Lidt om forskellig musiksmag.

Fundamentet for vores passion

Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 19:20

Hej alle.
Jeg har kikket lidt frem og tilbage i (hvad snurre netup nu) tråden. Og det er som om at de fleste på dette forum lever i fortiden rent musikmæssigt. Ok, der er da meget godt musik tilbage i tiden. Jeg har selv en hel del, da jeg kørte mobil discotek i firserne. Men der er bestemt også meget godt nyere musik.
Jeg er selv 56 år, men derfor kan man godt følge med i hvad der kommer af ny musik. Jeg er daglig på YouTube for at blive opdateret i hvad der kommer af ny musik, og lytter til DR P3 på mit arbejde. der ud over er jeg stor Taylor Swift fan, og skal faktisk til London i Juni måned for at komme til Taylor Swift konsert på Wempley stadion.
Her under er en lang række navne på mine foretrukne bands og sangere. ;)

Abba.

Adele.

Ariana Grande.

Astrid S.

Avril Lavigne.

Calvin Harris.

Camila Cabello.

Carly Rae Jepsen.

Celine Dion.

Danielle Bradbery.

David Guetta.

Depeche Mode.

Dire Straits.

Ed Sheeran.

Electric Light Orchestra.

Grace VanderWaal.

Gwen Stefani.

JoJo.

Kylie Minogue.

Madonna.

Mariah Carey.

Mø.

Nabiha.

Olivia Newton John.

Paramore.

Pink.

Rihanna.

Sabrina Carpenter.

Selena Gomez.

Shania Twain.

Sia.

Taylor Swift.

Tina Dickow.

Zara Larsson.

Der er sikkert en del i kender, men også det modsatte. Der er nemlig flere som man ikke høre noget til i dansk radio.
Prøv at tjekke dem ud på YouTube, dem som i ikke kender. Man bliver nogen gange overrasket. :cool1:

MVH Kim B S.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf his067 » tors 22. feb 2018 20:25

Hvad med

Childish Gambino
Kendrick Lamar
Julian Lage
Margaret Claspey
Benjamin Clementine
John Mayer
Agnes Obel
Gorillaz
?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 21:17

his067 skrev:Hvad med

Childish Gambino
Kendrick Lamar
Julian Lage
Margaret Claspey
Benjamin Clementine
John Mayer
Agnes Obel
Gorillaz
?


Ikke værst. Super at du lige kommer med flere forslag. Jeg kender de fleste, men der var også 3 navne som jeg lige måtte tjekke på YouTube.

Jeg kan bedst lide John Mayer af alle, men alle ville være gode nok til at konen kunne få mig med på dansegulvet.
Og det sker kun hvis musikken har en hvis standard. ;)
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 21:29

Her er et godt eksempel på hvad vi er blevet snydt for i Danmark fordi det ikke er blevet spillet i dansk radio.
Danielle Bradbery. ;) Hun har en fantastisk flot stemme.
Hun er stor stjerne i USA, og ikke uden grund. Man får lyst til mere når man har oplevet denne musikvideo.

https://www.youtube.com/watch?v=qr1Fpkkad2c
Senest rettet af Kim B S fre 23. feb 2018 01:04, rettet i alt 1 gang.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. feb 2018 21:49

Jeg må sige, at det for mig er aldeles umuligt at fremdrage nogen - og slet ikke en liste. Der findes (og fandtes) SÅ meget god musik i verden - også blandt musikere og grupper, som aldrig har indspillet noget som helst og måske kun opført det spontant i en landsby i Afrika - bare fordi..

Men der er da genrer, som jeg generelt altid har holdt af ... og her kan nævnes:

Musik fra Hippie-tiden 1966/67 - og frem til ca. 1974. Her findes efter min mening en guldgrube af dejlig musik og fed musik. Fra både DK, men også England og USA.
Country rock
Jazz - a la København (Københavner-jazz er et begreb) - her findes begrebet "dixiejazz/New Orleansjazz absolut ikke. Dette dækker også over noget, som jeg holder meget af, nemlig fusionsjazz.
Folkemusik fra alle mulige egne af Verden - og altså ikke kun folkemusik fra "den keltiske gryde". Der findes så meget andet godt. Hva' med fx Fado fra Portugal? - huuhh..Indisk klassisk musik er jeg også vild med. Fransk folklore er også fantastisk..
Prog-rock kan jeg også godt lide - det har en speciel stemningsgivende kvalitet for mig - og har altid haft det.

Efter at have hørt alt muligt gennem adskillige årtier er jeg endt med at holde mest af de ovenstående stilarter (selv om folkemusikken dækker over stort alt muligt).

Skal der fremdrages navne ensembler/kunstnere/grupper, så synes jeg nok, at det tidlige Genesis og også et stykke ind i P.C.-æraen til og med "wind and wuthering" er noget af det fineste for mig at høre overhovedet - og altid har været det.

Crosby, Stills, Nash & Young med alle deres off-spins ligeledes (Herunder Buffalo Springfield, som jo egentlig ikke er et "off-spin", men snarere det omvendte.).

Emmylou Harris / the Desert rose band - Fairport Convention - Pink floyd - C.V. Jørgensen - Jethro Tull - The Who - The Beatles - Kinks - Led Zeppelin (Kashmir :shock: )- Eagles - De Gamle Bluesmestre - De gamle Jazzkoryfæer, dog ikke alle (Men der er stadig alt for mange at nævne) - måske kan jeg også lige smide Jimmy Smith på bordet.

Ovenstående fremstår for mig kun som en del af den store kage af skøn musik - "toppen af isbjerget" - det er sgu svært at vælge.

Jeg bryder mig under ingen omstændigheder om

New Orleansjazz
Moderne Popmusik i bred forstand (smadret til døde af computermuligheder - og som næppe lader sig gøre på en scene med rigtige instrumenter)
Dansktop/truckstop-Country - "musik" - som åbenbart KUN kunne sælges på vejsidestoppesteder :QQS: .
Techno
Stort set alt, hvad der i dag og ca. 10-15 år tilbage er blevet spillet på P3
Heavy/Død (Herunder "Puddelhundeheavy")
Selvfede danske "kunstnere, hvis navne jeg ikke vil nævne
U2

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 22:08

Hej Freddy.
Du skriver.

Moderne Popmusik i bred forstand (smadret til døde af computermuligheder - og som næppe lader sig gøre på en scene med rigtige instrumenter)

Jeg kan ikke se der er noget galt i at bruge de muligheder man har. ;) I øvrigt kan de fleste jo også godt spille på rigtige instrumenter. Et godt eksempel er dette nummer med Taylor Swift og Ed Sheeran.

https://www.youtube.com/watch?v=7QyecF764SY
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. feb 2018 22:18

Kim B S skrev:Hej Freddy.
Du skriver.

Moderne Popmusik i bred forstand (smadret til døde af computermuligheder - og som næppe lader sig gøre på en scene med rigtige instrumenter)

Jeg kan ikke se der er noget galt i at bruge de muligheder man har. ;) I øvrigt kan de fleste jo også godt spille på rigtige instrumenter. Et godt eksempel er dette nummer med Taylor Swift og Ed Sheeran.

https://www.youtube.com/watch?v=7QyecF764SY


Ja- dér må du meget undskylde, men det siger mig intet. Det er dur og mol og langsom 4/4 lige ud af landevejen - uden "momenter". Jo - det kan da lige være, at de synger 2-stemmigt. Jeg har respekt for, at du kan lide det, men det bliver aldrig mig.
Ps. Guitarspillet er helt ordinært og kan spilles af stort set alle musikskoleguitarister på begynderlinjen uden at blinke. Du har dog tidligere nævnt John Mayer - se HAN kan godt spille guitar. :p

Du skrev tidligere "forskellig musiksmag" og det erfarer du og jeg jo nu kan blive en realitet :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 22:36

Hej Freddy.
Ja, "forskellig musiksmag" det har vi uden tvivl, og det er selvfølgelig fult akseptabelt. :cool1:
MVH Kim B S.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf spuncut » tors 22. feb 2018 23:19

Hej Kim
Og velkommen til :Thumpsup:

Jeg skal gerne indrømme at det er svært for mig at komme over tressernes jazz, sentressernes og starthalvfjerdsernes syre, halvfjerdsernes progresive rock, krautrock og fusion samt startfirsernes guitarheroes. Jeg har da bestemt også tillagt mig nyere nyere stilarter som elektronica med fx. Deep Forest, Delerium, Mystica mfl. I længden kommer der dog til at mangle noget ordentlig spade som i: Jeff Beck, Steve Hackett (Genesis), Andrew Latimer (Camel), Santana, Gilmour, Holdsworth, Ritenour, Satriani, Vai, Setzer, McLaughin, Gary Moore, Danny Gatton, Roy Buchanan, Stevie Ray, Blackmore, Eric Johnson, Zappa, Buzz Feiten, Larry Carlton, Pat Metheny og mange flere.
Sagt på en anden måde: Er der noget ordentlig spade så virker det for mig :thumbsup: ikke at jeg hader andre instrumenter, men det er altid spaden jeg vender tilbage til. Foresten er jeg helt enig med Freddy at alt det der "de små synger" på P3, rip, rap, rup, tankstationsstars, popjazzwannabees og hvad der ellers er, næppe er skabt til et voksent musikelskende publikum.
FWIW og IMHO (Lige nu med Camel "A live record" fra 1978 på digitalspillen) :OPO: _d_
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf dfms » fre 23. feb 2018 00:28

Fredmarantz skrev:Jeg bryder mig under ingen omstændigheder om

New Orleansjazz
Moderne Popmusik i bred forstand (smadret til døde af computermuligheder - og som næppe lader sig gøre på en scene med rigtige instrumenter)
Dansktop/truckstop-Country - "musik" - som åbenbart KUN kunne sælges på vejsidestoppesteder :QQS: .
Techno
Stort set alt, hvad der i dag og ca. 10-15 år tilbage er blevet spillet på P3
Heavy/Død (Herunder "Puddelhundeheavy")
Selvfede danske "kunstnere, hvis navne jeg ikke vil nævne
U2

Vh
Freddy


Stort set enig med dig, men der er dog undtagelser som f.eks. disse her:





Men hvis jeg skal vælge hvilken musik, at tage med ud på en øde ø, blev det UDEN tvivl filmmusik:



Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 00:37

Joh...Rammstein har lavet nogle interessante ting- de har en anderledes "tone" og så er jeg ret betaget af forsangerens måde at synge tysk på. Der er noget grimt og smukt ved det på samme tid. Det er da efter min mening noget af det bedre i den tunge ende.

Filmmusikken er ganske fed og smuk - stemningsskabende. Det er filmmusik jo generelt nærmest skabt til (tænk bare James Bond - Temaet). Filmmusik havde jeg slet ikke tænkt på i mit første indlæg. Jeg kommer også til at tænke på hovedtemaet fra "The good..the bad and the Ugly", det har altså også en rigtig cowboystemning, som jeg husker det fra mine drengedage :p .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Kim B S » fre 23. feb 2018 00:48

spuncut skrev:Hej Kim
Og velkommen til :Thumpsup:

Jeg skal gerne indrømme at det er svært for mig at komme over tressernes jazz, sentressernes og starthalvfjerdsernes syre, halvfjerdsernes progresive rock, krautrock og fusion samt startfirsernes guitarheroes. Jeg har da bestemt også tillagt mig nyere nyere stilarter som elektronica med fx. Deep Forest, Delerium, Mystica mfl. I længden kommer der dog til at mangle noget ordentlig spade som i: Jeff Beck, Steve Hackett (Genesis), Andrew Latimer (Camel), Santana, Gilmour, Holdsworth, Ritenour, Satriani, Vai, Setzer, McLaughin, Gary Moore, Danny Gatton, Roy Buchanan, Stevie Ray, Blackmore, Eric Johnson, Zappa, Buzz Feiten, Larry Carlton, Pat Metheny og mange flere.
Sagt på en anden måde: Er der noget ordentlig spade så virker det for mig :thumbsup: ikke at jeg hader andre instrumenter, men det er altid spaden jeg vender tilbage til. Foresten er jeg helt enig med Freddy at alt det der "de små synger" på P3, rip, rap, rup, tankstationsstars, popjazzwannabees og hvad der ellers er, næppe er skabt til et voksent musikelskende publikum.
FWIW og IMHO (Lige nu med Camel "A live record" fra 1978 på digitalspillen) :OPO: _d_
MVH Henning


Hej Henning.
Mange tak for velkomsten. ;) Spade kan være helt fint, Jeg har da også musik med flere af dem du nævner. ;)
Man kan altid diskutere hvad for en musik der er til hvad for en aldersgrubbe. Jeg mener man selvfølgelig skal lytte til det musik man selv kan lide uanset alder, Jeg er i øvrigt også bruger på et Taylor Swift forum.
Der har jeg erfaret at Taylor Swift fans, også kaldet Swifties, findes i alle aldersgruber. De findes fra de helt små børn helt op til folk i halvfemserne.

Der er skam også musik på P3 som jeg helst var fri for, men det er stadig den station hvor der er minst dårlig musik i mine øre. Og jeg orker ikke at lytte til lokalradio med alle de tåbelige reklamer. :roll: Og P3 er nu en gang der hvor det nye musik presenteres.
MVH Kim B S.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf spuncut » fre 23. feb 2018 01:14

Så er det måske derfor at jeg er mere til engelske Radio Caroline end P3 :lol:
Diskussion af musiksmag kan altid kun blive til om den ene holder mere af en genre end en anden holder af noget tredie. Personligt mener jeg at det handler om at få udvidet sin horisont mest muligt. I den forbindelse kan jeg anbefale FB-gruppen "MUSIKSNOBBER - music snobs", https://www.facebook.com/groups/1493642150905338/ Her anbefales meget underlig musik og så kører vi nogle temalege, så absolut et besøg værd hvis man er musiknørd.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf spuncut » fre 23. feb 2018 01:51

Er man på jagt efter den gode anerledeshed er det næppe radioen man skal ty til, men så har vi heldigvis youtube. Her er et par ørehængere fra de seneste udgravninger:
https://www.youtube.com/watch?v=tVj0ZTS4WF4
https://www.youtube.com/watch?v=h1phklC8tOA
https://www.youtube.com/watch?v=vTIIMJ9tUc8
https://www.youtube.com/watch?v=eD-SABImqtI
https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Tophøj » fre 23. feb 2018 09:21

Smag er en underlig størrelse.... I en alder af 53 år er min musiksmag meget bred!

Jeg er kæmpefan af AC/DC og har oplevet dem mange gange rundt om i Europa. Men navne som Saveus, Justin Timberlake, Walk the moon, Weezer, tilbage til Kylie Minouge, Dire Straits, Guns N roses, ja jeg kunne blive ved....
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster