Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » fre 22. jan 2016 22:25

Hej allesammen,

Så er jeg startet 2016 med et par mindre vaskemaskiner i stuen :p Et par dejlige RJ HT, som skal blive hos mig. Jeg har prøvet lidt af hver og jeg må erkende, at disse højtaler er vidunderlige.

http://www.supravox.fr/anglais/kits.htm

Jeg bruger nogle 8" Monacor SP 205 lidt modificeret af Richardt, fra Alto HT, som altid er så venlige. Jeg kunne godt tænke mig et par Supravox 215 Signature, men slet ikke i januar måned -Julen er dyr med tre små i huset...

Billede

Højtalerne fortjener nogle top enheder. Så gode er de. Er du i tvivl, så prøv et par. De er nemt at bygge. Koplet til min Audio Note P2, de lyder idiotisk godt. Tænk, at jeg skulle fælde for sådanne nogle kasser. Live and learn...

Billede

Billede

Stolene bliver nok erstattet af noget bedre, når højtalerne bliver spillet til.

Billede

Hustruen er mindre entusiastisk end jeg er -WAF faktoren scorer ikke højt, selv om jeg synes de er ret fede- men... de bliver i huset. Hun skal nok male dem hvide, som alt andet, så lad hun gøre det, bare jeg har musiken (og musikerne) inde i stuen for mig selv!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf The Canadian » lør 23. jan 2016 00:02

Hey ...

Ser interesant ud ... Har selv altid værket glad for fuldtone enheder og har bygget/prøvet mange igennem tiden ... Hvilken type har du den til 8'' eller den 10/12'' ???
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » lør 23. jan 2016 00:26

Jeg har også rodet med mange forskellige konstruktioner. Har stadig to horn, bl.a. Denne er virkelig nem at bygge. Jeg har altid været nysgerrig ift. RJ kabinetter og må indrømme, at den har overgået alle mine forventninger. Jeg har en 8" fuldtone enhed og savner ikke noget. Er plads ikke et problem, så kunne du måske eksperimentere med nogle større enheder -og kabinetter.

Fint set-up, du har der. Jeg kan se, vi har den samme RIAA :-)

HIlsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf The Canadian » lør 23. jan 2016 02:12

Den riaa gør det godt :) Hvilken rør bruger du i den ... Har en del RA og Philips enheder som jeg kunne være fristet at prøve i denne boks ... Har os prøvet div horn, bla Hedlund og Hørning ... Er ret tit på Frederiksberg, måske jeg kunne kikke forbi til et lyt på dem ... Næste gang er fra den 4 til den 7 feb og igen fra den 12 til 20 feb ... Hvis det skulle passe dig, kunne det være fedt med et lyt ... Sender dig en PB ... Go' weekend
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf Louis » lør 23. jan 2016 10:16

Det ser spændende ud - og meget simpelt. Kabinetter er dæmpet lidt? Hvilken slags musik egner de sig godt til og hvad er mindre godt?

Flot arbejde:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » lør 23. jan 2016 10:59

The Canadian skrev:Den riaa gør det godt :) Hvilken rør bruger du i den ... Har en del RA og Philips enheder som jeg kunne være fristet at prøve i denne boks ... Har os prøvet div horn, bla Hedlund og Hørning ... Er ret tit på Frederiksberg, måske jeg kunne kikke forbi til et lyt på dem ... Næste gang er fra den 4 til den 7 feb og igen fra den 12 til 20 feb ... Hvis det skulle passe dig, kunne det være fedt med et lyt ... Sender dig en PB ... Go' weekend


Du er velkommen! PB svaret :thumbsup:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » lør 23. jan 2016 11:14

Louis skrev:Det ser spændende ud - og meget simpelt. Kabinetter er dæmpet lidt? Hvilken slags musik egner de sig godt til og hvad er mindre godt?

Flot arbejde:)


Ja, meget simpelt, især ift hornkonstruktioner, som jeg tidligere har rodet med. Jeg bruger noget egg-shaped skum bag i og lidt på siderne og 0.5 kg uld per kasse. Alt har jeg købt hos Alto HT. Godt, billigt og udmærket service fra Richardt.

Billede

Jeg lytter MEGET til jazz -spiller selv sax- og de har en fantastisk feeling and de svinger derud af. De egner også til rock (Pink Floyd, osv), folk og akustisk musik generelt, også klassisk. Har ikke prøvet med disco eller lign. Det lytter jeg ikke til. Lyder er meget lige OB -ikke noget kasselyd, meget åben- men med mere bass. De er mere balanceret i mellemtone end nogle horn, jeg har prøvet, som kan lyde lidt skrigende.

Enhederne skal spilles mere til, men de lyder allerede godt. Jeg forestiller mig, at et par Supravox 215 Signature ville selvfølgelig gøre det endnu bedre, men det er der ikke penge til lige nu. Det gør faktisk heller ikke noget!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf spuncut » lør 23. jan 2016 11:47

Hej vincula
Særdeles interessant. Der er opgivet to størrelser, hvilken er du gået efter?
Horn kan være meget sjove men jeg oplever at der altid er nogle resonanser som kan være svære at komme udenom. OB'er kan også noget men kræver meget plads rundt om. Jeg kunne godt overveje sådan et par kasser til mine Amplidan-forstærkere.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » lør 23. jan 2016 11:57

Jeg har de mindste, som er alligevel pæn store, 50 x 50 x 40 cm. Dem til en 8" enhed (Supravox 215) i pdf'en).

Jeg har disse enheder:

http://alto-hojttaler.dk/?wpsc-product=alto-sp-205

Du kan holde budgettet uhyggelig lavt. Det afspejler ikke kvaliteten overhovedet!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf spuncut » lør 23. jan 2016 12:45

Det skal prøves!
Angående tilspilning: Man ku' vel tilslutte enhederne en passende nettrafo og lade dem stå og blafre, uden kabinet, en uges tid.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf Hackenberg » tors 28. jan 2016 11:11

Hej Vincula.

Tag dem med til træf!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf spuncut » tors 28. jan 2016 12:09

Rigtig god ide :Thumpsup:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf pqrannes » tors 28. jan 2016 13:53

Hackenberg skrev:Hej Vincula.

Tag dem med til træf!


Gør det. Det bliver spændende.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf vincula » fre 29. jan 2016 20:33

Tak for invitationen. Jeg ville så gerne kunne komme (med eller uden højtalerne), men hustruen fejrer sin 40-års fødselsdag i lige præcis den weekend. Kæmpefest med overnatning og virkelig mange gæster.

Det skulle være en anden gang. Disse bliver hos mig!

HIlsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Carlsson RJ/Baffles compensés RJ i stuen. Så dejlige!

Indlægaf Mellemhjulet » fre 6. maj 2016 12:19

Gilbert Briggs havde samme forslag tilbage i 50'erne - 60'erne. Han skrev et eller andet sted, at man sagtens kunne optimere lyden af en lille kassehøjttaler, og få den til at måle godt. Men man kunne aldrig fjerne lyden af højttalere i en lukket kasse. Han lavede jo den klassiske SFB-3 dipol højttaler, så han havde lidt at sammenligne med.
Princippet i dem du har bygget ligner vel dem man kalder Ultraflex, eller Onken. F3 lavede nogle baskasser efter det princip på et tidspunkt.

Synes de er meget fikse og lækre på den retro-agtige måde. Især benene, er det en stol som er savet over? ;)

De ville være vildt oplagte til at teste ældre bredbåndsenheder i. Hvor mange % af åben baffel lyden får man med disse?
Mellemhjulet
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 apr 2011

Næste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster