Lowther - svingspole

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » tirs 4. feb 2014 17:33

Hej Hans Jørn!

Med hensyn til tolerancerne i svingspolegabet, så har jeg været ude i adskillige brydekampe! Har selv haft Lowther i 28 år startede med PM6 Mk.I, med den gamle firkantforpart. Dem, der var med den gode spider, sendte jeg til refoam, men fik et sæt ombyttere i stedet! Hvem der stod for den "reparation" skal jeg undlade at skrive her... :(
- De har selvfølgeligt skullet passes gennem årene... Derud over har jeg hjulpet flere forskellige med efterjustering af PM6A, PM2 Mk.I, PM2 Mk.II og PM4A. - Så jender godt det med at dreje/vride i kurven. :Skor:
Nu er mine gode gamle 6'ere desværre igen ved at være færdige i foamet, så overvejer faktisk at dreje en rundstok så den passer ind i spoleformen og så montere den i en træplade, der er bearbejdet af en overfræser... Det burde ikke være så vanskeligt at lave så det kan bruges til en stabil refoam... At det bliver et værre pillearbejde, er der ikke tvivl om. Især ikke med de tolerancer det engelske håndarbejde er udført i! - Men...

Men billederne af FM's jungleren er jeg meget interesseret i at se! - Må de komme op her? Ellers får du lige min mail på PM! :OLO:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf vericon » tirs 4. feb 2014 20:27

Hej
jeg går ud fra at det er en teknisk løsning af almen interesse -
så jeg vover pelsen -
Skal lige have scannet 4 billeder - de kommer på i morgen
Hilsen
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf vericon » tirs 4. feb 2014 21:07

Hej
om ikke andet så til inspiration -
Billederne stammer fra Francis Maynard Reps - som er "far" til "The Boys"

Reps 01web.jpg

Reps 02 web.jpg

Reps 03 web.jpg

Reps 04 web.jpg


Venlig hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » tirs 4. feb 2014 21:42

Tusind tak Hans Jørn!

Sjovt som de ligger i tråd med det jeg havde forestillet mig, dog med den forskel at jeg ville lave et styr der kan fixere kurven til en af de centreringsstag til svingspolen på en anden måde. Men det her er en rigtig god måde at gøre det på... :OLO:

Hmm hvor mon jeg finder et frit tilgængeligt metalværksted???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » tirs 4. feb 2014 22:24

Sandelig, kompetente svar, hvor stiller jeg op henne? Egentligt kan det jo også være selve membranen, de så ikke vind og skæve ud som et nuværende tidligere regeringsparti, dog var de ikke helt lige. De kan vel så "trække skævt", og så er det nærmest hip som hap hvad man foretager sig hvis jeg ellers kan huske lidt geometri. Men efter at ha' løsnet svingspole styret, så spolen nu kan bevæge sig frit i gabet, slæber det stadig.... Jeg har gjort den så cirkulær som jeg formår og mener også den er det. Måske er håndelaget der bare ikke..... Om det er sølv kan jeg ikke lige afgøre, 8 ohm jovist. Jeg kunne naturligvis varme den op for at tjekke smeltepunktet (sølv 961,8 grader -kobber 1.085 grader). Men det er jo som at tjekke om perler er ægte naturperler, læg dem i eddike og de forsvinder....
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » tirs 4. feb 2014 22:39

Glemte lige... Hornene er genanskaffet med henblik på at få udnyttet mine rørspiller bedre, har en fin funktionel lille 6L6 spille, og er ved at sætte en ny sammen. SRPP i indgangen med 6SN7, overvejer om jeg så skal i gang med 300B, 2A3 eller bibeholde 6L6... og et sæt Tamura lidt over mellemklassen i enden, men det er jo en helt anden diskussion. Fordelen med 6L6, der er lavet uendeligt mange af dem det er pokkers musikalsk (efter min mening), og NOS priser er opnåelige, kan anbefale et sæt RCA eller KEN-RAD Metal Power Beam, hvis der skal lidt bund på, ellers Sylvania eller RCA GB hvis det skal være mere perspektiv, små nuancer... Der glæder jeg mig altså til at høre et par horn....
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf mcs_5 » tirs 4. feb 2014 22:41

Tonni skrev:Hmm hvor mon jeg finder et frit tilgængeligt metalværksted???

Huset i Århus?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » tirs 4. feb 2014 22:50

:oops: Undskyld Sopus! Det var ikke meningen at "overtage" din tråd... Men tror måske der er guldkorn at hente for alle i en lignende situation, som din! - Hans Jørn er helt sikkert en kapacitet i alt Lowther. Og når han øser lytter jeg andægtigt! - Også selv om jeg har rodet noget med trimning af disse "hysteriske" enheder...

Tror i øvrigt jeg har spurgt før. Men våger et øje igen... Har du tjekket om svingspoleformen er vinkelret på kurven? Og dermed ikke slår i magnetgabet, når den foretager sin stempelvandring..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » ons 5. feb 2014 08:54

Der er da ikke noget at undskylde Tonni, det er fint med mig notabiliteter kommer på banen, lytter jo gerne til erfaringer. Og andre kan måske få noget ud af vores anstrengelser. Som jeg indledningsvist skrev, havde jeg gjort det så godt som jeg magtede, at jeg så er et pernittengryn og typen som heller måler en gang for meget inden jeg skærer (næste dag), er jo en anden snak. Skidtet er i "lod og vage" Min mistange går lidt i retning af "spolen er for stor!". Nu kan jeg jo af gode grunde ikke se ydersiden, men der er "meget plads på indersiden", der hvor man kan kigge ned mellem polstykke og spole. Jeg får et par PM6C hjem i dag, som fungerer, som en midlertidig løsning. De skulle jo have samme spolediameter, så der kan jeg foretage en sammenligning.
Ellers må jeg jo finde et par rødvinsflasker eller hvad som nu kan gøre det frem og udbyde det i licitation, altså at få linet skidtet ind.
I øvrigt, hvis du kommer med et tegning (mål) på en "jig" (burde man vel kalde det) kan jeg sikkert få det fremstillet :-)
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » fre 7. feb 2014 21:48

Tak for tilbuddet med jiggen, men jeg er mere til at stå med tingene selv, og så lade fingrene og processen skabe tingene. At tegne det for at lade andre gøre arbejdet er ikke den måde jeg fungerer bedst... Nok derfor jeg ikke blev ingeniør! :D

har du adgang til et mikrometer af de lidt større eller en pressionsskydelære, kan det sikkert måles ud om spolen er vokset...
Har du fået noget ud af at have 6C'erne i huset?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » tirs 11. feb 2014 08:14

Kender godt fornemmelsen, skal man lave noget (godt) skal man lave det selv... (Hvilket så hermed er modbevist) hmm.... Nu er jeg ikke ingeniør (kun bygningskonstruktør) 6C'erne spiller fint i hornet, havde glemt hvor let og ubesværet et par horn lyder, meget dynamik og transient, måske er perspektivet lidt fladere, men der er meget vundet ved at rykke rundt på *suk* kasserne. Men mellemtonen, stemmer og små finurlige detaljer opleves igen. Men jeg skriver uden om. 6'erne passer ikke med 7'erne i forhold til svingspolen, den virker en anelse større på 6'erne. Så jo har haft lidt ud af at ha' et par 6'ere i huset, men ville pokkers gerne høre 7'erne. Det vil jo osse klæde duelundhornene.
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Foregående

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster