Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Torben » tirs 25. sep 2018 01:44

hAR DU HØRT jOHN pHILIPS (FRA MAMAS & PAPAS) EGEN PLADE "WOLFMAN FROM LA!)+
hILSEN tORBEN
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 23. okt 2018 20:47

For præcis 50 års siden - d. 23. okt. 1968 - troppede en ung studerende op med en spolebåndoptager og 4 mikrofoner til en Bill Evans-koncert.
Efter aftale optog han 2 sæt - og måtte udsende dem én gang på universitets-radioen.
Han holdt aftalen: Udsendte optagelser én enkelt gang og gemte dem derefter de næste godt 40 år indtil de i 2012 blev udgivet som bl.a. dette 3 LP-box-set, der snurrer hér i aften (for ligesom at markere 50-året).

IMG_2522.jpg

Jeg synes det er en skøn historie. Og skøn musik - Bill Evans havde en stærk periode i slutningen af 1960-erne, hvor Eddie Gomez var hans bassist og matchede Evans spil særdeles godt.
Optagekvaliteten er rigtig god taget i betragtning af at der er tale om en amatør-optagelse - mixet "on the fly" mens koncerten fandt sted! Der har selvfølgelig været efterbehandling ift. denne udgivelse - men alligevel godt gået.

Den unge studerende - der nu ikke længere er så ung - kan man bl.a. møde i denne youtube-video, der fortæller historien bag udgivelsen. https://www.youtube.com/watch?v=innDU9rCf0Y
Box-settet kom i et begrænset oplag - og er (lidt underligt ift. andre limited Bill Evans-genudgivelser af "glemte" optagelser) faktisk til at få for rimelige penge.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 9. nov 2018 18:05

Idag udkom TV-2's seneste album - "Tæt trafik i Herning".
Et band (og ikke mindst forsanger/tekstforfatter Steffen Brandt) jeg har haft et blødt punkt for - og et "forhold" til - helt fra bandets start for små 40 år siden. Det er jo en lang vej.

TV2.jpg

Og jeg er ikke skuffet over det ny album, der snurrer netop nu.
Det er meget "TV-2 classic" både musikalsk (lydbilledet) og teksterne. Brandt er altså én af Danmarks absolut bedste tekst-snedkere - stadigvæk. Mange små, flotte perler som f.eks. "De vil gerne ha' din stemme - men vil de tale din sag?" (fra "Don't get me started").

Der har op til udgivelsen været skrevet meget om at TV-2/Brandt var blevet mere politisk, men jeg synes nu ikke det er meget markant. Jo da - der er kommentarer til hvad der sker politisk ude og hjemme, hvordan der bliver spillet på frygt for det anderledes - og hvordan tiden forsøges skruet tilbage (hvad der kendetegner store dele af den politiske agenda mange steder).

Men der er også mere personlige refleksioner over de nære ting og oplevelser - f.eks. om at køre gennem Sverige med ungerne sovende på bagsædet mens "Tintin i Tibet" spiller på bilradioen. Det er den slags sange, som står stærkest i TV-2's "bagkatalog", så herligt at den slags også er med her.

Altså: Ingen revolutioner her - men dejligt når man nu holder af TV-2 som de var i starten (og langt op i 90'erne).

PS - En lille anekdote:
Jeg var fotograf under et interview med Steffen Brandt forud for deres koncert på Københavns Universitet (Amager) tilbage i 1985. De to kvindelige interviewere var tydeligvis beærede og imponerede over Steffen Brandt - og synes vist han var temmelig lækker (hvilket han vel også var).
Den ene af dem omtalte konsekvens deres nye LP som "Stærke mænd..."
Den hedder (som bekendt) "Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl" - og det er ment meget ironisk, hvilket tilsyneladende slet ikke var gået ind hos mine to kvindelige kolleger.
Brandt nænnede ikke at rette dem :p
Under interviewet vimsede jeg rundt med mit spejlreflekskamera og knipsede fra alle vinkler - også fra siden, nedefra. Det fik Steffen Brandt til at stoppe interviewet, se lige på mig og kort bemærke: "Ingen billeder i profil" hvorefter han fortsatte interviewet. Det kunne han åbenbart ikke li'! (men markant synes jeg nu ikke hans næse var/er...).
Gad vide hvor jeg har de negativer... ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » fre 9. nov 2018 21:08

Så råhygge der igennem... mit sidst ankomne anlæg, Kenwood l 1000 og så videre spiller, til stor glæde og tilfredshed.. efter en hård renovering ude i Arnborg... kan kun anbefales.
Der nydes godt øl..
70A6ADA1-F5B5-4035-905D-F6D1ECE5644D.jpeg

Kæft livet er fedt.. Nu skal vi sammen sejre

Med venlig hilsen
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » søn 11. nov 2018 23:56

Når resten af familien er gået i seng, men der stadig er afleveringer at rette, kan man altid høre Terry Riley
Shri Camel.jpg

Købt på plademesse i Odder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » fre 7. dec 2018 19:53

F74EFD79-0290-48DD-ABB4-14B7A0338EE9.jpeg


Endelig fredag... igen... Lige hentet denne pakke i dag :OPO: herligt musik... er kun kommet til nummer 2 på cd`en... Vinyl skal høres på højttalerne og ikke gennem bøfferne... så jeg nøjes... men om 2 uger er der dømt julehygge/-ferie.... øj hvor jeg glæder mig... :thumbsup:

De venligste hilsener
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Edge » tors 13. dec 2018 12:04

Blues forbinder man jo med USA, men der er mange Europæiske bands der kan det shit osse. Henrik Freischlader er en af dem. Albummet hedder The Blues, og mere ligefremt kan det jo ikke siges. lækker stemme og musikkere der kan deres gebet til fingerspidserne

https://youtu.be/WDoY4rggcGw
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Stottrup » lør 15. dec 2018 23:05

Den kører på cd ;) ... men forstærkes af Pioneer SA 8500 MKII og kommer ud af et sæt JBL 18ti. Chet Baker, gudsbenådet trompetist med den mest fantastiske, bløde klang, der nogensinde har forladt en trompet, blev i 1956 lokket/overtalt til at sætte vokal på en række standards, der efter gennemspilning gør det umuligt for nogen som helst at blive andet end pacifist. Fantastisk musiker, sørgelig afslutning på liv/karriere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Edge » lør 9. feb 2019 14:53

LP´en snurrer på en kold og våd grå dag. Man kan nemt falde i den melankolske grøft sådan en dag, og så kan man lige så godt gøre det ordenligt med Johnny hodges & Billy Strahorn Orchestra, bigband musik der komplimentere sindsstemningen totalt. Kan fåes i en reissue udgave i Mono

joh.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 3. mar 2019 10:26

Satte lige en LP fra gårsdagens (ikke-fantastiske) plademarked i Sorø på under søndagsmorgen-opståen/påklædningen mv. Den langhårede er i Iran, hvor hun netop må skjule det (håret), så jeg havde huset for mig selv og kunne skrue op.
Det var denne skive *:

IMG_2951.jpg

Mange kender den sikkert - Tracy Chapman's debut-album - og det bedste hun har lavet.
Vedkommende, nære tekster om livets problemer, drømme og kærlighed set fra den ikke-priviligerede del af det amerikanske samfund i 1980'erne (som på mange måder jo var et bedrøveligt årti!).

Chapman synger om uligheden mellem dem på bunden og de absurd velhavende, konfrontationerne mellem sorte og hvide, om hustru-vold - og om hvordan der manipuleres med sandheden (Love is hate / War is peace /No is yes - fra "Why").
Og på en forunderlig måde gør hun det, så det ikke - selv efter 30 år - virker politisk missionerende eller social-realistisk-outdated. Jeg tror det handler om at hun lægger meget af sig selv i sangene (opvokset som datter af en enlig mor under beskedne kår, engageret i socialt arbejde osv.). Og tankevækkende, at temaerne stadig forekommer aktuelle i dag - vel faktisk lidt trist at tænke på. Men heldigvis er der også optimisme hos Chapman - og en tro på at det bliver bedre og at vi kan lave om på tingene.
Musikken og akkompagnementet er tæt med en lille besætning på de fleste numre. Og rigtig godt optaget.

Ihvertfald fangede musikken og teksterne mig (igen), så jeg lige måtte høre hele pladen, inden jeg kom videre ned til min morgenkaffe og Fernet Branca...

Hvis du ikke kender skiven, så vil jeg gerne opfordre til at give den et lyt.
Den har holdt alle de 30 år jeg har haft den - og jeg er helt enig med Rolling Stone i, at "Tracy Chapman" er blandt de 10 bedste album, der udkom i 1980'erne, som ellers...

God søndag!


* Har hidtil måtte nøjes med den på cd'en (købt i udgivelsesåret) samt en noget tvivlsom ungarnsk presning, jeg ikke husker hvordan kom ind i samlingen...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » søn 3. mar 2019 19:09

God søndag i lige måde, jeg hygger mig med denne her, nyindkøbt (ny-pressning) for 95 kr.

in_europe_Dave_Brubeck.jpg

Fra en 4 måneder lang turné i 1957-1958, indspilningen her er "Live fra Copenhagen" uden at spillested er angivet. Sættet starter selvfølgelig med en jazz'et udgave af Wonderful Copenhagen. Meget hyggelig musik i god optagekvalitet.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » søn 3. mar 2019 21:17

Nu nævnte "kaptajnen" hvad Rolling Stone Magazine og deres liste over bedste albums. Hvis nogen af jer nørder ikke kender den her side, så tjek den lige ud.

https://www.besteveralbums.com/overall.php?rank=1#227
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » søn 17. mar 2019 22:10

Man går ind i en genbrugsbutik og 5 kr. senere har man en jazz-plade fra 1955 med en saxofonist man aldrig (my bad) har hørt om og som Quincy Jones har været inde over.

Inden nogen bliver for misundelige, hører det med at den er ret slidt: men heldigvis er mono-plader (og dem der lytter til dem) ikke så sarte:

IMG_20190317_211005_HDR.jpg



PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf trikker » søn 17. mar 2019 23:41

Var igen til koncert med Pink Floyd projekt.
Denne gang i Støvring. 1 del var de " bedste numre " og anden del var hele albummet
The Wall. Så den kører her nu. Tror aldrig jeg bliver træt af den plade.
Pink Floyd projekt gjorde dt forøvrigt fantastisk igen.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 7. apr 2019 00:47

Her ved midnatstid snurrer denne skive (mens den langhårede er på golfweekend med veninderne).
Det er debut-albummet fra den Århus-baserede gruppe Tundra, som spiller rock med pift af folk-music, Björk samt noget symfonisk inspiration.
Meget dejligt.

9F0925E5-D884-4F88-8F85-48809FCB57B9.jpeg

Jeg hørte dem live i februar i Århus inviteret af sønnen, der har boet sammen m. guitaristen Rasmus.
Vi faldt i snak og fik det arrangeret sådan at min 60-års fødselsdag (og de fleste af gæsterne) efter middagen landede til Tundras release-koncert hos Nordsø Records forleden aften.
Der holdt forum-fælle No1/Michael også et oplæg om, hvordan de presser plader på Nordsø Records mens hans kolleger serverede gin-tonics.
Det blev en fin aften - og en fødselsdag med et tvist som gæsterne satte stor pris på (ligesom værten gjorde).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: bjerager og 18 gæster