Forslag til fuldtoneenheder

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf krog » tirs 23. maj 2017 12:10

Hejsa!
Jeg har købt dette sæt gulvhorn: viewtopic.php?f=650&t=9796 (Har vedhæftet billede af konstruktionen).

Og jeg vil rigtigt gerne eksperimentere med andre enheder - har hørt Coral Beta 8 i en anden højttaler, som jo lyder fantastisk godt og vel nærmest giver mig al den lyd jeg ønsker, men er umiddelbart et godt stykke over mit budget. Har også læst mig frem til Philips AD9710 skulle have gode lydegenskaber. Men jeg er helt grøn indenfor dette område så kunne godt bruge lidt kyndig vejledning da jeg synes det er lidt af en jungle.
Budgettet er omkring 1000-1500 for et sæt.

Min lydsmag vægter nærvær/levende lydbillede, blød og klar lyd i mellemtone+diskant og fornuftig bas. Om det er decideret "HiFi" er af mindre betydning hvis det lyder godt. Musiksmag er meget bred men strengeinstrumenter, blæseinstrumenter og fremtrædende vokal er vel ret højt repræsenteret - folk, blues, soul, jazz men også "digital musik" i ny og næ samt en sjælden gang rock og rul.

Det er også vigtigt med en meget høj følsomhed, da jeg ønsker at drive sættet sammen med en lillebitte rørforstærker Philips AG9016 der er på 2x2 watt.

Så forslag og ideer er meget velkomne! God dag i sommervarmen :-)

Mvh.,
Christian
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf ferr31 » tirs 23. maj 2017 13:35

Jeg har et par flat 8 du kan prøve med hvis det har interesse
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 13:45

Visaton laver en serie fuldtoner, der er til at betale. Men hvor gode 8" modellerne er ved jeg ikke...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf krog » tirs 23. maj 2017 14:06

tak for svarene. Sender dig lige en pb Nils.
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Hackenberg » tirs 23. maj 2017 14:20

Hej Krog.

Der er mange fine 8" i omløb! Måske kan du låne et sæt hos en medlidende herinde. F.eks. fra Pilips.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Max » tirs 23. maj 2017 16:58

Jeg har lavet flere konstruktioner med Monacor's 8" fuldtone SP-200X og syntes egentlig det er en enhed der giver meget for pengene, deres 6" fuldtone SP-155X er heller ikke at kimse af.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 23. maj 2017 17:40

Masser af fuldtoner:
http://www.spectrumaudio.de

Visaton bg20 er meget populær sydpå. Flat 8 var ret gode i gulvhorn. Kommer du forbi nogle Richard Allan New Golden 8 i en eller anden udgave, så skal du nok overveje at prøve dem!

God fornøjelse!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf X-ray » tirs 23. maj 2017 18:41

Jeg er frisk på, at du låner mine - legendariske ;) - fuldtoner fra TANDBERG/OB. H165 tilbage fra 50'erne.
Jeg kan nemt få dem til Odense.
Det kræver bare, at du inviterer til et lytte-arrangement bagefter - hvis match'et er godt.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf spuncut » tirs 23. maj 2017 18:56

Hej krog
Fuldtoner kan nogle ting og så er der nogle ting de ikke kan. Originalt 50'er rock med minimalisktisk trommesæt og gulvbas. Akustisk guitar. Kammermusik. A capella. Radio 24/7, tilføres liv og "kommen ud af højtaleren".
Store orkesterbesætninger, "Dunga-dunga" og Iron Maiden.... Glem det!
Da de fleste fuldtoner roder godt og grundigt i diskanten må programmaterialet ikke være komplekst ellers går det ud over såvel autenticitet samt perspektiv. Den allerdybeste bas kan man godt glemme, men de fleste horn og bafler er formidable til gulvbas.
Har selv et sæt minnihorn med flat 8 der spiller fantastisk inden for disses metier med en Pioneer SA6500II (20W). 2 Watt vil jeg nok sige er i underkanten, med mindre at man sidder med hovedet helt inde i højtalerne. Det kan dog sagtens være fordi vi bonderøve er vandt til at spille HØJT. Desuden har jeg et sæt Flat 10 og et sæt AD9710 som skal i noget horn/baffel-værk når sommerferien kommer, tråden er derfor særdeles interessant.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 23. maj 2017 19:21

spuncut skrev:Hej krog
Fuldtoner kan nogle ting og så er der nogle ting de ikke kan. Originalt 50'er rock med minimalisktisk trommesæt og gulvbas. Akustisk guitar. Kammermusik. A capella. Radio 24/7, tilføres liv og "kommen ud af højtaleren".
Store orkesterbesætninger, "Dunga-dunga" og Iron Maiden.... Glem det!
Da de fleste fuldtoner roder godt og grundigt i diskanten må programmaterialet ikke være komplekst ellers går det ud over såvel autenticitet samt perspektiv. Den allerdybeste bas kan man godt glemme, men de fleste horn og bafler er formidable til gulvbas.
Har selv et sæt minnihorn med flat 8 der spiller fantastisk inden for disses metier med en Pioneer SA6500II (20W). 2 Watt vil jeg nok sige er i underkanten, med mindre at man sidder med hovedet helt inde i højtalerne. Det kan dog sagtens være fordi vi bonderøve er vandt til at spille HØJT. Desuden har jeg et sæt Flat 10 og et sæt AD9710 som skal i noget horn/baffel-værk når sommerferien kommer, tråden er derfor særdeles interessant.
MVH Henning

Nemlig! Men en Blue Note 4003 med noget tight hardbop, det er altså også knas på fuldtoner i ACE horn.

De der Tandberg fuldtoner, de er altså et lyt værd! Glem alt om Philips 9710 i det opløb :lol: Kan lige se om ikke der ligger et sæt på hylden, dem kan du også få til en lytter.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf spuncut » tirs 23. maj 2017 22:24

Så var der jo osse lige Jespers bordplader som imponerede til sidste træf, var det AD12100?
I givet fald har hmt vidst stadig et sæt til salg.

AD9710 går for at råbe noget i mellemtonen, men jeg tænker at de ku' bruges som "radio 24/7-højtaler" eller hvad med en centerhøjtaler?

@Bop: Kender ikke til Blue Note 4003, har du et link?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 22:31

spuncut skrev:Store orkesterbesætninger, "Dunga-dunga" og Iron Maiden.... Glem det!

Prøv et af Silbatones horn - men de kræver nok en stor stue :Skor:

Jeg har hørt noget af det mest overbevisende Led Zeppelin og Deep Purple på store horn!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf spuncut » tirs 23. maj 2017 22:48

mcs_5 skrev:
spuncut skrev:Store orkesterbesætninger, "Dunga-dunga" og Iron Maiden.... Glem det!

Prøv et af Silbatones horn - men de kræver nok en stor stue :Skor:

Jeg har hørt noget af det mest overbevisende Led Zeppelin og Deep Purple på store horn!

Mikkel

Åh jo :cool1:
https://www.youtube.com/watch?v=lcZvpj9a2Ck
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 23. maj 2017 23:20

Jo da: https://www.allaboutjazz.com/art-blakey-and-the-jazz-messengers-moanin--blue-note-4003-art-blakey-by-marc-davis.php?width=768
Syntes nu også godt at man kan spille Made in Japan på både mini og gulvhorn. Jeg er nok ikke så kræsen mere ;)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Forslag til fuldtoneenheder

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 23. maj 2017 23:25

Jep, jeg har et sæt 9710 liggende som jeg ikke bruger, med keramisk magnet. Kommer du nogensinde omkring Sydfyn kan du bare hente dem.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster