Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 11. feb 2018 00:38

Aftenen bød på en meget, meget vellykket Winter Jazz-koncert i anledning af at Dexter Gordon ville være fyldt 95 år i disse dage.

Skærmbillede 2018-02-10 kl. 23.02.35.jpg

På scenen var 3 danske jazz-veteraner: Alex Riel, Ole Koch Hansen og Bo Stief.
De er alle i 70'erne og har spillet med Gordon, mens han levede i København (1960/70'erne), hvor han var med til at løfte de danske jazz-musikere til internationalt niveau.
Trods deres modne alder leverede de bare varen med indfølt samspil og sikkerhed. På sax var "ungersvenden" Benjamin Koppel (kun i 40'erne...) - men han er bestemt en dygtig musiker.

FED koncert, der inspirerede til at lade denne snurre her til aften:

Go.jpg

En meget stærk skive, hvor der er fuld tryk på Dexter Gordon.
Min er US mono-udgave fra udgivelsesåret (1962) som jeg fandt på et loppemarked for en 10'er. Fantastisk.
Lyden har virkelig substans - fuld af krop og med masser luft imellem instrumenterne.
Mono kan noget...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » søn 18. feb 2018 20:21

Sidder en mørk og kølig søndag aften, efter en dag med renovering, forberedelse og 10 kilometer løb... har lyttet til meget forskelligt musik, men lige nu spiller en CD... med Trille, “The Real Trille Hits”... Pludselig er man bragt tilbage i tiden, en fremragende sangerinde, med klaver, harmonika og hammond orgel som statister bag denne kraftige stemme... ære være hendes minde.
08449F37-C8AC-4368-AF00-C8D95752E515.jpeg


Med venlig hilsen
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 5. mar 2018 20:25

Med hjem fra træffet kom et par Philips 22 RH 544. Det er en 3-vejs MFB-højttaler, som aqrannes havde til salg.

Som mange ved, er det en aktiv højttaler med korrektions-system for bas-enheden: Et pizo-krystal måler membranens bevægelse, der sammenlignes med input-signalet som så justeres, så gengivelsen bliver bedst mulig.

Med indbyggede forstærkere var det oplagt at sætte MFB'erne direkte til en CD-afspiller.
Og sådan kom jeg til at høre nogle af CD'erne, selv om der ellers næsten kun snurrer vinyl her i huset.

Når nu der er gjort noget særligt for bas-gengivelsen, fandt jeg at SteepleChase-udgivelsen "Double bass" var passende. Her spiller de to store akustiske bassister Sam Jones (som bl.a. spillede med Oscar Peterson i 1960'erne og maaange andre) samt "vores egen" Niels-Henning Ørsted Pedersen side om side (med guitar og trommer som backing).

Double Bass.jpg

Det er usædvanligt - og rigtig godt.
Der er fokus på musikken - ikke på at vise sig på sit instrument. Sådan skal det jo være.

MEN jeg kan ikke lade være med at notere mig, hvor overlegen NHØP er - både teknisk, rytmisk og melodisk (de to sidste er en smagssag, I know).

De optræder i hver sin kanal (NHØP i venstre) - og selv om en eller anden på Discogs har skrevet at "Since the mid 1950s he [Sam Jones] was regarded without reservation as the masters of his instrument: the Bass", så er der altså klasse-forskel på denne indspilning. NHØP spiller med en lethed og elasticitet, der får Sam Jones' spil til at virke lidt tungt og rodet ved sammenligning.

F*** hvor er det altså et privilegium at have haft muligheden for at høre en musiker på absolut verdens-top-niveau ved mange lejligheder under ens musikalske opvækst (på det lokale bibliotek, i Montmartre osv. osv.).

Og de små MFB'er gengiver det hele dejlig klart og rent.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf mcs_5 » ons 7. mar 2018 01:02

Jeg har lige hørt noget, som jeg vidst fik med hjem fra et træf for nogle år siden?

Erasure_tworings.jpg

Det er en samling remixes på maxisingler - med skøn bas. Som kommer fra mine små højttalere med 5" basser. Helt uden MFB eller andet nymodens pjat ;)

Og beklager min dårlige smag - jeg ved godt man skal høre jazz :Skor:

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf highfive » søn 11. mar 2018 12:38

Billede
Det kom ett paket från Skåne :p

Billede

Billede

Billede

Billede

NOS, i plastfilm, oöppnade :p
Här skall spelas vinyl!
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Ehapa » søn 11. mar 2018 13:47

Sikke et “groove” der kan være på sådan nogen 45ere fra 50’erne i Mint stand.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf highfive » søn 25. mar 2018 18:46

Billede
50 SEK på loppis :p

Timbuktu - kaxigt härlig, Miskovsky - vilken underbar röst, Collins - en go platta, Hill - grymt bra, Counting Crows - jysst, PULP - en klassiker.

En go´ söndag :p

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Kim Christensen » lør 7. apr 2018 17:24

Solen skinner og temperaturen sniger sig op på 2-cifrede så det var oplagt at smide denne klassiker på grammofonen.

Billede
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » lør 7. apr 2018 18:19

30222356_10214808043822198_3589719213431848960_o.jpg
Hvad man kan finde hos sin kræmmer.
Pink Floyd ‎– The Dark Side Of The Moon
Ja i en Original Master Recording. Pressed in Japan så lyden er vidunderlig. Spejlblank vinyl.
I'm a lucky Bastard.
Mobile Fidelity Sound Lab ‎– MFSL 1-017, Harvest ‎– MFSL 1-017 US 1981
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf highfive » lør 14. apr 2018 16:53

F0CA7864-4624-4A8D-92D2-B8FFB88516EE.jpeg

Black Bottom Stompers
Peter Skellern
Gene Austin
Jazz i Baljan

Dagens secondhandfynd

Med vänlig hälsning, hifhfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf highfive » lør 14. apr 2018 19:29

IMG_9473.JPG
Black Bottom Stompers var dejlig!
Inspelad 1973 -Då var jag 10 år och lyssnade inte på Jazz... Mer av det nu :p

Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » man 23. apr 2018 21:29

Det er skønt at finde (vinyl-)musik - i en genbrugsbutik langt ude på landet - som man ikke kender, tjekke det på discogs.com, købe det og komme hjem og spille det og finde ud af at man har savnet netop denne plade, længe.

John Simon's Album, hvem kender/kendte denne plade? Ikke jeg.

R-2510709-1287979802.jpeg.jpg


John Simon, viser det sig, er ellers kendt nok som producere af en række kendte albums: Leonard Cohen, The Band og mange flere ( se også: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Si ... d_producer)).

Dette album, hans første i eget navn, anses for at være en overset perle. Jeg er ikke uenig.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » tors 3. maj 2018 18:35

Har netop fået denne her ind ad døren, vanilla fudge "spirits of 67" på psykodelisk vinyl, en udgivelse fra 2015, ikke siden jeg hørte Black Sabbath Paranoid for første gang i 1971, har jeg haft sådan en fed 60'er rock oplevelse. Det er alle cover numre, The Who, Doors, Rolling Stones, Stephen Stills, Steve Winwood, Procul Harum pakket ind i Vanilla Fudge lyd, det er en himmelsk oplevelse.

Vanilla Fudge.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 4. maj 2018 22:27

Fredag - efter GT'er og en let middag på den lokale ( https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... aland.html ) er det tid til at snurre én af de vinyler, jeg fik med i et større indkøb i sidste uge (omtalt under "Gode loppefund og den slags" d. 26.04).

IMG_1494.jpg

Det er en skive med tenorsaxofonisten Benny Golson, optaget i 1963 (denne dog en japansk re-issue fra 1983). Og opslaget her er egentlig mere for at anbefale manden, end lige præcis denne plade (som dog er ganske dejlig).

Golson er en erfaren herre: Født i 1929 og altså på vej mod de 90 år. Han er stadig aktiv (i netop disse dage på turné i Japan!), hvilket jo er imponerende i sig selv.

Han formår (efter min vurdering) at ramme jazz'en et sted, hvor det bliver let tilgængeligt og rart at høre på - uden at det bliver muzak-tandløst. Stilen vil man nok kalde "bebop" eller "hard bop" - og er man ny & nysgerrig på jazz, kan Benny Golson være et rigtigt godt sted at starte.

På denne LP er Golson i kvartet-format (det passer ham godt kan man høre) - og japanerne kan det med at presse i god kvalitet, så alt er godt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » tors 10. maj 2018 21:38

Screenshot_20180510-213401.png
PCS 7067/8
Lions til en femmer. Coveret har set bedre dage men pladerne er fine og der en sort innersleeve tilbage resten af fyldstoffet blev for længe siden væk.
Beatles - Beatles (The white album), once..
Apple Records ‎– PCS 7067/8 UK Nov 1968 No 047339
“An E.M.I. Recording” text to the left of ALL labels, above the “33 1/3″ text.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kasperbergholt og 20 gæster