Lowther - svingspole

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » man 3. feb 2014 00:23

Blev på hifi4all anbefalet at søge hjælp herinde. Og kan jo lige se at jeg er havnet i det rette forum. Er begyndt at genoplive "det at ha' horn" igen, så nu står her et par dejlige Duelund cement horn. Der skulle jo et par enheder i dem, så er ligeledes blevet ejer af et par smukke? PM7'ere.... Nedenstående er så sakset fra mit oprindelige skriv på førnævnte.

Godt så.... er blevet den lykkelige ejer af et par PM7'ere i fin stand, skulle dog ha' et par nye kanter og svingspolestyr. Indkøbt og efter en weekends arbejde er der nu sat strøm på. Og,- som I sikkert kan gætte,- volder det problemer med at få justeret det helt rigtigt ind. (Altså at svingspolen slæber lidt på) Én ting er jo, at de kære englændere forstår at sætte polstykke og magnet sammen med et snævert gab, noget andet er så at "resten" ikke ville gå tolerancemæssigt, selv i byggeriet gør man det bedre....

Naturligvis er spoler intakte, ingen løse viklinger og ser overhovedet ikke ud til at have lidt overlast, men det er dælme svært at justere dem. Egentligt havde jeg på fornemmelsen at de var blevet lidt skæve under transporten, men det er løst på "øjemål" og med lidt snilde. Phaseplug omviklet med lidt papir og englehår (tape) så den har nøjagtig samme diameter som polstykket, hvorefter spolen er trykket omkring den.

Ja, de er limet så præcist som jeg magter, ingen er forpligtet udover deres evner, dog slæber skidtet lidt på...
Nogen som har erfaringer?
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Captain Phoenix » man 3. feb 2014 00:31

Sophus skrev:Ja, de er limet så præcist som jeg magter, ingen er forpligtet udover deres evner, dog slæber skidtet lidt på...

Hvad har du centreret spolen med i magnetgabet (før/under limningen)?

Jeg har gode erfaringer med at sende en lavfrekvent sinustone gennem svingspolen - dette centrerer den i magnetgabet. Lad tonen være på mens ophænget limes på chassiet og under limens tørring (med begrænset membran-udsving - ca. 1/4 af max udsving). Fastgør ophænget med klemmer el.lign. når det er centreret og til limen er helt tør (op til et døgn).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 06:46

Hej Sophus, og velkommen til!

Kom til at sidde og tænke over om du har prøvet at centrere svingspolen, ved at løsne kurven med de tre/fire skruer der sidder gemt nede mellem kurven og membranen? - Kurven og magneten er skruet sammen. Det er almindeligt kendt at Lowther's skal justeres et par gange i deres "levetid".
Du tager en fastnøgle/4" svensknøgle og løsner skruerne forsigtigt! - Magneterne er MEGET kraftige!!! Kigger ned til svingspolen, og flytter kurven til svingspolen ser ud til at gå fri hele vejen rundt, og tilslutter signal. Slæber den så ikke imod, krydsspænder du forsigtigt, men ellers kan du justere de sidste små mislyde væk ved forsigtigt at tappe på kurven, før du krydsspænder...

Håber ovenstående giver mening...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 06:52

Billede hvor de famøse skruer ses...

Billede
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » man 3. feb 2014 09:21

Tak for gode input - Ork, de har skam været skilt ad, kurven skal af magneterne for at isætte svingspolestyret. Jeg mente også at svingspolen var "rettet" helt til inden monteringen. Min mistanke er, at de er blevet lidt skæve under transporten, da der ikke rigtigt har være noget som har fastholdt membranerne (smuldret ophæng og styr). Hmm det kan godt være jeg skrev at ingen er forpligtet udover deres evner, men jag kan da både lodde i tyndeste Audio Note sølvtråd eller lige vikle et nyt anker til en elektromotor med 0,3 mm kobbertråd. Så summa summarum, hvorledes sikrer jeg mig at svingspolen er cirkulær og har den rette dimension?
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 09:36

Om den er cirkulær ses vel ret tydeligt i magnetgabet. Men dimensionerne på svingspolen???
Mener der er ca 0,5 mm friluft i gabet, så det er i aller højeste grad noget pilfingeri!
Af med bullit'en og en god lyskilde, så burde du kunne se hvad der driller...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 09:45

Forresten. Har haft et par PM4A'ere mellem fingrene hvor svingspoleformen ikke gik vinkelret på. Løsningen her var at bruge spændeskiver af varierende tykkelse til at korrigere. En anden fejl jeg har set var at spoleformen bankede mod polstykket nede under magnetgabet her blev der også korrigeret med skiver.
Så vidt jeg husker er netop PM7 og PM4 de Lowthere der har det snævreste magnetgab, hvilket ikke gør det bedre!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » man 3. feb 2014 17:59

En ting er hvad man ser.... Den ser jo fin ud, svingspolen i magnetgabet, noget andet er så spolen slæber på. Jeg har haft Lowther før, et par PM6'ere med kobolt magnet og osse i standard versionen, der synes jeg ikke det har givet anledning til problemer når de skulle justeres.. Men indrømmet, alderen trykker jo, karaffelgigt og rysteture melder sig. Med hensyn til limning er membrankanten (mod skum) limet med let fortyndet PVA-c lim (trælim) og der er nøjagtigt lige meget på hver enhed (injektionssprøjte). Skum og metalkant med vandbaseret kontaktlim. Svingspolestyret er med en lille papskive, (kontaktlim mod pap og metal) og skum mod pap, igen PVA lim. Jeg har i øvrigt endog meget svært ved at se, hvorledes man sætter en sinustone på og får centreret spolen og så limer.... Plads er der jo ikke.... Men idéen har jeg benyttet før. Æv,- lidt tude-kiks er jeg lige pt. PM7'eren skulle være en herlig enhed, jeg aldrig har hørt, og jeg kan lide dens udseende. Måske skulle man ha' købt sig et par PM6'ere i stedet (som virkede).....
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » man 3. feb 2014 18:31

Lidt at kigge på
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 19:16

Mon ikke de kan reddes? Det skulle være muligt at finde assistance her inde!? Ærgerligt jeg ikke bor på dine kanter! Men måske der kan findes en hjælpende hånd på Sjælland..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » man 3. feb 2014 19:23

Hmm... Er det PM6 kurve/diaphrams du har til dem? Kommer lige i tvivl da jeg synes kurvens prægede tal ligner...? :Tanke:
Mener at kunne huske der er forskel på nogle af svingspolemålene? - Er der sket en bytter...? :Gammel:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Sophus » tirs 4. feb 2014 08:06

Jep,- på kurven eller den firkantede dækplade står der et (noget skuffende) et "6" tal, magneten er en "7'er". Spolediameteren er i dag ens for alle Lowther membraner, om der lige er forskel på ældre modeller pm6 eller 7 skal jeg ikke kunne sige, undersøger det. Altså, Randers er jo ikke så langt væk og har da venner på de kanter. Måske kan de få en tur til Jylland.
Sophus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 feb 2014
Lokalitet: Køge

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf vericon » tirs 4. feb 2014 11:42

Hej
membranerne på PM 6 A og 7A er mekanisk identiske - forskellen kan ligge i, om de er forsynet med svingspole af sølv eller om det er en 16 Ohm udgave - Nye forparter passer fint på de gamle magneter -

De "gamle" membraner havde en spider af butylgummi (absolut en fordel ) - de nuværende har "skumophæng" ligesom kantophænget -

Magnetisk er forskellen på de to at AlNiCo legeringen er en smule ændret (bedre) på 7'eren og polstykket er en Permandur legering, der giver en højere kraftlinie tæthed -Forskellen er 1,75 T på PM 6A og 1,98 T på PM 7 -

To andre Lowther A magneter har også Permandur polstykke - PM 5A og PM 4 -

Venlig hilsen
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf Tonni » tirs 4. feb 2014 11:56

OK Mange tak for korrektionen Hans Jørn! - Sad faktisk lige og håbede på du stak hovedet inden for! :)

Har du nogle ideer til hvad det kan være der driller her? - Jeg hælder stadig til at det er forkert centrering. Men urenheder i magnetgabet/på svingspolen er også et bud... Det nærbillede der er postet kunne tyde på begge dele?!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther - svingspole

Indlægaf vericon » tirs 4. feb 2014 12:40

Hej Tonni
problemet med forparterne er at tolerancerne på magnetgabet er så små -

Jeg opgav for 20 år siden div. danske forhandlere og er ikke en Jørgen Clevin klon - så jeg endte som importør -

Diverse diskussioner med Lowther vedr. pris/kvalitet er en anden sag -

Ikke for at tage modet fra tapre entusiaster, men set herfra kræver en holdbar renovering at man, som minimum, har en "jig" for tilpasning af svingspole /membran - det fører nok for vidt hvis det kun er et enkelt sæt der skal "revives"

Polstykket kan også have sat sig, så det skal centreres - Tager værktøj med til træf på Hald - Magneten må ikke skilles ad - så "dør" den :!:

Så det bliver nok en blanding af gustent overlæg og sypigetips - her et af dem -
De fire skruer i den runde bundplade giver mulighed for at justere hældningen på membranen - det give kun meget lidt - virker det ikke - prøv at hive forparten af og drej den 1/4 omgang -

Hvis det har interesse så har jeg nogle billeder fra FM Reps - der kastede sig ud i projektet med midler i baghånden (jeg tror der strøg nogle millioner på den sag - det var så både magnet og forpart/membran)

Hægter lige et billede af husets PM 7A vintage sæt på -
PM 7A web.JPG

Hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Næste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster