Lidt om forskellig musiksmag.

Fundamentet for vores passion

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf spuncut » fre 23. feb 2018 13:24

Nemlig, smagen skulle helst blive bredere rent stilmæssigt med alderen, men jeg mener også at der med tiden indtræder en øget veneration mod ekvilibrisme. Altså at kunstneren rent faktisk skal kunne noget musikalsk og ikke blot være leverandører af en stilistisk platform. Når jeg bliver præsenteret for "det helt nye" fænomen står jeg ofte som en total idiot og spørger "hvad er det lige at denne kunstner kan?" og det må jo være fordi jeg har et helt andet perspektiv på musik end de yngre generationer. Nogen der kender den situation?
Når alt kommer til alt er det nok mere mit eget idiosynkratiske forsøg på at beskrive en eller anden form for "virkelighed", derfor FWIW og IMHO ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf his067 » fre 23. feb 2018 14:56

Hvad der altid overrasker mig er at der er så få af os der lytter til klassisk musik. Hvor er Wagner (jeg har selv to komplette--og meget forskellige--versioner af Der Ring des Nibelungen...Boulez med fantastisk skarpt og rytmisk orkesterspil og ensemble-sang, og Karajan med fremragende sangere og fløde-agtig orkesterlyd). Bernstein i alle inkarnationer, Karl Richters fantastiske (men ikke historisk korrekte) Brandenburgkoncerter. Oveni er der så næsten hvad som helst med Placido Domingo, som altid forener dramatisk indsigt i en rolle med en utrolig stemme (men endeligt ikke Luciano Paverotti, som altid var kunstnerisk kedsommelig, men teknisk perfekt: tenorernes Gary Moore!)?
Boulez og Debussy? Charles Munch og Ravels Daphnis et Chlöe, stadig indspilningen af det værk på trods af at være indspillet i 1958. og imedens vi er i halvtredserne, hvad så med Fritz Reiner og Chicago Symphony Orchestra?

Og af de more moderne, så er der you John Adams og hans geniale Century Rolls?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. feb 2018 15:02

ha- ja....den klassiske musik ryger tit under radaren - hvilket på ingen måde er retfærdigt. Jeg hører også mange klassiske plader - gerne umiddelbart efter jeg er kommet hjem fra arbejde, mest for at få lidt fred i hovedet. Jeg har aldrig gået så meget op i, hvem der spillede og hvilket værk, der blev spillet - derfor kom jeg heller ikke rigtigt op med nogle navne på hverken værker eller komponister - udøvere. - det kan jeg simpelthen ikke - men supergodt, at du lige "highlighter" dette område også.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf spuncut » fre 23. feb 2018 16:17

Jeg tror at det kommer meget an på om det musikalske udtryk taler til en, personligt er jeg ikke lige der med opera. Ingen tvivl om genren rummer en mangfoldighed af kvaliteter, billedligt talt er jeg bare ikke trænet til at modtage på de kanaler hvor der bliver sendt. Det gælder fx. også genrer som punk, dødsmetal, rap, hiphop, hvilket vel mest er et udtryk for at jeg har bidt mig fast i de genrer som i sin tid bidrog til min musikalske dannelsesprocess.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Sorenki » fre 23. feb 2018 16:40

Jeg er meget plural i min musiksmag, af favourites som ikke nævnes her er bla. Godspeed! You Black emperor, Mogwai, Acid baby Jesus, Thee silver mit Zion, Portishead, Thom Yorkes soloridt, Venetian Snares.
Af elektronisk, nyere musik synes jeg nogle formår at bruge det til noget nyt, og derfor bliver der, for mig, interessant. Her er fx Aphex Twin: https://m.youtube.com/watch?v=baKA1B5Ymuo

Tag evt et lyt til tidlig Godspeed: https://m.youtube.com/watch?v=XVekJTmtwqM
Mogwai: https://m.youtube.com/watch?v=du4JbfK5okA
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf rimmer » fre 23. feb 2018 20:10

Jeg kan godt lide Haydn
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf henhlars » fre 23. feb 2018 20:34

Mahler til mig - især Bruno Walters fortolkninger.
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf ST-lab » lør 24. feb 2018 02:49

For mig er genren ikke så afgørende. Som amatørmusiker (kun på hjemmefronten) mener jeg at kunne høre når noget er kunst og når det er skrammel - det alle kan gøre/spille er ingen kunst... ;)

Jeg holder meget af vokaler, som f.eks. Manhattan Transfer eller Pentatonix, men på trods af min høje alder (60) er jeg også ret vild med Dizzy Miss Lizzy - den knægt (Tim) kan håndtere en spade.

Jazz har momenter af uendelig skønhed, som f.eks. Oscar Peterson, men jeg må medgive at floddamperjazz bliver trivielt efter blot et par numre.

Blues numre kan også få volumenknappen op ad, men ikke for mange numre af gangen, da det i mine ører bygger på de samme takter og akkorder.

Det handler for mig også meget om hvor godt det er produceret. F. eks. synes jeg Andrew Strong's cover versioner sidder lige i skabet og til den anden side er de fleste Deutsche Gramophone udgivelser også godt produceret og gør dermed klassisk musik lytteværdigt for mig.

Og så er der indspilninger der pga. af den daværende tilgængelige teknologi ikke er voldsomt godt indspillet, men alligevel rykker i noget, herunder The Doors, The Beatles, Janis Joplin, The Who og en række andre kunstnere/bands op til glitterperioden.

Efter den tid er der ikke så meget at lytte til, men undtagelser findes der: Jeg får de gode kuldegysninger af Queens "A Night at the Opera" og f.eks. også Fleetwood Mac plus enkelte andre i 80'er perioden. Jeg har vist også et crush på Lady Gaga, mest når hun leger med jazz'en og fyrer den af som da hun lagde Tony Bennett i seng og tog i byen og gik uanmeldt in på La Fontaine - og øv, jeg har været der flere gange, men desværre ikke den aften.. :shock: https://www.youtube.com/watch?v=YipWfbxufm0
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Louis » lør 24. feb 2018 08:45

rimmer skrev:Jeg kan godt lide Haydn


:lol:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Ehapa » lør 24. feb 2018 09:43

Der har aldrig været så meget god musik som nu , i alle genre...et faktum!...men man skal nok stikke spaden lidt dybere en P3, og loppis.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Louis » lør 24. feb 2018 11:20

Hvis jeg skal nævne nogen af de kunstnere jeg høre der er nutidige må det være.
Kendrick Lamar, Janelle Monaé, Schoolboy Q, On Trial, Spids Nøgenhat, Maroon 5, Cigarettes after Sex, Gregory Porter, Aloe Blacc, Mø, Kellermensch, Ryan Adams, Alec Puddu, osv. osv. os.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Sorenki » søn 25. feb 2018 11:04

Ehapa skrev:Der har aldrig været så meget god musik som nu , i alle genre...et faktum!

Jeg forstår ikke helt din besked Ehapa, men da du henviser til fakta, tillader jeg mig at spørge:

Mener du akummuleret, så al musik der har været udgivet op til nu, tæller med i din bedømmelse? eller mener du at musik-miljøet som det er nu, er faktuelt bedre end på noget andet tidspunkt.

Den sidste har jeg det lidt svært ved, da det vel uanset hvad må være en subjektiv bedømmelse?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Tonni » lør 3. mar 2018 17:36

Louis skrev:Hvis jeg skal nævne nogen af de kunstnere jeg høre der er nutidige må det være.
Kendrick Lamar, Janelle Monaé, Schoolboy Q, On Trial, Spids Nøgenhat, Maroon 5, Cigarettes after Sex, Gregory Porter, Aloe Blacc, Mø, Kellermensch, Ryan Adams, Alec Puddu, osv. osv. os.

On Trial? Eksisterer de endnu? Jeg har deres første LP, da et af bandets medlemmer er min fars kones søn...
Sjovt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf sorenb » lør 3. mar 2018 17:38

Tonni skrev:
Louis skrev:Hvis jeg skal nævne nogen af de kunstnere jeg høre der er nutidige må det være.
Kendrick Lamar, Janelle Monaé, Schoolboy Q, On Trial, Spids Nøgenhat, Maroon 5, Cigarettes after Sex, Gregory Porter, Aloe Blacc, Mø, Kellermensch, Ryan Adams, Alec Puddu, osv. osv. os.

On Trial? Eksisterer de endnu? Jeg har deres første LP, da et af bandets medlemmer er min fars kones søn...
Sjovt!

...og ikke din bror?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Lidt om forskellig musiksmag.

Indlægaf Tonni » lør 3. mar 2018 20:13

sorenb skrev:
Tonni skrev:
Louis skrev:Hvis jeg skal nævne nogen af de kunstnere jeg høre der er nutidige må det være.
Kendrick Lamar, Janelle Monaé, Schoolboy Q, On Trial, Spids Nøgenhat, Maroon 5, Cigarettes after Sex, Gregory Porter, Aloe Blacc, Mø, Kellermensch, Ryan Adams, Alec Puddu, osv. osv. os.

On Trial? Eksisterer de endnu? Jeg har deres første LP, da et af bandets medlemmer er min fars kones søn...
Sjovt!

...og ikke din bror?

Nej Søren.

Min far, og Mortens mor, mødtes først da Morten og jeg var godt oppe i årene...

Men sjovt at se at "On Trial" nåede så langt, inden de åbenbart blev opløst omkring 2011.
Det var så åbenbart ikke deres første album jeg har. Men dog sjovt alligevel, med kun 200 "first press"...
"Head entrance"

record_2965_1.107_100[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], NikonSP og 12 gæster