TQWT versioner

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

TQWT versioner

Indlægaf mcs_5 » søn 10. apr 2011 00:53

Jeg stødte lige på enhederne til mit TV-højttalerprojekt (beskrevet det "andet sted") under en oprydning... Jeg kiggede så på kabinetter igen, og stødte på denne TQWT-tegning:

TQWT.gif

Den model med "udblæsningen" på forsiden ville nok være mest praktisk - bagenden af kassen skal jo huse "vintage" forstærkeren.

Men jeg synes tegningen til højre ser lidt sær ud. T2 stopper midt i ingenting. Skal den indvendige væg skråne over mod der hvor T2 "stopper", eller skulle T2 målet være afstanden til højre for den indvendige væg? Eller er der bare noget andet galt?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: TQWT versioner

Indlægaf SJ21 » søn 10. apr 2011 10:56

Det er tegningen, som er gal. Afstanden fra toppunktent på T2 skal være den sammen til begge sidevægge og top. Det er et lang konisk forløb, som er foldet på midten. Du skal lige være opmærksom på, at tegningen viser et Mass loaded TQWT horn og ikke et Voigthorn. Der er indregnet et refleksrør for bedre tuning af bas. Det gør det lidt svært at styre, hvis man ikke har mulighed og at regne og måle på det. Et eller andet sted på nettet findes et program af en fyr ved navn Martin King, som kan beregne det.
Ellers findes der nogle grove tommelfingerregler rundt omkrig på nettet for beregning af TQWT.

Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: TQWT versioner

Indlægaf j3n2 » søn 10. apr 2011 12:32

Hvis du har fs, qts og vas værdierne på dine enheder, kan du bruge BiB regnearket til at beregne alle mål.
Ud fra din tegning at dømme, er der ikke langt til en inverted BiB -som har mundingen i bunden, omvendt den normale BiB der har den i toppen. -der er selvfølgelig lige den detalje, at den kan ende med at blive størrer end du har planlagt...? ;)

http://sites.google.com/site/amateuraudio/projects-1/conical-pipe-horn
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: TQWT versioner

Indlægaf mcs_5 » søn 10. apr 2011 16:02

Beregneren jeg har fundet er her: http://www.mh-audio.nl/tqwt.asp

Jeg har beregnet et kabinet med data på enheden, rettet den indvendige højde på kabinettet til 5cm, og det giver disse mål (zoom ind for at se alle streger!):

Soundbar3.gif

De to versioner er tegnet efter den (måske) forkerte tegning. Ser det nogenlunde sandsynligt ud? Den samlede bredde er 50cm, og dybden er 38cm. Bagsiden bliver åben (så forstærkeren kan slippe af med varmen), så portene kan måske godt sidde på bagsiden.

Enhederne fra Visaton er på 5*9cm, så det er altså ikke en subwoofer det her... Men i forhold til fjernsynets indbyggede højttaler der kun gengiver mellemtone, og hvor kabinettet spiller med ved flere frekvenser, kan det kun blive en forbedring :)

Visaton opgiver mange data på enheden, så jeg har sikkert foderet til eventuelle bedre beregnere jeg skal prøve.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: TQWT versioner

Indlægaf mcs_5 » søn 10. apr 2011 16:44

Jeg prøvede lige at "flytte" T2 målet på den ene version, og så ser resultatet mere rigtigt ud for mit utrænede øje:

Soundbar4.gif

Men kan man udenvidere flytte porten fra bagsiden til forsiden, som hollænderen har gjort?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: TQWT versioner

Indlægaf SJ21 » søn 10. apr 2011 20:59

Umiddelbart ser det ud som om enhederne kommer til at sidde forskelligt i de 2 kabinetter. Enheden sidder længere nede i hornforløbet i kabinet 1 og end den gør i kabinet 2, men måske betyder det ikke så meget for lyden? Så vidt jeg kan se, er længden lidt kort. Er det ikke korrekt forstået, at den samlede længde vil være ca. 100 cm. Dine enheder må have en meget høj resonansfrekvens. Hvad er resonansfrekvensen for dine enheder?
Måske kunne du nøjes med at lavet ét kabinet? Hvis man sætter 2 enheder i TQWT fordobles arealet af hals og mund. I beregningsprogramet sætter du bare arealet af enheden til det dobbelte. Længden bestemmes af enhedens resonanfrekvens.
Ved placeringen af 2 enheder i et horn siger reglen, at den ene skal sidde 1/5 nede og den anden 1/3 nede i hornforløbet. Måske er det nemmere at designe en kasse på den måde?
Porten skal sidde i mundingen (sidste del af hornet), men jeg tror ikke, at du skal bruge et rør, men bare skære et hul i kassen med det opgivne areal.

NB`!
Her kommer lige en rettelse til sidste bemærkning: Ved nærmere eftersyn, kan jeg godt se, at dit anvendte beregningsprogram inddrager en reflekstuning i mundingen. Så skal du selvfølgelig anvende data.
Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: TQWT versioner

Indlægaf mcs_5 » man 11. apr 2011 01:50

SJ21 skrev:Umiddelbart ser det ud som om enhederne kommer til at sidde forskelligt i de 2 kabinetter. Enheden sidder længere nede i hornforløbet i kabinet 1 og end den gør i kabinet 2, men måske betyder det ikke så meget for lyden?

Det ved jeg ikke - de to tegninger er lavet efter de målskitser der er på beregnersiden. Det er meningen de to halvdele skal være ens (men spejlede) i den version der bliver bygget. Jeg har nok ikke forklare mig grundigt nok - det er en "flad" stereohøjttaler.

Så vidt jeg kan se, er længden lidt kort. Er det ikke korrekt forstået, at den samlede længde vil være ca. 100 cm.

Længden skulle være 44,3cm ifølge beregneren.

Dine enheder må have en meget høj resonansfrekvens. Hvad er resonansfrekvensen for dine enheder?

Ja, og 193Hz. Det er ikke nogen stor enhed, men frekvensgangen ser da ret pæn ud: http://www.visaton.de/bilder/frequenz/g ... 9_8_fs.gif

Måske kunne du nøjes med at lavet ét kabinet? Hvis man sætter 2 enheder i TQWT fordobles arealet af hals og mund. I beregningsprogramet sætter du bare arealet af enheden til det dobbelte. Længden bestemmes af enhedens resonanfrekvens.
Ved placeringen af 2 enheder i et horn siger reglen, at den ene skal sidde 1/5 nede og den anden 1/3 nede i hornforløbet. Måske er det nemmere at designe en kasse på den måde?

Det var så der min manglende baggrundshistorie satte ind :)

Men gode informationer til evt. fremtidige større projekter!

Porten skal sidde i mundingen (sidste del af hornet)

Det gør den også i begge versioner, men højttaleren sidder ca. 1/3 nede i den ene version og 2/3 nede i den anden. Det må vel også betyde et eller andet?

Den version til højre på mine tegninger ligner mest en "normal" TQWT, men versionen med porten foran er nok mere praktisk - hvis den løsning altså duer...

Tak for hjælpen iøvrigt!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 77 gæster