X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » lør 16. apr 2016 01:09

X-ray skrev:Her nyligt er jeg blevet kontaktet af en ældre herre, som havde gemt mit kort - fra en handel hvor jeg bare var kurér for et par år siden. Den gang havde han det ikke for godt - men igår syntes han at være pænt frisk - dog med nogle fysiske udfordringer..! Jeg kunne jo godt huske ham - mest for det grej jeg nåede at se dengang sidst jeg var dér. Selv er han gammel teknik/lyd entusiast... men det kniber at DIY længere...! Jeg var kaldt hid, fordi han gerne ville ha' mig til at hjælpe med hans forstærker - som han savnede gevaldigt. Han har et par år nu brugt noget nymodens uden Riaa - og dvs at hans pladespiller også bare stod dér..!
Jeg havde lidt god tid - og snakken gik... omkring musikken. Han spillede noget Orgel/Cello - fra spolebåndoptageren, Movic Sound - optaget i den lokale kirke tilbage i 50'erne. Jeg skal love for, at der var lyd på drengen - det lød forbavsende godt ud af de kæmpe hjemmebyggede kasser - monteret med Goodman Axiom. Jeg tror ikke dette grej har været serviceret de sidste 20+ år - og derfor selvfølgelig ekstra overraskende..!
Det bliver spændende - om jeg kan hjælpe ham med, at få forstærkeren til at virke igen... det kunne være sjovt - dernæst trænger hans TD124 sikkert også til den store tur.... selvom jeg tror - for ham - at det vigtigste er, at det bare lige fungerer, sådan at han kan bruge det....!
Ligger nogen inde med et godt KS601 diagram - ud over dem man nemt kan hive fra nettet - så er jeg modtagelig... ;)
Nyd billederne....

Billede

Billede

Billede

Billede

Uha - det kom til at trække lidt ud med denne sag... - men igår fik jeg den endelig afleveret. Primært var det driver rørene som var færdige. Der har gennem tiderne været arbejdet/rodet en del på denne forstærker - så meget, at jeg bare måtte checke alle indgreb efter, for at sikre mig at det virkede - og så glemme det med stil karakteren lidt... ellers ville det blive for omfattende... ;)
Som tidligere skrevet - er der ingen af disse sager i top stand - men Holdda' op, hvor spiller det bare helt fantastisk og med en overraskende dyb-dyb 'fløjls' bund... :thumbsup:
TD124 var helt ude i skoven i Trim og med flere defekter - men jeg gjorde lidt skruen hér og dér og alle vegne... og så var den dér. Den kom til at spille - og den lød godt med sin Ortofon-520 pick-up. Det var netop, at kunne spille sine Jazz-LP'er, manden savnede... det kan han igen nu efter flere år uden en Riaa - og nu via hans gamle KS601.
Der var nærmest tårer i øjnene, da' han hørte skidtet spille igen.... En glad mand...!
I får et situations-billede fra igår...
DSC_1557_2.jpg

Hilsen X-ray.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Almarx » lør 16. apr 2016 01:58

Jeg bliver også rørt af din indsats.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf CPD » lør 16. apr 2016 09:47

Jeg synes jeg kan se endnu en Movic under TD124'eren og det nymodens grej.
Det skulle vel ikke være Ole Augustenborg du hjalp, han er jo om nogen "Movicmand"?

Mvh
Carl Peter
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf acj1980 » lør 16. apr 2016 09:56

Ak ja Movic, de er nu pæne i designet, men gud hvor besværlige at arbejde med, det fornemmes kraftigt at de er håndbygget, så ikke noget med at hente stumper fra en anden maskine.
CPD: jeg tror den anden maskine er sådan en Philips som man brugte til større huse med baggrundsmusik (kan ikke lige huske hvad modellen hedder)
acj1980
 

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Tonni » lør 16. apr 2016 10:19

Tusind tak for du delte den status med os X-ray! Det varmede virkeligt mit hjerte, og vådtede det ene øje en anelse! :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf jan_stevns » lør 16. apr 2016 10:41

acj1980 skrev:.....CPD: jeg tror den anden maskine er sådan en Philips som man brugte til større huse med baggrundsmusik (kan ikke lige huske hvad modellen hedder)


Movic, Philips, Tocano - kært barn ufatteligt mange navne
jan_stevns
 

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf acj1980 » lør 16. apr 2016 17:51

Jeps Jan ufattelig mange endda :lol:
acj1980
 

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. apr 2016 01:31

Det er en dejlig historie. Anlægget - manden - musikken - den tid (fra 50-60'erne) - jazzen - kirkemusikken og det hele - det emmer af historie og den stemning, som har været omkring dette klassiske anlæg gennem de mange år. Det var godt, at du fik det til at spille igen -
Det er altså et rigtigt "københavner-anlæg" - jeg tror simpelthen ikke, at vi jyder havde sådan noget ( i hvert fald et absolut fåtal) på det tidspunkt. det er selvfølgelig bare et gæt, men et eller andet er der vel om det?

Godt gået!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Louis » søn 17. apr 2016 02:54

Dejlig historie og et dejligt anlæg - tak for den.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 17. apr 2016 21:06

Fredmarantz skrev:...Det er altså et rigtigt "københavner-anlæg"...

En sjov vinkel dér...!
Men korrekt Freddy - de sidste 30år har de dog været bosiddende ude på 'lars-tyndskids' - men dog Sjælland.. ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 20. maj 2016 17:27

Så er det afgang til den årlige Øl-festival - det skal blive hyggeligt... :ER:

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » fre 20. maj 2016 20:34

Godt at vi er nogle forum fæller, der kan hjælpe X-ray...
IMG_4626.jpg

IMG_4627.jpg

IMG_4629.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix lør 21. maj 2016 10:41, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf snod » fre 20. maj 2016 21:17

Captain Phoenix skrev: der kan hjælpe X-ray...
med at stå på hovedet :p
Go' fornøjelse!
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Strandvaskeren » lør 21. maj 2016 00:27

Jeg var på ølfestival torsdag - puha dagen idag var en hård dag - jeg er egentlig overrasket over at der var mere øl tilbage idag.. :lol:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 23. maj 2016 10:06

Captain Phoenix skrev:Godt at vi er nogle forum fæller, der kan hjælpe X-ray...

Jo Tak - det blev jo ganske hyggeligt... - Tak for en god aften - til Jer som prøvede at følge med...:thumbsup:
Jeg må sige, at vi/I fik åbnet op for idéer/forslag om ting som kan ske i fremtiden... Meget spændende - men dem lader vi lige ligge... - Men det var god i Vintage-ånd.
Og så er der kommet mad-billeder i tråden.... Altså... :shock:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster