X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 20. feb 2012 23:19

Uhhh.. - hvor er der bare alt for lidt tid til projekterne for tiden :( . Men lidt er der da sket ;) .
Der er kommet Mushrooms hjem til min TD124. Jeg var overrasket over at se dem sådan "live" - de er helt anderledes, end jeg lige havde forestillet mig dem. Matrialet, elasticitet/hårdhed.... en underlig størrelse :? Nå - men de kommer altså i - det skal prøves!

Jeg har brugt lidt tid på min nyanskaffede combi TR200C. Der er lidt elektriske fejl, jeg er igang med. Desuden viste det sig at pladespiller Chassis'et var bøjet... men jeg fik fat i en anden SP25MKIII - nærmest mint for 200 i DBA - så den kommer i istedet :thumbsup:

I fælles indsats med en fælle herinde fra, lykkedes det idag, at få fingre i denne åbenbart særdeles sjældne sag.... Tak til Captain Phoenix :p
En højttaler omskifter til 4 sæt - samt indgang fra 3 forstærkere. Og mulighed for Pilotlamper. Det er da noget der vil noget.... 8) . Og så er det en Tandberg :Thumpsup:

Billede

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Boptilyoudrop » man 20. feb 2012 23:44

Ah ja, den så jeg godt i annoncen, tillykke med en sjov og sjælden ting.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 23. feb 2012 18:34

Så er TR200C ved at være "træf-klar".
Der var en kedelig "loudness" fejl - som viste sig at være selve vol. potmeter der var defekt. Chassis/pladespiller er ligeledes skiftet... jo jo - det skal nok blive godt :Thumpsup:

Er der et godt tips til, hvordan man giver acryl-låget en opfriskning... der skal lidt mere end en polering til, der er et par ridser ;)

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. feb 2012 18:55

Hej X-Ray!

Jeg har lige tilladt mig at "sakse" min egen tekst fra "den anden side", hvor jeg redegør for min succesfulde måde at polere et acryl-låg op. Fremgangsmetoden er afprøvet og videregivet fra NikonSP, som har "ophavsretten" :D til denne arbejdskrævende metode.
Tråden befinder sig her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... &KW=slipol


Here it goes:

"Ja- jeg har så netop overstået et større projekt med at restaurere et noget ridset, men ikke totalt "ude i hampen" acryllåg til en pladespiller og resultatet er skræmmende flot. Det er faktisk fantastisk og jeg tror næsten at låget er endnu flottere end et nyt?!?! Der var faktisk dybe ridser i låget nogle steder - og disse ridser er nu væk - helt væk - over det hele!!

Jeg har gjort følgende.

1. forbered dig psykisk på et enestående stort arbejde!

2. indkøb vandslibepapir korn 1200 (hvis låget har DYYBE ridser) - ellrs kan man med fordel starte med korn 1500 og slibe på de mest trængende hele flader - brug klods!! - sæt støtte på låget undervejs, så trykket er "lige" og låget ikke bøjer under slibningen. Brug masser af vand under slibningen, da det giver det nænsomte og jævneste resultat. Det er under korn 1500-slibningen, at de dybere ridser skal tages - senere er det for sent, men slib på hele flader - lad være med at gøre det partielt på en flade, det ville kunne ses. Slib kun circulært!

3. "opgrader" dernæst slibning til fx den finere korn 2000 ( stadig vandslibepapir) og slib de samme flader godt og grundigt med klods og altid - altid i circulære bevægelser - brug stadig masser af vand - og klods!

Nu ser låget mat og kedeligt ud, med masser af fine slibespor all over og man skal videre......

4. Nu bruger man slipol! - (jeg ved godt, at man netop er blevet frarådt det længere oppe i tråden) - og dette påføres som det skal og stadig circulære bevægelser - det skal have en ordentlig tur - og den kan være langvarig. Det er vigtigt at man nu er gået over til klud og pudseklodsen lægges væk! - kludene skal være helt rene og gerne meget bløde og af bomuld - der må selvfølgelig ikke befinde sig små partikler i kludene, som kan nyridse låget. Slipol - slipol - slipol - pudse pudse længe og gerne systematisk.

Efter denne store omgang ser låget fint ud, hvis man har husket at komme alle steder, så alle flader har samme apperance - det er vigtigt, at man udviser gefühl og forståelse for materialet.

Slutslibe/pudsning kan foregå med slipoline - (den meget lidt slibende - nærmest polerende) - og slipolinen skal bruges som skrevet på dåsen og man skal huske - igen at komme rundt alle steder i roterende bevægeler - slutpoler med en blød HELT ren klud og resultatet er fantastisk - ser totalt nyt ud - måske endda bedre.

Pas på med at "gnubbe" for meget på ét sted pga en ridse, da man jo fjerner materiale - og låget kan faktisk ændre tykkelse på gnubbestedet, så man efterfølgende kan se, at der er fjerne materiale (korn 1500) - stedet kan nærmest komme til at se ud som en slags optisk forvrængning set gennem acrylen.

Jeg har nu grundslebet og poleret mit låg op som jeg kun turde drømme om!

Pas på med ikke at gå ned psykisk på det MEGET kedelige udseende, som låget får efter korn 1500 - og 2000 - det retter sig fint op med slipolen og bliver sindsygt flot efter slipolinen - Hvis man springer de første led over, kommer man ikke af med ridserne.

Beregn 5-10 timers arbejde (husk at have en kande kaffe med samt lidt musik så man ikke går død i projektet!!

God fornøjelse!
"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » tors 23. feb 2012 19:04

X-ray skrev:Er der et godt tips til, hvordan man giver acryl-låget en opfriskning... der skal lidt mere end en polering til, der er et par ridser ;)

Den ser flot ud - glæder mig til at se den "live".
Mht låget har andre sikkert flere erfaringer, men jeg ville tage meget fint(vådslibnings)sandpapir - afhængig af ridsernes dybde korn fx. 1000. Slib til de er væk og slib så med den næste, finere kornstørrelse osv, osv ned til den fineste kornstørrelse du kan finde. Herefter med "Slipol" så låget bliver blankt igen - nu uden ridser. (Auto-polish kan vist også bruges til slutbehanlng).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 23. feb 2012 19:15

Tak for hurtige inputs.... 10 timer er rigtig meget - men måske det er dét, jeg kan sidde at hygge mig med, når vi ses i Hald :p
Elsker når der forekommer ord som "Gnubbestedet" og "cirkulære bevægelser".... I love it. Skriv noget mere Freddy ;)
I skal have et par billeder af det herlige blå låg :thumbsup:

Billede

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Edge » tors 23. feb 2012 19:27

Den er eddermamme sexet Klaus! Den ville jeg ikke have noget imod at have stående. :thumbsup:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 23. feb 2012 19:31

Edge skrev:Den er eddermamme sexet Klaus! Den ville jeg ikke have noget imod at have stående. :thumbsup:

Lige præcis... Man får bare lyst til at hæve armene og lade hofterne køre i "cirkulære bevægelser"..... :OLO:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 24. feb 2012 21:23

Den der Tandberg-blå man kender fra skalaen har låget sg* også. Det er da bare labert! Sådan én vil jeg osse ha' :thumbsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Roky » fre 24. feb 2012 21:36

:shock: :cool1:

WOW hvor er det flot arbejde !!!

:thumbsup:
Roky
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: Østjylland

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 27. feb 2012 22:54

Roky skrev::shock: :cool1:
WOW hvor er det flot arbejde !!!
:thumbsup:

Nå - Ja.... nu vokser træerne ikke ind i himlen - men fin er den da! Låget trænger stadig til de "10timers gnubben" - men det kan jeg ikke nå inden træffet. Jeg har blot poleret de værste ridser væk - med en kombination af en korn-2000 og Slipoline - og det ser ud til at være vejen frem :thumbsup:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 21. mar 2012 23:30

Min CD104 har i noget tid været uden lyd de første 15min - efter den var blevet tændt. For derefter at spille fint!
Jeg havde jo ellers lavet "gennemplatteringer" på den - men dæleme om jeg ikke havde glemt én. Præcis den som - når den er defekt - fjerner hele stel potentialet fra line-out... dvs. man kan godt måle signalet med scope ifht. chassis, men ikke ifht. signal-ground.... Nok om det ;)
Jeg har tidligere indkøbt andre op-amp - et normalt tweak - OPA2604AP(Burr-Brown) som skulle erstatte de gamle NE5532 kredse! De kom selvfølgelig i - når den nu var åben!
Der er ikke så mange elko'er i selve signalvejen - faktisk kun én - den ville jeg skifte. 22µF/35V er de oprindelige - begge altså én i højre og én i venstre kanal, målte lige under 7µF..... betænkeligt - men den spillede altså godt nok - før jeg gik igang!
Der sidder en del flere elko'er af samme værdi på det "decoder" print - de sidder blot som afkobling på div. forsyninger. De målte alle ca. halv værdi - så de røg ud også. Så dér blev altså skiftet 12 stk ialt - lidt vildt :shock: . Jeg må hellere en anden dag - checke resten af app. for "slappe" kondensatorer - det er jo lidt af en tidsrøver :!:
Nu har jeg lyd konstant - det er jo dejligt! Om alle de andre "forbedringer" har gjort noget.... måske..! Den spiller i hvert fald ikke dårligere ;) .

Og Jo - min TD124/Plinth er ved at blive ændret - så TP14 kan blive monteret. Det SKAL være inden påske :p

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 25. mar 2012 15:40

Det her var bare ikke meningen.... men nu er den altså min :shock:
Billederne taler lidt for sig selv... :!:

Billede

Billede

Billede

Fortsat Go' søndag - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf mcs_5 » søn 25. mar 2012 16:57

Er det en hjemmelavet ombygning, eller er det en original "udstillingsversion"?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. mar 2012 17:05

Vil vel i sin natur passe meget godt til "X-ray" - :OLO: :OLO: :OLO:

Tillykke med den!

Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster