Stor, stor lyd - hvilken forstærker til Jealvox?

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Stor, stor lyd - hvilken forstærker til Jealvox?

Indlægaf pqrannes » man 14. nov 2011 22:03

Nu er jeg bange igen. Og det er godt.

Efter den lille amerikanske Shell Northport SE el84 fra 1960 opgav ævret og brændte den ene udgangstrafo af, har jeg været på den. Hjælpsomme "rørglad" satte andre trafoer i den, og den spiller men spiller ikke op til fordums tiders præstationer.

Så jeg har været på udkig efter en anden forstærker til at trække de store 3-vejs Jealvox horn, som Shell'en nu så fint har spillet sammen med de sidste 2-3 år. Før det var den Philips AG9015 pp el84 rørstærker med tvivlsomme OTer (det er jo egentlig en OTL forstærker), der fyldte de stor horn med vellyd, og før det igen en tvivlsom Braun CSV-13 PP el84 rørforstærker.

Men hvilke vej skulle jeg - uden den lille Shell - nu gå? Nå, ja jeg har købt en Bell PP 6V6 rørforstærkeren, men den havde vist trætte "lytter" og er til rep. Den må komme på banen senere.

Jeg havde før prøvet Jealvox'erne med SS-grej, bl.a. min Sansui AU-9900, men syntes da ikke at det var noget overhovedet. Nu, for et par uger siden prøvede jeg da min Sansui AU-9500:

Billede
(billedet er lånt på nettet).

og det var ikke ringe. Gæsterne, der fulgte med hjem efter hygge-vintage-lodde-skrue-mødet i Viborg i forrige weekend, var passende imponerede, men selv var jeg ikke tilfreds. Magien manglede altså selv om dynamikken var i top og bunden var flot og horn-agtig åben osv.

I går (eller var det i forgårs?) prøvede jeg så en anden klassisk Sansui forstærker, nemlig denne:

Billede
(billedet er også lånt på nettet)

en fin og almindeligvis vel- og varmtlydende klassisk SS forstærker. Men det var ikke bedre. Det var faktisk værre. Uinteressant og irriterende lød denne kombination, uden at jeg kunne sætte en finger på noget.

I dag, på arbejde tænkte jeg lidt over problemetikken, og konkluderede at jeg nok var nødsaget til at gå lidt systematisk til sagen og prøve Jealvox'erne af med alt, hvad jeg har. Og så greb jeg denne skønne sag fra mit kontor og tog den med hjem:

Billede

Der er tale om en Heathkit AR-15, en første-generations SS receiver fra 1968, som jeg har haft en del år, har spillet en del på, bl.a. på kontoret, men faktisk aldrig har lyttet rigtigt til. Det gør jeg nu, hvor den er spændt for de store Jealvox horn.

Det gør den godt nok godt. Fasthed, dynamik og ... magi. Nu er jeg sgu bange igen. Det lyder så godt, at jeg bliver lidt bange. Og det er godt.

Nu får vi se om det holder eller jeg også skal have andre forstærkere og receivere i spil.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Stor, stor lyd - hvilken forstærker til Jealvox?

Indlægaf Tube mania » man 14. nov 2011 22:20

Den er godt nok flot og spiller altså fint tilmed...så ville jeg også blive lidt bange... :cool1:
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Stor, stor lyd - hvilken forstærker til Jealvox?

Indlægaf Sorenki » tirs 15. nov 2011 20:16

frygt er sundt i små doser, har jeg hørt! ;)
- Eller er det frugt jeg tænker på?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster