Gulvhorn

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Gulvhorn

Indlægaf evox » tirs 30. okt 2012 21:28

Er der nogle af jer, der har gulvhornet fra high hidelity, som ved hvad-hvor og hvor meget de skal dæmpes ?
Det eneste jeg har kunnet finde, er at der skal sidde noget skumgummi bag enhedden.....er det rigtigt
HJÆLP :oops:
evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Gulvhorn

Indlægaf kbekke » tirs 30. okt 2012 22:21

Jep.

Et stykke skumgummi á 5 cm's tykkelse på bagpladen umiddelbart bag enheden er ihvertfald det, J.A. Andersen foreskriver i bogen "højttaler-selvbyg for alle".

Men man kan også bare prøve sig frem. Det er det gode ved horn: Når det lyder rigtigt, så ER det rigtigt :thumbsup:

Skal vi ikke se et par billeder af dem?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gulvhorn

Indlægaf evox » tirs 30. okt 2012 22:49

Jo - når de er færdige. Har først lige fået enhedderne.
Har indhentet plade til kabinetterne, så de skal jo bare skæres og samles. :Thumpsup:
Er på 'jagt' efter nogle terminaler til banan-stik. Helst nogle som dem der sad i min gamle Exposure super 20 forstærker (uden bespænding) bare et 'hul' med en sort/rød krave omkring. Kan bare ikke finde nogle.. :(
såå..hvis nogen ved noget :OLO:
evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Gulvhorn

Indlægaf mcs_5 » ons 31. okt 2012 00:03

De terminaler jeg kender af den slags, kan kun monteres i ret tynde plader. Så der skal du montere dem på en aluplade eller lignende. De "almindelige" højttalerterminaler kan fåes med langt gevind.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Gulvhorn

Indlægaf DrBoar » ons 31. okt 2012 07:35

Man kan få ut betydligt mer av golvhornet. Bara genom att ändra öppningen får man 5 Hz djupare bas och dämpar man och står i blir det riktigt bra :D
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Gulvhorn

Indlægaf kbekke » ons 31. okt 2012 08:01

DrBoar skrev:Man kan få ut betydligt mer av golvhornet. Bara genom att ändra öppningen får man 5 Hz djupare bas och dämpar man och står i blir det riktigt bra :D


Sådan noget glæder det mit gamle bibliofile hjerte at se. Dejligt at folk husker at gemme de vigtige ting. :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gulvhorn

Indlægaf evox » ons 31. okt 2012 21:48

Hej DrBoar
Ja,,,så kan jeg ikke se billederne igen.. :( :( kun gule firkanter :(
Jeg kan bare ikke fjerne dem, så billederne kommer frem i stedet for - æv
(jeg er tydeligvis ikke noget computer-geni :roll: æv)
Nå - hvad er det du har gjort, for at forbedre hornene ?
Er der evt. et andet sted, hvor jeg kan se dine billeder ?
evt. sende dem til min mail, hvis det ikke er for meget... :oops: aa25h@mail.dk
mvh evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Gulvhorn

Indlægaf Max » ons 31. okt 2012 23:45

evox skrev:forstærker (uden bespænding) bare et 'hul' med en sort/rød krave omkring. Kan bare ikke finde nogle.. :(


Prøv at søge på "telefonbøsninger"
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Gulvhorn

Indlægaf DrBoar » tors 1. nov 2012 08:39

Evox
Verkar vara korrupt cache i den webläsare. Prova att tömma den.

Om det inte funkar
Googla "drboar photobucket" så kommer du till källan
Klicka vänstersida "show albums and stories"
Ett album heter VoigtDenmark där ligger bilderna i orginal :thumbsup:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Gulvhorn

Indlægaf evox » tors 1. nov 2012 22:47

Hej DrBoar
TAK... :OLO: :OLO:
evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Gulvhorn

Indlægaf evox » tors 1. nov 2012 22:49

Hej Max
Tak for tippet :Thumpsup: ''under telefonbøsninger" skægt :D
Så fandt jeg lige de stik jeg søgte
evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Gulvhorn

Indlægaf Jarle » ons 15. maj 2013 11:24

Jeg har selv bygd slike av diverse materialer jeg hadde liggende. Jeg brukte SEAS 21 TV-GW som basselement, og de er fantastisk gode på stemmegjengivelse :?
Diskanten var Philips T0160 4 ohm uten dempemotstand og med en 3,3 uF kondensator i serie.

Inspirasjonen til å benytte SEAS elementet fant jeg på: http://www.troelsgravesen.dk/blackcones.htm

Billede
I forhold til kostnaden ble dette veldig bra, men jeg tror det ville vært noe å hente på et bedre filter for diskanten.

Jeg har lest kopiene fra Hifi & Musik over med stor interesse, men har problemer med å forstå forklaring av dempingen beskrevet under figur 9 på side 40 over. Er det noen her på forumet som har prøvd denne utgaven av gulvhornet, og som kan utdype dette punktet?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Gulvhorn

Indlægaf DrBoar » tors 16. maj 2013 08:47

Bäste Jarle

Jag börjar med figur 9. Lösningen till att förstå den är att veta vad man ser! I figur 8 finns det två uppåtriktade pilar märkta med A.
Föreställ dig att du sågar av lådan vis snittet A och tippar fram sågytan så att den gamla toppen är riktad från dig och fronten är uppåt. Du ser då den näst översta sektionen underifrån detta är figur 9.

Vänstra tredjedelen är öppningen upp i lådan mot sista sektionen, mitten är taket som är täckt av en skiva dämpmaterial och till höger har du delar av den triangelformade kilen 90x90 mm.

Från toppsektionen kommer det ned en strut/kil av dämpull som smiter in bakom elementet. Nedre väggen i 9 är ryggstycket så elementet sittter på högra halvan av toppskivan av figur 9 men det är inte utmärkt i figuren.


Philips AD160 är ingen dålig dome men den skall monteras rätt och den skall delas rätt.

Montering
Bäst är försänkning som Troeds visar men "fusk" med en bit plywood (Bauhaus säljer småbitar i A5 format för en billig penning) är ett stort steg i rätt riktning.

Delning
Som många domar har AD160 ett högt Q värde på sin grundresonans vid ca 1000 Hz. Det innebär att ett 6 dB filter/en kondensator är en mycket dålig lösning delar du vid 8 kHz så funkar det bra ner till säg 2 kHz då dämpningen är skapliga 12 dB men sedan går det åt helvete med musk så dämpningen vid 1 kHz är inte inte 18 dB och 24 dB vid 500 Hz utan mycket sämre. Mycket musik har sitt största energiinehåll från 250-1000 Hz så med dålig dämpning plågas domen duktigt och den pressar ur sig massor av distortion. Ett 12 dB oktav filter kommer att skydda den mycket bättre

Svart kurva utan delningfilter mätt med Dayton Omnimic
Röd med en kondensator i serie
Billede

Samma sak men kurvan normaliserad till den utan delningfilter
Billede

Som synes så har domen inget delningfilter skydd mellan 600 och 1200 Hz och det mår den inte bra av alls. Skaffa brantare delning och du kommer att höra mindre av diskanten och mer av musiken :Thumpsup:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Gulvhorn

Indlægaf Jarle » tors 16. maj 2013 10:03

Hei DrBoar. Takker for tilbakemeldingen!

På min PC så blir en del av ditt inlegg vist på en uheldig måte. Bildene ligger over teksten slik at det blir uleselig.

Har du forslag til delefilter for diskanten for å få en brattere delning?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Gulvhorn

Indlægaf DrBoar » tors 16. maj 2013 14:01

Seaskonen ser ut att falla 12 dB över 4 kHz så ett 12 dB filter för diskanten kan vara 5 Micro och 0.32mH
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Næste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster