Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » ons 7. feb 2024 18:45

I oktober købte jeg et billigt Vitavox cellehorn med S2 driver i dba. Kenras afhentede det i Hvidovre og efter venlig opbevaring en måneds tid nåede det endelig til Thy.
Vitavox 220 hz horn.jpg

Det havde stået i et udhus og var temmelig rustent, men hornet var i ok stand. Driveren sad fast som i rigtig fast til hornet. Jeg skruede bagstykket af og fandt ind til den ødelagte membran og skruede de dele af, som jeg kunne få af.
Rusten S2.jpg

S2 membran og bagkappe.jpg

Efter en uges tid og en ødelagt stropnøgle opgav jeg at skrue driveren af hornet og afmonterede i stedet overgangsstykket (throat'en), så var det lidt mere håndterligt. Efter endnu nogle dages overvejelse gik jeg ned til det lokale maskinværksted og forstyrrede Knud i julefrokosten. Han tog en meget stor rørtang og tog godt fast om driveren, men desværre var det kun magneten der drejede og ikke gevindet. Til gengæld fandt vi ud af at en plade der dækkede over det indre var af aluminium og ikke af stål.
Efter et par dage fandt jeg ud af at så kunne den jo fjernes med et par mejsler. Så kunne Knud få fat inden i det midterste polstykke og med et heftigt knirk gik gevindet løst.

Desværre er der ét gevind på polstykket og èt til uden på det og det var kun det inderste der var gået løst. Det yderste sad stadigvæk fast i overgangsstykket og nu var der ikke noget at holde fast i...

Knud anbefalede at jeg borede to huller i gevindet og satte to stykker stål i som jeg kunne få fat i med en stang.
Efter endnu et par uger gjorde jeg forsøget og lavede et værktøj der ikke virkede, men efter en forbedring nåede jeg frem til et stykke fladjern som jeg kunne skrue fast med et par M5 skruer i gevind skåret i gevindstykket.
Nu havde jeg en god vægtstang som jeg også kunne forlænge, men gevindet rørte sig ikke ud af flækken, heller ikke når det blev varmet op til 220 C.
det sidste gevind lille.jpg

Men så i går læste jeg at tricket for at løsne et indre gevind der sidder fast i et aluminiumsgevind er at varme på det inderste gevind og så køle det hele ned med is og smøre med wd40. Det inderste gevind vil blive deformerbart af varmen og materialet omkring det yderste gevind vil trække sig sammen når man køler på det og dermed gøre det inderste en smule mindre. I andet forsøg hvor jeg varmede op til 300C, kunne jeg dreje en kvart omgang. Efter at have frosset nogle flere isterninger lykkedes det i tredje forsøg at få gevindet ud og begge gevind var intakte :OLO:

driver og throat.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ralphandersen ons 7. feb 2024 21:12, rettet i alt 1 gang.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf kbekke » ons 7. feb 2024 19:35

Sådan Ralph, sikke en historie! :cool1:

Så status (tror jeg nok) er, at du har et brugbart kæmpehorn og en driver, der måske kan reddes?

Det håber jeg, at vi får lov til - både at høre mere om og måske også engang høre i virkeligheden :Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf Legore » ons 7. feb 2024 19:38

:OLO:
Flot klaret og fin fortælling.
Du kan nu kalde dig højttalersmed :OLO:
Brugeravatar
Legore
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 03 sep 2012
Geografisk sted: Kolding
Lokalitet: Kolding

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf dfms » ons 7. feb 2024 20:39

Fint horn, og godt arbejde. Hornet ligner meget Bofa's horn (eller også er det omvendt):


ah2.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » ons 7. feb 2024 21:08

kbekke skrev:Sådan Ralph, sikke en historie! :cool1:

Så status (tror jeg nok) er, at du har et brugbart kæmpehorn og en driver, der måske kan reddes?

Det håber jeg, at vi får lov til - både at høre mere om og måske også engang høre i virkeligheden :Thumpsup:

Jep, hornet virker og med lidt knofedt og en ny membran tror jeg også driveren kommer til at virke.
Jeg har imidlertid snydt lidt og fundet en S3 driver, så måske skal hornet allerede spille i vinterferien, og ja der vil komme opdateringer og invitationer...
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » ons 7. feb 2024 21:10

dfms skrev:Fint horn, og godt arbejde. Hornet ligner meget Bofa's horn (eller også er det omvendt):


ah2.JPG


Tak! Hvilke drivere hører til Bofas horn?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf dfms » ons 7. feb 2024 22:02

88347083_16122012153618_4551_3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf KenRas » tors 8. feb 2024 00:21

Det ligner lidt af en mundfuld, Ralph. Men godt gået indtil videre :thumbsup:
Jeg er glad for at jeg ikke forsøgte at skille det ad, som vi ellers havde snakket om :QQS:

Det bliver spændende at følge dit arbejde, samt se og høre det færdige resultat.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf pqrannes » tors 8. feb 2024 11:48

Uha, sikken en omgang. Godt at det (indtil nu) endte lykkeligt.

Jeg har en Bofo-driver i samme tilstand som den du viser. Faktiske ligner den ret meget din (den er pakket ned nu, så jeg kan ikke vise et billede).

Det er mit indtryk at mange af tidens drivere bruger samme membram, i disse tilfælde vist nok 2'', så jeg har tænkt mig at i første omgang at få den op og køre med en billig kina membram. En org. Bofa-membram kan man vist godt kigge i vejviseren efter.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » tors 8. feb 2024 20:57

Så er det sat til med en s3 driver. Først med delefiltret fra Bitone (1000 hz) og så med Tannoy XO5000 elektronisk delefilter på 500hz.
Det lød klart bedst med det passive delefilter, måske også fordi Bitone var åben bagpå, så bassen blev open baffle?

Det er (selvfølgelig) en bedre driver og et bedre horn end det lille sekscellede og der er flere detaljer både på klaver og blæsere, men også på stortrommer?

storebror og lillebror.jpg


med s3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf Fensten » tors 8. feb 2024 21:12

Jeg er så glad for at se at hornet havnede hos dig.

Nu afventer jeg bare en invitation :lol:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » ons 13. mar 2024 17:53

Jeg arbejder stille og roligt videre med S2 driveren. I dag var jeg på maskinværkstedet og få det indre polstykke drejet rent.
Nu mangler jeg noget finish (den sidste korrosion/rust, spartling og maling), men alt det funktionelle burde være på plads.

Her er et billede af en adskilt S2.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf kbekke » ons 13. mar 2024 21:14

Insane In The Membrane. Som man sagde engang :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » ons 13. mar 2024 22:59

kbekke skrev:Insane In The Membrane. Som man sagde engang :cool1:

Insane in the brain :RR:
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Vitavox 220 Hz 10-cellet horn og S2 driver

Indlægaf ralphandersen » tirs 19. mar 2024 22:47

Så kom vi så langt. De er testet men lyder ikke helt rigtigt. Der mangler vist noget justering. Det er anderledes at skifte membran i en S2 end i en Altec. No guiding pins.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster