Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » ons 15. feb 2017 20:17

Anders skrev:Først lidt jazz, så lidt rock.
Billede

Jeg har lige fået ny (dog brugt) pickup, og hold da op, jeg kan næsten ikke kende mine plader igen. :OLO:

Forskellen er enorm! Jeg har længe gået og tænkt på en ny pickup eller nål, men har udskudt og udskudt. Nu tør jeg ikke næsten ikke tænke på, om jeg uvidende har spillet på en udtjent nål førhen. :Tanke: :oops:


Jeg har en svaghed for Thieleman og NHØP, men jeg kender ikke den plade. Jeg må på biblioteket.....
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf sorenb » ons 15. feb 2017 20:39

Anders skrev:Først lidt jazz, så lidt rock.
Billede

Billede

Jeg har lige fået ny (dog brugt) pickup, og hold da op, jeg kan næsten ikke kende mine plader igen. :OLO:

Forskellen er enorm! Jeg har længe gået og tænkt på en ny pickup eller nål, men har udskudt og udskudt. Nu tør jeg ikke næsten ikke tænke på, om jeg uvidende har spillet på en udtjent nål førhen. :Tanke: :oops:

Få fat i en test-plade med Tracking tracks ....kan den ikke længere sporer >50u lateralt med anbefalet nåletryk er det på tide ... du kan strække den lidt ved at hæve nåletrykket, men ikke meget.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » fre 24. feb 2017 21:14

jajamensan, jeg fortsætter med lidt Jan Johansson relics. Vores elskede Arne " Dompan " Domnérus, Georg Riedel altid fantastisk, monster trommeslageren Egil Johansen og passionsfrugten i pølseenden Rune Gustafsson. Johansson trak godt selskab.
Udfaset fra Silkeborg Bibliotek men købt i en genbrugsbutik i Nykøbing.

Jan Johansson ‎– På Skiva Med Jan Johansson

Megafon ‎– MFLP S16 1969 Men optaget fra 1960-65, en plade som var undervejs i næsten 10 år.
16835916_10211305436339200_8233776118258603313_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 24. feb 2017 21:59

B&O Vintage skrev:jajamensan, jeg fortsætter med lidt Jan Johansson relics.

Morsomt sammenfald - her snurrer denne klassiker med selvsamme Jan Johansson

JazzPåSvenska.jpg

Den kendes nok af de fleste - og burde kendes af alle.
Sætter en dejlig, rolig - og en anelse vemodig - stemning.
Tror melodierne spilles i mol - men jeg har ikke megen forstand på dé dele, ud over at jeg nyder musikken).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 24. feb 2017 23:35

For pokker - her går det godt!!!
Den langhårede flader ud til X-faktor - og jeg har snuppet resten af rødvinen med op på musikværelset.

I én af pladeholderne stod nogle ældre jazz-skiver, som jeg ikke aner hvordan er kommet ind i huset... Honestly - men lige meget for der er herlige sager imellem. Og flere af dem i gamle, originale/specielle presninger - f.eks. "Birth Of The Cool" i et skønt norsk tryk og et par franske presninger med "Art Blakey et les Jazz-Messengers" optaget på Club St. Germain i det charmerende 6. arrondissement (iøvrigt kun 50 m fra "Les Deux Magots", der var Jean Paul Sartres stamcafé på den tid - og hvor også Hemmingway, James Joyce, Albert Camus m.fl. holdt til. Intelligenciaen med andre ord...).
Club St. Germain var lige som københavnske Montmartre i 1960'erne samlingssted for en del amerikanske musikere på kortere eller længere ophold i Europa.

Nå - tilbage til musikken...
Lige nu er det dog denne sag der snurrer:

RolandKirkWeFreeKings.jpg

Tror det er min eneste skive med Roland Kirk - men ikke den sidste, for han spiller glimrende tenor-sax og et par andre saxofoner PÅ ÉN GANG!!!
Ja, der skal stå: "på én gang", for lidt net-research afslører, at manden (der iøvrigt var blind) var i stand til at spille på tre - 3 - blæserinstrumenter på samme tid.
Det lyder jo helt tosset... altså: Det vil sige, det gør det altså ikke på pladen. Der lyder det godt! Men hvordan han var i stand til at spille på dem samtidig fatter jeg ikke. Interessant.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Torben » lør 25. feb 2017 01:55

Jeg kan ikke kraftigt nok anbefale Oscar Peterson trio - med Ed Thipgen og Ray Brown lp pladen "We get request" nummeret "You Look God To Mee" Og hele Jan Johansson og Svend Asmussens "Jazz På Ungarnska" en plade Svend Asmussen satte meget højt!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf vericon » man 27. feb 2017 14:47

Snurrer ikke endnu - gemt til særlig lejlighed :

Peer 001 web.JPG


Gave fra Norsk Hydro 1985 - 24 sider tekst og farvetryk.
2 x LP'er Indspillet 1979 Polygram Holland.
Dirigent: Per Dreier
Orkester: London Symphonic

Peer 02 web.JPG


Vi førstegangslytter på træf- :thumbsup:
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » ons 1. mar 2017 22:48

Torben skrev:Jeg kan ikke kraftigt nok anbefale Oscar Peterson trio - med Ed Thipgen og Ray Brown lp pladen "We get request" nummeret "You Look God To Mee"


Den snurrede lige her (på CD) på en nyfundet Pioneer PD-S705 cd-afspiller, som vil ha' CD loadet på hovedet (stable platter), AQRannes' Fisher rørreceiver (500C) og de store horn (Jealvox). Det er godt nok godt.

Skal man smide en konklusion på denne musikoplevelse ud i omverdenen, må det være at optagelserne (CD-gengivelserne) skal være i orden for at det lyder ordentligt på et sådant hornanlæg. Det afslører alt (eller meget).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » ons 1. mar 2017 23:25

Og hov, nu kunne jeg pludseligt ikke holde flere "ligegyldige" CDer ud (jeg holder ellers meget af Diana Krall, som var røget på afspilleren), og det blev tid til Vic Chesnutt's (RIP) sidste CD, At the Cut:

Billede

som fra ende til anden er fantastisk og tænderskærende.

Hør, den, hvis du tør komme tæt på en usædvanlig singer-songwriter, som (her) godt ved, at enden er nær (og det var den!).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » tors 2. mar 2017 00:42

pqrannes skrev:Og hov, nu kunne jeg pludseligt ikke holde flere "ligegyldige" CDer ud (jeg holder ellers meget af Diana Krall, som var røget på afspilleren), og det blev tid til Vic Chesnutt's (RIP) sidste CD, At the Cut:

Billede

som fra ende til anden er fantastisk og tænderskærende.

Hør, den, hvis du tør komme tæt på en usædvanlig singer-songwriter, som (her) godt ved, at enden er nær (og det var den!).

PQR


Ja, den er grum.... :-X
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » tirs 7. mar 2017 17:41

17192336_10211401118691199_6009421457179927480_o.jpg

Monica Zetterlund - Monica Zetterlund

Fra Anders i Nykøbing Falster, altså diagonalt modsat mig. Kom der to kasser plader med ca 70 LP , hovedparten svensk.
Denne Monica Z er specielt produceret for stormagasinerne NK og EPA, så ikke solgt udenfor landets grænser. Pris 9.95 i 1970 men optagelser fra 1961-64.
Georg Riedel medvirkende med sit orkester.
Excellent (2) ‎– 1286 001-41 M O N O
Excellent - Philips-Sonora.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. mar 2017 20:26

På denne halv-blå torsdag aften snurrer en dejlig skive fra forrige weekends "Hjem-fra-plademesse-med-over-40LP'er"-køb.
Jeg kan rigtig godt lige at komme hjem med mange skiver på én gang - der er sådan lidt overflødighedshorn over det: Så meget ny musik at vælge-og-vrage imellem.
Og selv om mange af dem kun kostede beskedne kr. 15,- så er der gode sager iblandt.
Som nu denne her med trompetisten Donald Byrd:

ByrdInFlight.jpg

Stilen vil man nok kalde Hard Bop, men det skal man nu ikke lade sig afskrække af.
Det er ikke særlig hårdt eller vildt - snarere er det blues/soul-inspireret "Bebop-jazz", hvor der er god plads til solo'er for de forskellige instrumenter.

Det er faktisk meget lytte-venligt og tilgængeligt samtidig med at det ikke er ligegyldigt-kedeligt. Fede kor og melodi-linjer kombineres med solo'er (soli?), der godt tør bevæge sig væk fra temaet - og som lander igen.
Også rytmegruppen tør noget samtidig med at den holder en sikker rytmisk hånd under solisterne.

Her rammer Byrd & Co. efter min subjektive mening en fin balance, som ikke altid "lykkes" indenfor jazz. (Swing-jazz keder mig og Free-jazz kan jeg ikke rigtig holde ud - håber ikke jeg træder nogen over tæerne).

Lyden er også god med super klarhed om instrumenterne (de ku' noget i 1960). Selv om den er stereoficeret (eller ihvertfald i stereo) lyder den stadig fantastisk godt.
For sølle kr. 15,- - jamen hvad kan man ønske mere.

Se nu at komme ud på plademesser og få købt gode plader til små penge.
Loppemarked-sæsonen starter også snart :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » tors 9. mar 2017 21:56

Captain Phoenix skrev:På denne halv-blå torsdag aften snurrer en dejlig skive fra forrige weekends "Hjem-fra-plademesse-med-over-40LP'er"-køb.
Jeg kan rigtig godt lige at komme hjem med mange skiver på én gang - der er sådan lidt overflødighedshorn over det: Så meget ny musik at vælge-og-vrage imellem.
Og selv om mange af dem kun kostede beskedne kr. 15,- så er der gode sager iblandt.
Som nu denne her med trompetisten Donald Byrd:

ByrdInFlight.jpg

Stilen vil man nok kalde Hard Bop, men det skal man nu ikke lade sig afskrække af.
Det er ikke særlig hårdt eller vildt - snarere er det blues/soul-inspireret "Bebop-jazz", hvor der er god plads til solo'er for de forskellige instrumenter.

Det er faktisk meget lytte-venligt og tilgængeligt samtidig med at det ikke er ligegyldigt-kedeligt. Fede kor og melodi-linjer kombineres med solo'er (soli?), der godt tør bevæge sig væk fra temaet - og som lander igen.
Også rytmegruppen tør noget samtidig med at den holder en sikker rytmisk hånd under solisterne.

Her rammer Byrd & Co. efter min subjektive mening en fin balance, som ikke altid "lykkes" indenfor jazz. (Swing-jazz keder mig og Free-jazz kan jeg ikke rigtig holde ud - håber ikke jeg træder nogen over tæerne).

Lyden er også god med super klarhed om instrumenterne (de ku' noget i 1960). Selv om den er stereoficeret (eller ihvertfald i stereo) lyder den stadig fantastisk godt.
For sølle kr. 15,- - jamen hvad kan man ønske mere.

Se nu at komme ud på plademesser og få købt gode plader til små penge.
Loppemarked-sæsonen starter også snart :p


Fedt fund, Claus. Jeg har bare én loppefundet Blue Note-plade, så det må være et godt fund.

Så meget har jeg lært af internettet ("verdensvevet" på norsk) at plader efter ca. 1965 (nogen siger vist 1967) altid er stereoskårne. Er der tale om MONO-optagelser, gengives de på plader efter 1965 (eller 1967) som dobbelt mono dvs. med mono-signal i hver stereo-kanal og så går det faktisk ikke an at spille dem med en ægte monopickup - det ødelægger faktisk pladen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » tors 9. mar 2017 23:38

Fra svågeren's antikke kærv skrueleverandør i Rørvig, lå denne vidunderlige Rullestene. De, musiklærer og hans kone Addy, havde haft et loppemarked i sommer,men kun en person havde kigget på pladerne og taget en enkelt. Det var en meget sløj person må jeg sige.
Rolling Stones - Beggar's Banquet

Fra Rørvig musiklæreren's samling. Lyder satanisk godt.
Så er det også første UK stereo -Deep pan vinyl-
Jeg måtte i gennemsnit op på det dobbelte end Captain Phønix og bøde 30,-.

Decca ‎– SKL 4955 1968
17038830_10211393355617127_7272960089940962529_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » søn 12. mar 2017 17:03

Peter Holm - Syster Jane

Svensktopp fra 70-erne. Pladens titel blev også et mega hit sammen med sidste spor Monia. Sjovt genhør med velproduceret plade. Ikke helt ad helvede til.
Sublim bilsmag. Han var også gift med Joan Collins i en periode. Desuden startede han ud som.psych musiker. Ydermere er fire af sangene fremført på fransk. Det hele er ret spejet.
Riviera (3) ‎– RIV 521 196 SE 1972
17212216_10211464500395702_7417935196187909730_o.jpg
17211973_10211464715121070_1260928977751303962_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster