Cabasse Dinghy

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Cabasse Dinghy

Indlægaf vericon » ons 12. mar 2014 11:17

Georges Cabasse – nedstammer fra en musiker og instrumentmager familie.
År 1740 - By: Mirecourt, Egn: Vogeserne - første signerede Cabasse violin – over tiden adskillige violiner, violaer og celloer, mange er stadig i brug i kendte symfoniorkestre.

5 generationer senere, i 1950, grundlagde Georges højttalerfirmaet Cabasse i Bretagne, Frankrig.
Firmaet er nu overtaget af det japanske Canon, men har stadig hovedkvarter i Plouzané.

Franske højttalere har haft det noget unemt i DK – Audax – Elipson – JMR – APG er kendte, men ikke ofte hørt.

Hvad Cabasse angår så hørte jeg tilbage i 70'erne et sæt Sampan 311 i en mindre Hi-Fi butik i Kolding og KT radio i Odense havde et sæt Brigantine som nærmest usælgeligt fast inventar bagerst i forretningen – Det var godt, men rigtig meget dyrt -

Så falder man over et sæt små full-range Cabasse'r der ligger lige på vejen til Vintage træf på Hald.
Så uden for meget nøl - fat i dem og til Hald.

Dinghy 01web.JPG


Vi fik dem, med velvillig assistance fra flere sider, provisorisk rigget til med en micro rør Amp og senere en bette NAD – men det ku' man så ikke rigtig få et blivende indtryk af -

Dinghy 02 web.JPG


Nu er de så kommet hjem til baghaven af YU og har fået en gang genuin fransk vask og strygning.

Med udgangspunkt i beliggenheden ved havet i Frankrig, har man navngivet en serie højttalere efter forskellige skibstyper – Dinghy – Galiote – Caravelle – Sampan – Clipper – Corvette – Brigantine – Galion – o.a.
Der synes at være lidt rod i rækkefølgen, ”Sampan” burde størrelsesmæssigt rangere under ”Galiote” men ”Sampan” er 3 vejs og ”Galiote” 2 vejs – sagen er ikke dyrket nærmere - .

De eksemplarer jeg fik erhvervet var ”Dinghy 211” (Dhingy = lille båd som sidste redning for besætningen på en synkende skude), altså den absolut mindste i flokken.

dinghy-I-2-2.jpg


Enhederne var i absolut fin form – kurven i støbt kunststof og kæk Ferrari farve.
Magnettype ukendt, ikke umiddelbar tilgængelig, håber på AlNiCo, men sandsynligvis ferrit -

Første antagelse var at kabinettet var opbygget som labyrint – lidt alá Ted Jordan's Tapered Pipe som blev brugt sammen med unit Astec Sound Motor, om det siger nogen noget.

Men det er en adskillelse af hård masonit med huller nederst i kabinettet og en port i bunden - (Helmholtz resonator).

Dinghy 08 web.JPG


Der er ikke modificeret andet end bedre skruer og tætning af tilslutningsterminal og enhed.

Dinghy 15 web.JPG


Som forventet bedst til mindre akustiske besætninger, men her går det sammenhængende og med god dynamisk kontrast.

Dinghy 18 web.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf hmt » ons 12. mar 2014 18:09

Hej Vericon

Tillykke med Dinghy'erne. Jeg var faktisk selv ved at overveje at købe dem, da Mik har talt så varmt om dem i kombination med EL-84. Dinghy'erne er ret sjældne, eller i fald relativt ubeskrevne på det efterhånden altomfattende internet. Men som jeg kunne sjusse mig frem til via det franske Cabasse-forum, så er de ret musikalske og meget letdrevne (97db).

Fuldtoner er relativ nyt for mig, men jeg er ret fascineret af det de kan. Spiller på et sæt Omega super 6 Alnico XRS (ikke-vintage), som er placeret i et ubehandlet MDF DIY-kabinet (hvilket i øvrigt synes at være stilen, hvis man er til fuldtoner).

Jeg eksperimenterer lidt med forskellige portløsninger, og det er forbløffende så meget det kan ændre lyden. For meget dæmpning i en aperiodisk port gør dem mørktklingende og udynamiske. For lidt dæmpning nøjagtig det modsatte og tilføjer lidt shout fra whizzer-conen. Min pointe er at det godt kan betale sig at lege med dæmpning af port, der er faktisk ret meget at hente.

Det ville i øvrigt være interessant at lave en session for fuldtoner på næste træf, hvis det bliver arrangeret. I al fald kunne jeg godt tænke mig at lege videre med fuldtoner, og så vil det være interessant at høre lidt forskelligt, vintage såvel som ikke-vintage.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf vericon » tors 13. mar 2014 01:15

Hej Henrik
gad vide hvad der ville ske hvis man proppede dine Omega'er i et horn ?
Der er mange grunde til det -
F.eks. ville Coral minihorn være oplagt -

voight_d.gif


Mini horn web.jpg


Fuldtoner på træf er en go' ide -
Der er ikke så lang tid til 2015 -
Venlig hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf hmt » tors 13. mar 2014 10:52

Hej Hans Jørn

Har overvejet horn, eventuelt Oris horn med mini-onken baskabinet, eller noget OB-faktisk. Men så vil jeg nok have et ekstra sæt højttalere, da det nok vil knibe med fornuftig basgengivelse. Minihorn kunne også være en mulighed. Og det er jo faktisk det fede ved fuldtoner, at der er så mange muligheder. Indtil videre prøver jeg at tune mine kabinetter ind som de står nu.

Lad os se om vi kunne arrangere en session med fuldtoner i 2015. Bidrager gerne med mine Omega'er. Jeg vil også rigtig gerne høre Dinghy'erne.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 13. mar 2014 13:37

Hej Vericon

Tillykke med et sæt fantastisk flotte og sjældent sete fuldtoner. Den røde chassiskant virker lækker og kabinettet ser ud til at have en flot finér. Er det opbukket papirsophæng? Er det ikke en 8" enhed?

Jeg har haft stor fornøjelse af minihornene, div. Philips fuldtoner og ikke mindst har mcs_5 Mikkel nogle tyrkiske enheder der spiller rigtig godt i minierne. Så godt at jeg gav ham kabinetterne! Hvis man får dæmpningen rigtig spiller de med masser af liv og en dejlig varm tone med rigtig god bas. Jeg tror ikke man skal bruge enheder større end 6½".

Gulvornet er en anden mulighed for 8". Også masser af liv og stor følsomhed. Acehorn passer også til 8", jeg roder selv med sådan nogen lige nu:
Billede

Billede
Lot of fun! Måske ikke særligt "korrekt" lyd i nogen af disse konstruktioner, men jeg overraskes altid over hvor godt de svarer gassen, nok det bedste udtryk jeg lige kan få til at dække. Der skal ikke meget krudt til for at få noget kapow.

Håber du får masser af fornøjelse ud af dem, gad godt høre dem ved lejlighed! :thumbsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf spuncut » tors 13. mar 2014 13:58

Hej Vericon
Til lykke med de fine "joller" :thumbsup:

Har lige fået fingrene i et sæt små rørforstærkere og er derfor på udkig efter højtalere "uden drifseffekt".
Jeg faldt over en annonce på DBA med to Coral Flat 6 og da jeg ikke har meget erfaring med fuldtoner, horn og OB vil jeg gerne spørge om hvad I mener om dem ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Tonni » tors 13. mar 2014 16:30

De spiller ret meget i tråd med de andre udtalelser her i tråden, ikke særlig korrekt, men med en masse engangement hvis du sætter dem i et minihorn ala det der er vist i akryl længere oppe. - Det blev i øvrigt kaldt Voigts minihorn i High Fidelity i forbindelse med en byggebeskrivelse først i halvfjerdserne...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Tonni » tors 13. mar 2014 16:33

Vedr. de Voigt mini'er. Var de i øvrigt ikke oppe at vende her på siden, med tegninger?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf spuncut » tors 13. mar 2014 16:48

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 13. mar 2014 16:54

http://skeuner.dk/pics/HojttalerSelvbygForAlle.pdf Højttaler-selvbyg for alle fra Audioscan med mini, gulv og begge ace-horn...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Tube mania » tors 13. mar 2014 17:00

@Boptilyoudrop

Flot projekt og fine enheder...sådan nogen har jeg også haft ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf vericon » søn 23. mar 2014 01:52

hej All
har forsømt at kigge ind på tråden - sker der noget er der intet varsel -
Det skal dyrkes - tråden altså :cool1:
Hilsen
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf renesemann » tirs 18. nov 2014 10:37

Hejsa
Når i nu snakker så meget om Minihorn, har jeg for mig, at Ole Klifod fra F3 lyd nu Audiovector tilbage i 80erne lavede en højttaler der hed Fokus som er en afart af Minihornet
Brugeravatar
renesemann
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: 07 apr 2011
Lokalitet: Helsingør

Re: Cabasse Dinghy

Indlægaf Hackenberg » tirs 18. nov 2014 11:37

renesemann skrev:Hejsa
Når i nu snakker så meget om Minihorn, har jeg for mig, at Ole Klifod fra F3 lyd nu Audiovector tilbage i 80erne lavede en højttaler der hed Fokus som er en afart af Minihornet


Det er sandt. Oles horn var forlænget opad med en kasse som forlænger hornet, giver plads til filter og hvori diskanten er monteret på en meget smal baffel. Kassen var foret med skum. Diskanten er Oles modificerede Vifa D26 med større bagkammer og en Focal 7C bas med stor magnet og enkeltsvingspole. Spiller fint og dynamisk. Problemet var nok prisen på det ret komplicerede kabinet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster