Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Vis os dit grej

Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Elmer » tirs 28. mar 2017 16:14

Hejsa ..jeg er helt ny indenfor vintage hi-fi, men da jeg for nogen tid siden fik mig et par jbl L100 højtalere var jeg solgt!

Valget stod mellem den trådløse "Sonos" -vej, eller god gammeldaws stereo fra 70erne. Jeg valgte det sidste, og har bestemt ikke fortrudt. Det meste af det musik jeg lytter til, kommer fra 60erne og 70erne, og jeg må sige at det passer perfekt til jbl'erne :p

Jeg har noget unævneligt Sony surround grej, som på nuværende tidspunkt er sat til højtalerne :oops:

..derfor vil jeg meget gerne have gode bud på forstærker, eller receiver som vil passe godt til JBL L100 Century!?

IMG_20170328_140042.jpg


IMG_20170328_140252.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
/elmer
Brugeravatar
Elmer
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05 nov 2016
Lokalitet: Holstebro

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Louis » tirs 28. mar 2017 16:40

Hej Elmer

Og velkommen til. Først en advarsel - Nu har du købt et sæt vintage højtalere, snart en forstærker, og så tager det fart ;)

Jeg har selv flere sæt JBL og også et sæt L100. Jeg har drevet det med en Marantz 1150, en fin integreret sag på 2x75 watt. Jeg har ligeledes drevet dem med et sæt Harman Kardon Citation 12 og Twelve.
Sidstnævnte klingede bedst i mine øre.

Men der har jo også en masse at gøre med rummet osv.

Mærker jeg ville kigge efter: Harman Kardon, Luxman, Marantz, Accuphase m.m.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf bjerager » tirs 28. mar 2017 16:48

Ja pas på - det næste bliver en pladespiller og så er du solgt.

Sansui er også værd at kigge efter. Men der er mange muligheder. Gå efter vægten
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 28. mar 2017 18:34

Velkommen til.

Forhåbentlig bliver dine helt klassiske JBL L100 kun første skridt på en fornøjelig vintagehifi-rejse.

L100'erne er ikke kritiske mht. forstærkere: De er rimelig følsomme og har så meget "egenlyd" (modsat analytiske egenskaber), at de ikke er umuligt afslørende overfor forstærkeren.

Der er kommet flere gode forslag - jeg vil supplere med at hvis du blot sikrer dig en forstærker på 2 x 50 watt (eller mere) fra samme tidsperiode (1970 - 1980 eller nogle år senere), så går du ikke galt i byen.

Keep us posted :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Elmer » tirs 28. mar 2017 19:13

Louis skrev:Hej Elmer

Og velkommen til. Først en advarsel - Nu har du købt et sæt vintage højtalere, snart en forstærker, og så tager det fart ;)

Jeg har selv flere sæt JBL og også et sæt L100. Jeg har drevet det med en Marantz 1150, en fin integreret sag på 2x75 watt. Jeg har ligeledes drevet dem med et sæt Harman Kardon Citation 12 og Twelve.
Sidstnævnte klingede bedst i mine øre.

Men der har jo også en masse at gøre med rummet osv.

Mærker jeg ville kigge efter: Harman Kardon, Luxman, Marantz, Accuphase m.m.


Mange tak ..prøver at holde det simpelt, men det tager jo nok fart alligevel ;-)

Tror da den Marantz du nævner virker som et bud for mig :cool1:

Jeg har engang haft en "Harman Kardon 630 Twin Powered", som drev nogle hjemmebyggede højtalere ..den var jeg godt tilfreds med, men ved ikke om den har kræfter nok til L100.
/elmer
Brugeravatar
Elmer
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05 nov 2016
Lokalitet: Holstebro

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Elmer » tirs 28. mar 2017 19:15

bjerager skrev:Ja pas på - det næste bliver en pladespiller og så er du solgt.

Sansui er også værd at kigge efter. Men der er mange muligheder. Gå efter vægten


Vægten er jeg helt med på :OLO:
/elmer
Brugeravatar
Elmer
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05 nov 2016
Lokalitet: Holstebro

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Elmer » tirs 28. mar 2017 19:19

Captain Phoenix skrev:Velkommen til.

Forhåbentlig bliver dine helt klassiske JBL L100 kun første skridt på en fornøjelig vintagehifi-rejse.

L100'erne er ikke kritiske mht. forstærkere: De er rimelig følsomme og har så meget "egenlyd" (modsat analytiske egenskaber), at de ikke er umuligt afslørende overfor forstærkeren.

Der er kommet flere gode forslag - jeg vil supplere med at hvis du blot sikrer dig en forstærker på 2 x 50 watt (eller mere) fra samme tidsperiode (1970 - 1980 eller nogle år senere), så går du ikke galt i byen.

Keep us posted :p


Du har helt ret mhs til "egenlyd". Så 2 x 50 watt er nok til dem? Kæresten elsker ikke ligefrem synet af dem, men hun er dog vild med at spille højt :cool1:
/elmer
Brugeravatar
Elmer
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05 nov 2016
Lokalitet: Holstebro

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 28. mar 2017 19:57

Elmer skrev:Du har helt ret mhs til "egenlyd". Så 2 x 50 watt er nok til dem? Kæresten elsker ikke ligefrem synet af dem, men hun er dog vild med at spille højt :cool1:

Som med en bil kan man principielt ikke få for mange HK eller NM - eller for forstærkere: Watt.
2 x 50 "rigtige" watt (8 Ohm i hele frekvensområdet) burde række til realistiske lydniveauer (rummet ser også "levende" ud) - men 2 x 100 watt er da bedre
:lol:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Louis » tirs 28. mar 2017 19:58

Captain Phoenix skrev:
Elmer skrev:Du har helt ret mhs til "egenlyd". Så 2 x 50 watt er nok til dem? Kæresten elsker ikke ligefrem synet af dem, men hun er dog vild med at spille højt :cool1:

Som med en bil kan man principielt ikke få for mange HK eller NM - eller for forstærkere: Watt.
2 x 50 "rigtige" watt (8 Ohm i hele frekvensområdet) burde række til realistiske lydniveauer (rummet ser også "levende" ud) - men 2 x 100 watt er da bedre
:lol:


Jeg har også drevet dem med en Luxman l-30, det lød fremragende - men sætte naturligvis sine begrænsninger for hvor højt du kan spiller.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Ehapa » tirs 28. mar 2017 22:12

Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 28. mar 2017 23:35

Vil lige minde om, at den mindste, tydeligt registrerbare forskel i lydniveau er 3dB.
For at forøge lydtrykket fra en given højttaler med 3dB kræves en fordobling af udgangseffekten.
Det betyder bl.a. at det er nærmest ligegyldigt om din/en forstærker er 2 x 50 eller 2 x 65 watt da forskellen kun vil være (næsten ikke-hørbare) 1dB i lydtryk.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf pqrannes » tirs 28. mar 2017 23:42

Ehapa skrev:Et bud kunne være denne!.

http://www.lauritz.com/da/auktion/sansu ... /i4610633/


Ej, den troede jeg lige, at jeg havde for mig selv.

Nej, byd bare, det er en super fin forstærker fra de gode år først i 70erne, og jeg har jo en mægtig(ere) AU-9500 stående. På papiret har den "kun" 32 w, men tage ikke fejl af det.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Elmer » ons 29. mar 2017 01:59

pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Et bud kunne være denne!.

http://www.lauritz.com/da/auktion/sansu ... /i4610633/


Ej, den troede jeg lige, at jeg havde for mig selv.

Nej, byd bare, det er en super fin forstærker fra de gode år først i 70erne, og jeg har jo en mægtig(ere) AU-9500 stående. På papiret har den "kun" 32 w, men tage ikke fejl af det.

PQR


Nab du bare den ..jeg tager mig god tid :p
/elmer
Brugeravatar
Elmer
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05 nov 2016
Lokalitet: Holstebro

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf pqrannes » ons 29. mar 2017 08:40

Elmer skrev:
pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Et bud kunne være denne!.

http://www.lauritz.com/da/auktion/sansu ... /i4610633/


Ej, den troede jeg lige, at jeg havde for mig selv.

Nej, byd bare, det er en super fin forstærker fra de gode år først i 70erne, og jeg har jo en mægtig(ere) AU-9500 stående. På papiret har den "kun" 32 w, men tage ikke fejl af det.

PQR


Nab du bare den ..jeg tager mig god tid :p


Det var bare sjov. Her er ikke plads til mere. Så de, der byder på Sui'en, kommer ikke til at byde om kap med mig.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ny i vintage hi-fi - JBL L100 Century

Indlægaf Louis » ons 29. mar 2017 10:01

Der er lige kommet en flot Marantz 2252B på dba.dk - Måske det var noget?

FredMarantz eller NikonSP må kunne fortælle lidt om den :-)

http://www.dba.dk/forstaerker-marantz-2 ... 032619112/
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster