X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf HpeA » lør 26. maj 2012 10:56

NØØØØJ..... :shock:

Der fik jeg lige stå-pels over det hele, for det er simpelt hen så frækt det dér ! :OLO: .

Her går man med små-våde drømme om en Rega skive-spiller, og så serveres der lige sådanne.

Hvor er det fedt, dejligt og inspirerende :Thumpsup:

:thumbsup:

Ps: i ligemåde med ønsket om en god pinse :p
Mvh.
Hp
- Hvis det ikke er 42,5 cm bredt og knaser lidt, er det ikke noget jeg vil eje !.-
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -HwByfffoY - Anno 2013 -
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 26&sk=wall
Brugeravatar
HpeA
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 08 maj 2012
Lokalitet: 4700 Næstved

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » lør 26. maj 2012 20:04

X-ray skrev:Utroligt som man til tider lader sig styrer.... men jeg gik faktisk kun igang fordi "Lasse og Captain Phoenix" har meldt deres ankomst imorgen....
Billede:

Det var et fint lille træf vi havde i dag (Lasse m. datter og jeg) hos X-ray.
Der skulle havde været målt på højttalere, men målemikrofonen strejkede (efter en tur i gulvet...).
Så i stedet fik vi lyttet mere til X-rays anlæg; Thorens 124 i flot plint, Tandberg 1055 receiver og Tandberg Hifi 17 højttalere.
Meget dejlig lyd - veldefineret, fyldigt, musikalsk og i stand til at formidle enkelthederne samtidig med at hele lydbilledet bare hænger rigtig godt sammen. Det fungerer med musik i mange genrer.
Og så ser de dér Tandberg højttalere bare cool ud med deres flotte palisander-finér inkl. lister på fronten :cool1:
Tak for nogle hyggelige timer - næste gang må vi op på værkstedet og se alt det andet grej ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 27. maj 2012 01:24

Jo Tak - det var en fin lille komsammen :p .
Vi talte lidt om årgange på tingene og jeg har undersøgt det lidt! TR1055 er fra 1974-75 og er egentlig TOTL - men TR2075 er faktisk til at købe dér også! Højttalerne HS17 er kun med i brochuren/prislisten fra 1970 - måske derfor, at jeg aldrig har set andre - end lige mit eget sæt :cool1: Og Thorens værket/arm er 1966-68!
Mht. HS17 og enhederne i dem ligner det Peerless - men bassen er ikke listet i de opslag jeg har, andet end med Tandberg type HT124. Mellemtonen skulle være en ROLA 4"x7" - også brugt som indbygget fuldtone i de tidligere spolebåndoptagere!

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Lasse » søn 27. maj 2012 11:14

Bestemt en hyggelig eftemiddag hos X-ray. Det var en fornøjelse at se og høre det flotte gamle Tandberg setup. Imponerende musikalsk med en dejlig seppareret top samt fyldig, men alligevel stram og kontrolleret bund.
Ærgeligt det ikke funkede med mikrofonen som planlagt, det må blive næste gang.
Jeg var endog så heldig lige at få lidt faglig bistand til at måle efter fejl på outputboards´ne på min Accuphase e-202. Fejlene blev lokaliseret så nu er det bare med at komme igang og få bestilt de rigtige parts :ide: :Thumpsup:

/Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf TruthSpinner » søn 27. maj 2012 20:58

Lasse skrev:Bestemt en hyggelig eftemiddag hos X-ray. Det var en fornøjelse at se og høre det flotte gamle Tandberg setup. Imponerende musikalsk med en dejlig seppareret top samt fyldig, men alligevel stram og kontrolleret bund.
Ærgeligt det ikke funkede med mikrofonen som planlagt, det må blive næste gang.
Jeg var endog så heldig lige at få lidt faglig bistand til at måle efter fejl på outputboards´ne på min Accuphase e-202. Fejlene blev lokaliseret så nu er det bare med at komme igang og få bestilt de rigtige parts :ide: :Thumpsup:

/Lasse


Tillykke med det Lasse. Jeg har selv netop for 10 minutter siden jaget den sidste fejl ud af min E-202. Nu er den teknisk fin og spiller som en drøm, omend den ikke er så køn. Du kan lige så godt forberede dig på at de 2sc1451 der sidder i beskyttelseskredsløbet, og vist også andre steder, på et eller andet tidspunkt skal skiftes. Jeg har med held brugt 2sc2229 fre elektronik-lavpris.dk.
TruthSpinner
Branchemedlem
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf TruthSpinner » man 28. maj 2012 08:40

Lasse skrev:Bestemt en hyggelig eftemiddag hos X-ray. Det var en fornøjelse at se og høre det flotte gamle Tandberg setup. Imponerende musikalsk med en dejlig seppareret top samt fyldig, men alligevel stram og kontrolleret bund.
Ærgeligt det ikke funkede med mikrofonen som planlagt, det må blive næste gang.
Jeg var endog så heldig lige at få lidt faglig bistand til at måle efter fejl på outputboards´ne på min Accuphase e-202. Fejlene blev lokaliseret så nu er det bare med at komme igang og få bestilt de rigtige parts :ide: :Thumpsup:

/Lasse



Hvadvar i øvrigt fejlene på din forstærker?
TruthSpinner
Branchemedlem
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tirs 29. maj 2012 18:01

TruthSpinner skrev:Hvad var i øvrigt fejlene på din forstærker?

Jeg løb lidt hurtigt ind over de 2 driver-print og strømforsyning/sikkerhedsprint med multimeter! Der var ikke umiddelbart nogle defekte halvledere. På det ene driver-print var modstands-netværket til udgangstransistorerne defekte! Så Lasse's forstærker står sikkert med nogle defekte udgangstransistorer i den ene kanal!

Jeg ser lige, at udgangstransistorerne 2sc1079/2sa679 - måske ikke lige er til at skaffe - men erstatninger findes jo nok!
Jeg ville nok få den til at køre uden dem i først!

På gensyn i Lasse's tråd ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf mashuro » lør 2. jun 2012 10:42

Jeg har engang ejet en Tandberg TR 2075 reciever, i mine øjne topmodellen i 2000 serien, men fik udskiftningsfeber og den blev solgt sammen med andet vi ikke snakker om..

Efter at have været på omveje og smutveje er jeg nu havnet tilbage til et rent Tandberg setup.
En 2075 i den rigtige farve, palisander som matcher HT, blev indkøbt syd for grænsen.
Billede
Men som så meget andet af vores vintage grej anede jeg nok et eftersyn når den ankom.

Jeg havde allieret mig med X-ray som er meget dygtig til at kigge på teknik - han fik den over og jeg har fået lov til at låne hans "nøgne" 2075er.

Billede
Den er sjov at se på og faktisk ret flot på sin helt egen måde.
Lyden er der slet ikke noget at komme efter :Thumpsup:

Nååh men så blev der stillet en diagnose
Billede

Ikke et kønt syn og jeg sagde jo også at den lød lidt flad i det :shock:
Men det er der jo råd for , så nu er der sat nye lyttere i og jeg glæder mig til at genhøre min 2075.

Mht udskiftning af lyttere så fik jeg mulighed for at A-B lytte på 2 stk Sansui AU 555a da jeg lavde en byttehandle med r-l-b.
Den ene var renoveret med nye lyttere( var det Klaus der havde fixet det? ) og den anden var original inside-out.
Valget faldt dengang på den renoverede for den friske lyd tiltalte mig mere.

Med udskiftningen af lytterene i min 2075 håber jeg da på at det vil lyde som en vitamin indsprøjtning :D

Hvilke lyttere var det nu der kom i, X-ray.?
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 4. jun 2012 11:50

mashuro skrev:Hvilke lyttere var det nu der kom i, X-ray.?

Når jeg skifter de lytter - er det mest væsentlige, at diameteren på 35mm passer! Derfor vælger jeg - som tidligere - gerne denne type. Den kan monteres uden, at der skal ændres i print eller andet - og de originale holdere kan beholdes. Højden på lytterne er lavere men uden betydning! Jeg havde iøvrigt fat i "Jensen" - for at høre om de stadig havde "den gamle" størrelse - men fik oplyst, at den ville ikke komme igen - trods den var på deres site!
http://dk.rs-online.com/web/p/aluminium/2271197/

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Lasse » man 9. jul 2012 16:25

Hej Claus,
Ja jeg var jo noget facineret af både lyden og det flotte udseende på din TR 2075 da vi var på besoeg hos dig sidst. Og soereme om ikke jeg var så heldig på et loppemarked i koege (hvor vi holder sommerferie i sommerhus) at finde en TR 2075 som der ovenikoebet har vaeret passet rigtigt godt på idet den ikke har en eneste ridse nogen steder :QQS: (billeder kommer senere)
15o kr måtte jeg betale, jeg har dog ikke kunne tjekke den men alle lamper lyser og relaet klikker ind som det skal. Jeg ved ikke om dette fund kan tilskrives Law of attraction, det er nok naermere bare svineheldigt :OLO:
Glaeder mig til at komme hjem og spaende den for noget JBL selvom jeg staerkt overvejer at gå på jagt efter nogle Tandberg studio monitors til den.
Er der nogen kendte issues med denne model som man skal vaere opmaerksom på, komponenter der bare skal udskiftes og lign?

/Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » man 9. jul 2012 18:53

Lasse skrev:15o kr måtte jeg betale, jeg har dog ikke kunne tjekke den men alle lamper lyser og relaet klikker ind som det skal. Jeg ved ikke om dette fund kan tilskrives Law of attraction, det er nok naermere bare svineheldigt

Svineheldigt er vist en underdrivelse... - men den skal være dig vel undt.
Så bliver det jo på en eller anden måde en god sommer trods 16 gr., regn og gråvejr :D
Herligt at man stadig kan gøre den slags fund. Var selv heldig med en heavey receiver for lige under det halve beløb i foråret - mere i Captain Phoenix Audio-tråd senere (vil ikke "highjacke" X-ray's univers med non-tandberg).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 9. jul 2012 22:22

Lasse.... Du har været meget heldig dér.. Tillykke med den :cool1:

Skal lige huske at skrive... det var ikke en TR2075 jeg havde hér - da du var på besøg... Det var en TR1055, som er en lidt tidligere model! Den har iøvrigt imellemtiden igen måtte vige pladsen for min yndling - nemlig TR1000 :Thumpsup:
Din TR2075 syntes jeg bare at du skal sætte til.... det skal den nok klare - det er jo Tandberg det her :OLO:
Hvis der skulle være en fejl - ja, så kobler den ikke HT relæet til...!
Der er ikke rigtig noget - ud over det sædvanlige, som er særligt på sådan én! Dvs. check om "de store grønne" lytter lækker - inden at de får ødelagt for meget af udgangs-printet! Højttaler relæ skal sikkert renses - slå lidt på det... evt. fejl vil du høre med det samme! Hele den lange række af kontakter bør renses - den kan lave mange forskellige fejl..! Bias holder som regel - så pil ikke i den og offset er der ikke noget af...!
Hvis det ikke rækker.... så må vi holde et lille møde... :ER:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Lasse » tirs 10. jul 2012 22:05

@ Captain P: Du har helt ret, det blev nemlig starten på en RIGTIG god sommerferie som jeg helt sikkert aldrig glemmer idet jeg vil have dette flotte Tandberg klenodie til at minde mig om den resten af livet. :p
Ja jeg har jo ikke engang hørt den endnu, idet det så ikke var den vi hørte hos Klaus, men den er bare så flot som den står der og skinner uden en eneste skramme. :Thumpsup:
Spaendt på at høre din receiver historie :p

@X-ray: Nå for søren, så det var ikke TR 2075 vi hørte hos dig :oops: Var bare ret sikker på det var en Tandberg TOTL receiver vi hørte og gik derfor udfra at det måtte vaere 2075 som jeg jo ved du ejer. Men det var så en tidligere model fra en tidligere serie (1000) kan jeg laese mig til. Og de skulle lyde ret forskelligt også kan jeg laese? så nu er jeg jo endnu mere spaendt på at høre den spille når jeg kommer hjem fra sommerhus. Men som naevnt er jeg allerede ret forelsket i dens ydre så den bliver nok en "keeper" lige meget hvad.
Jeg har prøvet at finde ud af hvad sådan en faetter ligger på prismaessigt i disse tider men har ikke kunnet finde nogle priser da der ikke er nogen til salg de vanlige steder lige pt. Ikke at jeg vil saelge den men det er mere af ren nysgerrighed ;)

Et feriebillede af herligheden:
Billede

Link: (problemer med at embedde billeder her fra sommerhuset)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Strandvaskeren » ons 11. jul 2012 08:28

Lasse skrev:Jeg har prøvet at finde ud af hvad sådan en faetter ligger på prismaessigt i disse tider men har ikke kunnet finde nogle priser da der ikke er nogen til salg de vanlige steder lige pt. Ikke at jeg vil saelge den men det er mere af ren nysgerrighed ;)

Den ligger prismæssigt på de 150 kroner du gav for den, det er da ikke så indviklet.. :D

Nydeligt eksemplar, tillykke!
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 11. jul 2012 08:58

Strandvaskeren skrev:
Lasse skrev:Jeg har prøvet at finde ud af hvad sådan en faetter ligger på prismaessigt i disse tider men har ikke kunnet finde nogle priser da der ikke er nogen til salg de vanlige steder lige pt. Ikke at jeg vil saelge den men det er mere af ren nysgerrighed ;)

Den ligger prismæssigt på de 150 kroner du gav for den, det er da ikke så indviklet.. :D

Nydeligt eksemplar, tillykke!

Jeg vil endda gå så langt at sige...! Du kan lave en hurtig 50' - hvis du vil af med den... til Ejby.. ÆÆ:Æ

Og ja - den ser vildt flot ud... Glæder mig til at høre nærmere, når du får den prøvet af....! Men lur mig - om ikke den spiller. Kan slet ikke forestille mig andet.... måske højttalerrelæ - men så er det også alt... :Briller:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 114 gæster