Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 10. dec 2010 22:06

Edge skrev:Open baffle eksperiment:

Billede

Hvordan lyder det? Stik dem en 15" i bunden og en meget større baffel... Nej seriøst, de må da kunne noget hvis de får de rette omstændigheder?! Måske at forlænge baflen til omkring 1½ meter med pap kan gøre lyden lidt mere fyldig? Fortæl noget mere...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Edge » lør 11. dec 2010 00:51

De lød af r*v til til at begynde med, indtil jeg fandt på at flå filtpakningen af enhederne så de kunne koble med baflen, det hjalp. De er selvfølgellig ikke de højtalere der går dybest, men med en mere mørk (rør) forstærker kunne de måske komme til at lyde bedre? nu er de nok heller ikke spillet til efter at have ligget x antal år
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » tirs 28. dec 2010 19:31

Jeg har jo nu to par Philips 9710 fuldtoner. Et sæt af de gamle - dem med skruerne bagpå - reddet ud af et par Sonab og højttalere - og et par NOS nyere i kasser og det hele.

I min googling på enhederne er jeg stødt på dette Philips kabinet som angiveligt er et studio monitor kabinet til netop 9710-enheden:

Billede

Jeg er både fascineret og (lidt) forelsket i disse kæmpe-kasser (enheden er jo en 8''), så det kunne være spændende at vide lidt mere men her hjælper internettet ikke meget.

I denne tråd bliver de nævnt: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... don-2.html

og der er en der har forsøgt at tegne en plan over kabinettet her: http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... itor-8.pdf

Er der mon nogen her der ved mere om disse "studio monitors"?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 29. dec 2010 13:11

De ser da også imponerende ud. Sammenligner man med Troels Gravesens bud på et passende kabinet:
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
så er der stor forskel. Mere volumen og mere "udluftning". Men det må kunne lade sig gøre at måle sig frem til en afstemning af dybden på kanalerne, hvis man tør gå ud fra at alle kanaler er aktive og at målene ellers passer. Jeg vil tro at det handler om at kontrollere enhedens resonanspunkt optimalt, som ved alm. basrefleks? det kan man måle sig frem til med en tonegenreator (evt. fra PC) en effektmodstand og noget godt multimeter. Men så skal man kunne variere kanalernes dybde - det bliver noget af et eksperimentarium :)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf j3n2 » ons 19. jan 2011 22:22

PQR, fik du forsøgt 9710 i en OB opstilling?
Jeg regner med selv at hente et sæt 9710 her denne weekend, og så smugteste dem i noget primitivt OB setup, inden jeg får skaffet et sæt horn.
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » ons 19. jan 2011 23:37

j3n2 skrev:PQR, fik du forsøgt 9710 i en OB opstilling?
Jeg regner med selv at hente et sæt 9710 her denne weekend, og så smugteste dem i noget primitivt OB setup, inden jeg får skaffet et sæt horn.


Ja, jeg har mine 9710 hængt op i et par store papplader, som hver har et par fløje bøjet om. Forbaflen er 105 cm (højde) x 70 cm. Fløjene er 60 cm dybe. Enhederne er placeret let forskudte for midten, så jeg har mulig for at have dem både højt, lavt, forinden og foruden, afhængig af hvordan jeg vender pladerne.

Jeg har prøvet dem af med at par gamle Sansui forstærkere (AU-555 og AU-555A) og der er masser af lyd, men jeg er ikke slået helt bag over af dem. De kan noget og måske noget særligt, men så langt som jeg er nået, har der ikke været hul igennem til noget rigtigt stort.

Da jeg i går aftes fik lyst til at rigge alt muligt om, hægtede jeg mine store Jealvox horn på Sansuierne (en af gangen), og jeg var chokeret over, hvor elendigt og papkasse-agtigt det lød. Jeg prøvede samtidigt at kombinerede den lille Shell med mine Klipsch Heresy, og det var bedre, men ikke overvældende godt. Jeg satte straks Shell'en sammen med Jealvox'erne igen og vendte tilbage til den gamle vellyd og konkluderede vel at de gamle Sansui'er ikke var i ordentligt stand og op til deres bedste; jeg har tilgode at prøve dem af med andre højttalere.

Min midlertidige konklusion er nok, at højttalere - måske endda især fuldtonehøjttalerenheder uden kasser - kan lyde helt forskellige med forskellige forstærkere. Et forhold som vist alt for sjældent bliver regnet med, når man afprøver og bedømmer diverse (vintage) hifigrej.

Jeg har jo også et par Duelund horn i garagen, er lavet til 8 '' enheder, som også skal prøves ordentligt af en dag. Det er ikke nemt!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf The Canadian » søn 1. maj 2011 01:56

Hey ...

Er der nogen der har prøvet at sætte en Dis sammen med 9710 ...

O&O,
TC
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » fre 14. okt 2011 22:24

Så er der bestilt udskårne 21 mm birkefinerplader til en en åben baffle konstruktion som denne:

Billede

Jeg får i først omgang lavet 6 stk. plader af 40x40 cm til (3) forskellige sæt fuldtoneenheder. Det bliver godt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 12. jan 2012 18:01

Er der nogen, der kender disse:

http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojttalere/hojttalere/annonce/13839512-fuldtone-8

Er de noget værd til enten OB- eller hornprojekt?
P. M. Hedegaard
 

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf P. M. Hedegaard » fre 13. jan 2012 09:39

Ingen bud?
P. M. Hedegaard
 

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » fre 13. jan 2012 09:43

P. M. Hedegaard skrev:Ingen bud?


Og nu er de væk. Hvad var det for højttalere?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf P. M. Hedegaard » fre 13. jan 2012 09:54

Iflg. beskrivelsen, et par NOS 8" Philips fuldtoner til 400,-. Ingen model nr.

Hvis jeg en gang kommer til at skulle prøve kræfter med enten OB og/eller horn skal jeg jo nok have fat i et par 8" fuldtoner. Jeg har dog et par mindre 6 1/2" Fostex liggende.
P. M. Hedegaard
 

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf The Canadian » fre 13. jan 2012 10:04

Hey ...


Var det dig der fik dem ???

SaaS om lidt :9

TC
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Foregående

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster