Nancy Wilson - R.I.P.

Fundamentet for vores passion

Nancy Wilson - R.I.P.

Indlægaf Captain Phoenix » fre 14. dec 2018 22:26

I går d. 13. december døde Nancy Wilson - en af jazzens store, kvindelige vokalister.
Hendes karriere startede da hun i 1959 som 22-årig tog til New York med ikke meget andet end sin stemme i bagagen. Men hvilken stemme!
Den (samt hendes vilje og et par gode forbindelsen - bl.a. Cannonball Adderley) skaffede hende hurtigt en plade-debut - og en lang og flot karriere.

I 1961 udgav hun denne ikoniske LP sammen med netop Cannonball (der bl.a. spillede altsax på Kind Of Blue et par år før). Jeg har her til aften nydt LP'en (i en fin mono US-udgave fra udgivelsesåret) - og Nancy Wilson flotte, krystalklare stemme.

R-2366204-1329626962.jpeg.jpg

Det er bare en meget god LP det her - både vokalt (hvor Wilsons stemme nærmest funkler som en brilliant, hvis man kan overføre det til lyd) og instrumentelt (med bl.a. folk som Sam Jones, bas / Joe Zawinul, piano / brormand Nat Adderley , cornet).
Hertil tekster med kant flere steder bl.a. "Never Will I Merry" (hvor Wilson vil "widen my world - narrow my bed") og "The Masquerade Is Over" (om at kærligheden - og maskeraden - er forbi. Smukt og bittersødt).
Og så det cover - ikonisk!

Senere i karrieren indspillede Nancy Wilson mere pop-orienteret materiale og som regel med større orkester-besætninger. Det er - efter min smag - ikke særlig interessant, men denne skive med kvintet-backing er en lille milepæl i den kvindelige vokal-jazz, så tak for den og rest in peace i jazz-himlen!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nancy Wilson - R.I.P.

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 18. dec 2018 23:20

Jeg supplerer lige med dagens nekrolog fra Politiken skrevet af Henrik Palle.
Interessant nok omtaler han også netop dét album, jeg har skrevet om - men jeg var 4 dage forud ;)

nancywilson.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nancy Wilson - R.I.P.

Indlægaf Tonni » ons 19. dec 2018 13:01

RIP Nancy :( Thanks for the music...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kasperbergholt og 18 gæster