og de lød aldeles kedelige... Efter et par uger på sønnens værelse som fronthøjttalere i hans snurre-rundt system, var der kommet bevægelse i basserne, og de spiller nu aldeles glimrende, med masser af fodtramp. :cool1:

Mvh. Peter L
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 sep 2010
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Re: AQR start på hifihelvede - Nyt Grej

Indlægaf Captain Phoenix » ons 25. jan 2017 21:14

L-16 er en dejlig lille repræsentant for JBL's midt-70'er lyd (med god bas, meget "presence"/"mellemtone-nærvær" og let afrundet diskant-gengivelse). Nye kanter skal som beskrevet nok spilles til - så giv tid!
Jeg ville stille højttalerne lodret... helt bestemt lodret!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: AQR start på hifihelvede - Nyt Grej

Indlægaf aqrannes » tors 26. jan 2017 17:49

Captain Phoenix skrev:Jeg ville stille højttalerne lodret... helt bestemt lodret!


Klart, Klart. Ville jeg også. Men turde ikke, ville være ked af hvis de endte på gulvet.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf aqrannes » tirs 3. apr 2018 17:18

Idag står den på test af nymodificeret rør forstærkere, plus test at nykøbte højttalere.

IMG_3624.JPG

IMG_3623.JPG


Forstærkerene er left/right single ended EL84 trin og forforstærker som er pillet ud af en Akai M-8 spolebåndoptager. De er har så fået nye overføringskondensatorer plus en simpelt mod hvor man lodder en kondensator ind for at gøre dem lidt mere lineære. De skulle yde omkring 5watt som er rigeligt til højttalerne.

Højtalerne er nogle PA-beyma fra 80erne, og er udstyret med en coaxial beyma xt15.

Kilden er min Philips cd-100 sat direkte til de to forstærkere.
Det spiller rigtigt dejligt, og kan helt sikkert noget som min Fisher-Nordlyd combo ikke kan.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf hificlassic » tirs 3. apr 2018 17:46

Fedt setup. Jeg har lige selv fået akurat de samme rørmonotrin fra Akai M8 og de står nu og trækker mine Pioneer Exclusive 2301 aldeles glimrende.
Har selv haft Beyma XT15 og de lød absolut bedst med originale Beyma delefiltre. De spiller nu i min søsters motorcykelklub på Amager
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf aqrannes » tirs 3. apr 2018 17:55

hificlassic skrev:Fedt setup. Jeg har lige selv fået akurat de samme rørmonotrin fra Akai M8 og de står nu og trækker mine Pioneer Exclusive 2301 aldeles glimrende.
Har selv haft Beyma XT15 og de lød absolut bedst med originale Beyma delefiltre. De spiller nu i min søsters motorcykelklub på Amager


Peter nævnet godt du snakkede om dem.
Jeg ved ikke hvilket filter som sidder i disse, men mon ikke det er de originale. Det finder jeg ud af når de skal i nogle andre (større) kasser og prøves af.

Er dine Akai modificeret på nogle måde?
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf Ehapa » tirs 3. apr 2018 20:42

Tillykke ..single ended giver bare dejlig lyd...underligt at ikke flere her på sitet er gået den vej!!.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf pqrannes » tirs 3. apr 2018 21:00

Sejt setup,, du der har fået stykket sammen, August, Glæder mig til at høre det hos dig eller her.

Og ja, single ended forstærkere kan noget, Ehape. Når andre ikke vil ha' dem (og nøjes med fx 5 watt) må vi være nogen, der tar slæbet.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf Louis » tirs 3. apr 2018 21:41

Det ser godr ud - nu er jeg spændt på hvem der får lavet de pæneste kasser til se Akai M-8. Dig eller Verner;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf his067 » tirs 3. apr 2018 22:15

Er der egentlig nogen grund til at fjerne dem fra deres originale plads i en Akai M8? Jeg synes det er lidt synd at ødelægge en god (?) båndoptager for at lave sådan et sæt (sikkert udmærkede) forstærkere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: AQR start på hifihelvede - Nu med japanske monoblokke

Indlægaf aqrannes » ons 4. apr 2018 07:04

his067 skrev:Er der egentlig nogen grund til at fjerne dem fra deres originale plads i en Akai M8? Jeg synes det er lidt synd at ødelægge en god (?) båndoptager for at lave sådan et sæt (sikkert udmærkede) forstærkere.


Min båndoptager kørte umiddelbart, og kunne også godt frembringe lidt lyd. Men fordi den ikke er sjælden, og priserne for en komplet maskine er så lave som de er, kan jeg sagtens få mig selv til at pille forstærkerne ud og sætte resten tilside. For mig er det ikke attraktivt at have en hel båndoptager stående, plus jeg syntes forstærkerne er super flotte når de kommer i hver sin kasse.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster