kasperbergholt skrev:Jeg har længe været på udkig efter et japansk tryk af Bill Evans' sidste live-album, optaget i 1979 i Espace Cardin, Paris, og udgivet 1984 som en del af Elektras Jazz Masters Series.
Tillykke med pladen - og at ihvertfald noget jazz falder i din smag. Og hvad kan næsten være bedre end Bill Evans, som er min yndlingspianist - og faktisk ditto jazz-musiker.
Her i hans sidste trio (m. Marc Johnson (b) og Joe LaBarbera (dr)) leverede han/de musik i et samspil, der er på højde med trioen fra 1961 (m. Scott LaFaro (b) og Paul Motian (dr)). Og det vil sige på
absolut top-niveau, hvor jeg vil hævde at stort set ingen andre har været.
Det havde at gøre med Evans' filosofi om at gøre alle tre instrumenter ligeværdige - modsat mange andre, hvor pianoet er alene-stjernen og bas + trommer kun rytmegruppe/-baggrund. Og så selvfølgelig at de alle 3 er fremragende musikere.
Albummet du lytter til (Paris II) er nu ikke Evans's sidste live-album. Paris II er optaget i november 1979 - altså på en Europa-tourné. Herefter tog de mig bekendt tilbage til staterne, men kom tilbage til Europe i sommeren 1980, hvor Evans ikke havde mange meter tilbage af livets røde tråd... De gav bl.a. en koncert i den lille norske flække Molde - af alle steder - men der kom
en god optagelse ud af det.
Hans storebror (Harry), der var diagnosticeret med skizofreni, tog livet af sig i starten af 1979, hvilket tog hårdt på Bill, der nærmest mistede lysten til at spille (iflg. Marc Johnson). Et massivt kokain-forbrug (som havde erstattet mange års heroin- og metadon-forbrug) gjorde heller ikke noget godt for hans livsstyrke.
MEN alligevel formåede han at spille smukt, livfuldt - ja ind imellem næsten livs
gladt, når han først var på scenen. Også lige til det sidste, hvor Evans lå i sin seng hele dagen for først at stå op når han skulle give koncert.
De sidste officielt udgivne optagelser med ham/trioen stammer fra The Keystone Corner (San Francisco) i dagene 31/8 - 7/9 1980. Det var kun en uge før Evans døde på et hospital på Manhatten - men alligevel leverer han/trioen musik på højt niveau. Et uddrag af diss koncerter finde på
en enkelt LP, der er genudgivet flere gange - senest i 2023. Trods mærkelige farver (guld, grøn mv.) lyder den faktisk ganske godt og er et værdigt punktum for en kun 23-års karriere - men en karriere der gav fantastisk meget til jazz/musik-verdenen.
Evans allersidste optræden var d. 10/9 1980 i New York (efter hjemkomsten fra San Francisco - han boede lige ovre på den anden side af Hudson i New Jersey). Her skulle han have spillet 5 aftener (på jazzklubben Fat Tuesday's), men formåede kun at gennemføre den første aften - og på den 5 dag derefter var det altså slut.
Der findes en uofficiel CD med musikken fra d. 10/9, men jeg har ikke hørt den.