X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf hess » fre 1. mar 2019 22:05

Ush. Må vist hellere følge med her, da jeg selv lige fået fingrene i en MK1 og en renovering af den, er det næste der står på to do listen. Planen er netop at sætte den op med Ortofonarm, SPU og High-Jack som her. Sejt med manualer og templates også.

Ps: Håber du vil skyde et par billeder og lave nogle beskrivelser undervejs i processen :)
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf ralphandersen » lør 2. mar 2019 11:12

Jeg har planer om at få et anlæg der kan spille 78'ere så jeg har læst lidt op på det.
Der var ingen standarder for 78 plader så mange parametre er forskellige fra fabrikat til fabrikat, og selv inden for samme fabrikat ændrede "standarden" sig over tid (se fx: http://midimagic.sgc-hosting.com/mixphono.htm)

En af de ting der ikke var standardiseret, er rillebredden på en 78'er, men det gælder generelt at de er grovere og kræver nåle med en større diameter. De 90 på din pickup er jeg derfor ret sikker på er diameteren og pickuppen er således, som Freddy Marantz skriver, til at afspille 78'ere.

(For øvrigt kunne jeg godt være liebhaver til din pickup hvis du ikke selv vil bruge den ;) )
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 3. mar 2019 11:23

ralphandersen skrev:..(For øvrigt kunne jeg godt være liebhaver til din pickup hvis du ikke selv vil bruge den ;) )

Tak for div. info. Syntes det er utroligt, at der ikke findes info om lige præcis denne pickup - sært ;)
Jeg vil ikke selv skulle bruge denne pickup - så du vil blive husket Ralph... Jeg får nok bare svært ved at lade det gå videre - da jeg ved hvor svært det vil blive, at finde et lignende headshell.
Edit: Du har jo allerede SPU mono, kan jeg se.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf ralphandersen » søn 3. mar 2019 12:38

Ja, jeg har en SPU mono til LP (og det er godt), men (endnu) ikke til 78'ere.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 4. mar 2019 01:16

jeg fandt lige dette på en vis Hans Henrik Pedersen's hjemmeside. Han beskriver bl.a. den optimale 78'er afspilningspickup's nåleradius eller hvad det er for et mål - men han kredser meget omkring 60-110mu (jeg ved stadig ikke, hvordan man skriver epsilon) - så de 90mu er vel oplagte til 78'eren for at få en god lyd fra disse.

http://pedipsen.dk/Audio/78/78.htm

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tirs 5. mar 2019 20:32

Jeg har fået kigget lidt under bugen på den - den ser fin ud, uden noget form for ir eller andet - Super.
Fik også kigget lidt på armen, hvor kontraloddet hængte en del. Med en stump 4mm benzin-slange fra Thansen, lettere bearbejdet, kom det op at sidde korrekt igen... :thumbsup:
Jeg har kigget lidt på reservedele. For at få den på dupperne igen, skal der spenderes omkring €.200,-
Netafbryderen var koblet fra - troede det var fordi, den var defekt. Den ser ganske fin ud, men til gengæld er støjkondensatoren kortsluttet - så det skal selvfølgelig bare re-etableres.
Uhh - der er meget arbejde i værket og armen, før det hele fungerer igen, men jeg har ikke travlt. Lidt billeder følger...
DSC_2271.JPG

DSC_2277.JPG

DSC_2278.JPG

DSC_2275.JPG

DSC_2276.JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf hess » tirs 5. mar 2019 23:59

Det ser godt ud. Må jeg spørge, hvad du har valgt at købe ind til den? Man kan jo købe sig selv fattig i aftermarket reservedele, så det er lige med at finde ud af, hvad der er "need-to-have" og "nice-to-have" tænker jeg.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. mar 2019 01:04

Når du kommer til udskiftningen af kondensatoren ,som angiveligt er afgået ved døden - så skal/bør du have en 0,01uF (10nF) 275V X2-type.

Jeg købte denneher dengang hos i øvrigt fin og troværdig sælger: https://www.ebay.com/itm/10-X-Condensad ... 2f24afb8a7

Jeg havde egentlig sat en højere værdi i min - men så opdagede jeg, at motoren stod og kørte lige så stille, når den var mekanisk ubelastet (uden rem), men værket stod i "0", hvor motoren egentlig skulle stå stille.

for nylig havde jeg en anden TD124 mellem hænderne - og der sad den originale kondensator der stadig og var intakt - det var en 0,01Uf 600V - og da stod motoren stille under identiske forhold.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 7. mar 2019 23:56

hess skrev:Det ser godt ud. Må jeg spørge, hvad du har valgt at købe ind til den? Man kan jo købe sig selv fattig i aftermarket reservedele, så det er lige med at finde ud af, hvad der er "need-to-have" og "nice-to-have" tænker jeg.

Som den står nu, skal den have Mushrooms, Main bearing, MK-I til MK-II convertion, spring-'motor-ophæng', rem, leje + filt kit til motor og støjkondensator. Mellemhjulet ser fornuftigt ud - og ellers mener jeg, at have ét på lager.
Ingen af de vanlige pushere har det hele - så det må blandes lidt fra hhv. AudioSilente og HanzeHifi. Det havde været dejligt, hvis man kunne bestille det hele fra Classic-Audio/Frede, men det kan man altså ikke...
Derudover skal lejer i RMG212 efterses/skiftes.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 22. mar 2019 00:11

Der var tidligere lidt skriveri om noget Amplidan til træffet hér lørdag. Kan ikke lige finde hvor det står, men...
Amplidan forstærker er det desværre ikke lykkedes at få færdig - men jeg tager Amplidan-hornene med.
'Nicolai' kommer med sin fine Ortofon-KS601(den som Møffe renoverede). Som signalkilde bruger vi nok en CD104, hvis ikke andre byder ind med en spændende/match'ende pladespiller... ;)
Det er selvfølgelig i 'Fri-leg' - hornene har jeg aldrig selv prøvet, det skal blive spændende. at rode lidt med dem....

Vi ses - X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 22. mar 2019 23:01

Læste lige ovre i 'hess' tråd om ST104 - og kom i tanke om...
Dem som kommer til Træf i morgen, vil kunne komme til at røre ved denne... ;)
Thorens EL104 på Thorens armboard kommer til at hedde PL104(som jeg lige husker det..)

DSC_2370.JPG

På gensyn - X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 25. aug 2019 18:28

Jeg er endelig ved at være igennem flytning af mit værksted. Det bliver rigtig godt.. :thumbsup:
Husker dårligt hvor den stammer fra og tilfældigt blev det en Beomaster 4400 som først røg på test bænken. Den er nu meget hyggelig sådan en... ;)

DSC_3076.JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » lør 25. jan 2020 13:19

Jeg er pt i gang med at kigge lidt på Alubrian's Ortofon KS591.
Jeg har pænt styr på fejlene som er... Brum, støj, red plating, etc...
Kan nogen hjælpe med diagram/manual til den - bare for nemhedens skyld..? Det store net giver ikke rigtig noget...
Ellers må jeg jo tegne det selv ;) En rimelig ordinær PP med ECL82.

DSC_3580.JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf CPD » lør 25. jan 2020 13:24

Jeg har også sådan en KS591 og heller ikke noget diagram.
Min er spillende, men det ville være dejligt at have diagrammet som tilsyneladende er meget svært at opdrive.

Hilsen Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 26. jan 2020 22:48

Er kommet lidt videre med KS591. De ellers så stabile 'senneps-gule' kondensatorer er færdige i denne... Havde mistanke til at 2 af dem krøb' lidt, så ville udskifte alle. 2 var så skrøbelige, at de bare gik fra hinanden uden nogen særlig påvirkning. Godt jeg fik fat i dem...
Jeg har droppet at tegne diagrammet, i hvert fald for nu... Men jeg fandt ud af, at det ene rørs triode er koblet til det andet rørs pentode... og vice versa. Dette gør det ikke nemmere at tegne.. ;)

DSC_3593.JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster