"Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Fundamentet for vores passion

"Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf pqrannes » søn 28. aug 2011 20:28

Med titlen på en fantastisk Doors live-plade, som jeg købte, da den udkom i begyndelsen af 80erne, som tråd-titel starter jeg denne tråd, hvis emne er live på musik på plade.

Jeg kan huske at da jeg var meget ung (det er længe siden), syntes jeg at live-plader bare var plader med trælse, upræcise udgaver af ellers gode musiknumre, som jeg kendt i forvejen fra studiealbums. Sådan er det heldigvis ikke længere, bl.a. pga. Doors live-pladen.

Nu er evnen til at formidle live-lyd og live-stemning blevet en del af det jeg fordre af de mange forskellige setups, jeg skifter imellem, så derfor denne tråd. Trådens praktisk udspring er nu også at jeg i dag fandt denne cd (dog med et helt andet cover) på et loppemarked:

Billede

Jeg blev fornylig opmærksom på nummeret "Lake of Fire" fra pladen (et cover-nummer men stadig fedt) og fandt ud af, at jeg, der i beg. af 90erne havde travlt med at få børn og starte min karriere (sic!), faktisk er en slags skabs-grunger, der aldrig har fået ordenligt hul på det med skovmandsskjorter, store støvler og langt hår (det er så for sent). Men nu skal det være. Og det er det med denne fede, nærværende live-plade, som jeg allerede har nydt på det supernærværende Sansui AU-555/Klipsch Heresy (mkI) setup flere gange i dag.

Jeg fandt også en anden live-plade nemlig denne:

Billede

Inden nogen når at tilføje, at den vist ikke er ret "live", skal jeg lige minde om, at der er tale om en deluxe edition, som foruden den oprindelige "A Love Supreme" også indeholder en bonus CD med live-optagelser af samme numre, som dem, der finde på studie-albummet.

"Set listen" til disc 2 ser sådan ud:
No. Recorded Take number Title Length
1. July 26, 1965 n/a Introduction by Andre Francis 1:13
2. July 26, 1965 n/a "Acknowledgement" (Live) 6:11
3. July 26, 1965 n/a "Resolution" (Live) 11:36
4. July 26, 1965 n/a "Pursuance" (Live) 21:30
5. July 26, 1965 n/a "Psalm" (Live) 8:49
6. December 9, 1964 90244‒4 "Resolution" (Alternate take) 7:25
7. December 9, 1964 90244‒6 "Resolution" (Breakdown) 2:13
8. December 10, 1964 90246‒1 "Acknowledgement" (Alternate take) 9:09
9. December 10, 1964 90246‒2 "Acknowledgement" (Alternate take) 9:22

Well, under alle omstændigheder er der nu plads til, at alle kan dele glæden ved ekstraordinære (eller bare gode) live plader, som man af en eller anden grund synes at andre også har godt af at høre. Jeg skal nok selv vende tilbage med flere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf csso » søn 28. aug 2011 20:48

Peter, det var dog en fantastisk idé!!!
Jeg er selv yderst begejstret for denne live skive :
51QQBSDY5JL._SL500_AA300_.jpg


Et fantastisk nærvær, blot 4 LP sider med en fantastisk dygtig musiker og sin guitar.
Særligt har hans udgave af U2´s One en høj stjerne her.

http://www.youtube.com/watch?v=Jae9VGnK8xs
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf kbekke » søn 28. aug 2011 22:18

"...a bit more volume on this one, Charlie. He's gonna need it. Allright, let's have a warm welcome for Mitch Mitchell on drums, Billy Cox on bass and the man with the guitar... Jimi Hendrix!"

Billede

http://www.discogs.com/Jimi-Hendrix-Hendrix-In-The-West/release/1313972
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf Edge » man 29. aug 2011 23:15

Mystery White Boy- Jeff Buckley

Billede

Lækker plade med en intim stemning, der flytter noget i en.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf X-ray » ons 31. aug 2011 08:58

pqrannes skrev:.....skabs-grunger, der aldrig har fået ordenligt hul på det med skovmandsskjorter, store støvler og langt hår (det er så for sent).....

I stedet for det lange hår - kan du jo kombinere det med en pudelmütze/kalot.... Det er der andre i "klubben" der gør - med stort held syntes jeg 8) ;) .

Go' dag - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf jewer » søn 2. okt 2011 03:20

Status Quo - Live!, Aerosmith - Live Bootleg, UFO - Strangers in the Night, Ted Nugent - Gonzo, Thin Lizzy - Live and Dangerous, Rush - All the World's a Stage - alle fine dobbelt-live-skiver fra 70'erne med god lyd og god stemning - eller også sidder jeg måske blot og bliver lidt nostalgisk :)
Luxman L-530, Luxman PD-290, Luxman T-240, Sony CDP-XA5ES, Denon DRM-740, Dali 850, Sennheiser Unipolar hvdtlf.
jewer
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22 aug 2010
Lokalitet: Ølstykke

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf pqrannes » man 28. maj 2012 21:27

Denne tråd er for god til at den må dø ud.

Selv er jeg via dagens OB-setup (Sansui AU-101 og Isophon PH-2132E i 90/80 plader) tilbage og inde ved benet. og her lyder liveplader altså ret godt.

Lige nu, blev det den CD, som startede tråden ud:

Billede

Hold da kæst (for at citere mig selv), hvor er der hul igennem. Det er næsten ikke til at bære at være alene om det (fruen er stadig ikke interesseret i at høre om det).

Men om lidt er jeg klar med et andet bud på konkrete live optagelser, som højner/afslører kvaliteten af lyden på ens setup.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf pqrannes » man 28. maj 2012 22:16

Jeg ledte nogle øjeblikke efter mere "live" og tog den live plade, som har givet navn til tråden her:

Billede

Doors livepladen, som udkom "post humt" i 1983 (Jim var død allerede i beg. af '70erne). Som I alle husker, er denne fine liveplade delvist optaget i København (den var vist lydsporet fra en DR-optagelser). I min bog er denne plade på højde med Doors første live album "Absolutely Live" fra slutningen af '70:

Billede.

Mon ikke den skal på bagefter?

PQR

PS:

Jeg glemte at skrive, at jeg dengang, i 80erne, spillede på en NAD 3020 med et par bagladet horn med 2 stk. Coral Beta 8 enheder i hver kasse. Det var sgu godt. Men bedre end mit nuværende OB setup? Nok ikke!
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf pqrannes » man 28. maj 2012 22:52

Og til alle der tænker at sådan et OB-setup passer vel bedst til akustisk musik med stemmer lige i midten (det gør det også), så skulle jeg nu, hvor denne snurrer:

Billede.

hilse og sige at noget tyder på, at al musik der kan spilles "live", også kan spilles af et par OB med enheder fra ca. 1960.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf his067 » man 28. maj 2012 23:03

Billede

Den lyder faktisk så naturligt at man kan høre hvorfor Sanne siger "som I kan se har vi taget nogle gamle tæpper med" (til at dæmpe scenegulvet).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf his067 » søn 10. jun 2012 14:09

pqrannes skrev:Og til alle der tænker at sådan et OB-setup passer vel bedst til akustisk musik med stemmer lige i midten (det gør det også), så skulle jeg nu, hvor denne snurrer:

Billede.

hilse og sige at noget tyder på, at al musik der kan spilles "live", også kan spilles af et par OB med enheder fra ca. 1960.

PQR


Den lyder også ret godt med en SPU! (mindre godt med en Rondo Bronze)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 10. jun 2012 17:23

Liveplader kan give myrepatter hele vejen, men det kan også gå den anden vej. Fra næsten samme epoke som Alive she Cried ("I wanna tell you 'bout texas radio and the big beat...>Ba-boom!< It comes out of the Wirginia swamps..." svedigt, svedigt!) kommer den her:

Billede

Rock som vor mor lavede den bedst!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf his067 » søn 10. jun 2012 17:59

Boptilyoudrop skrev:Liveplader kan give myrepatter hele vejen, men det kan også gå den anden vej. Fra næsten samme epoke som Alive she Cried ("I wanna tell you 'bout texas radio and the big beat...>Ba-boom!< It comes out of the Wirginia swamps..." svedigt, svedigt!) kommer den her:

Billede

Rock som vor mor lavede den bedst!


"Japan" minder mig om en anden af mine favorit-liveplader:

Billede

Mere end rimelig lydkvalitet, men mere vigtig: et fantastisk sammenspil mellem Mick Karn og Steve Jansen (båndløs bas og trommer)...og så simpelthen en dejlig pop-sensibilitet uden at den går hen og bliver en håbløs pop-salami.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf pqrannes » ons 13. jun 2012 22:02

Prøver at holde mig til live optagelser

Simon & Garfunkel i Central Park, New York, holdt ikke, så det blev denne:

Billedeinyl

i en fiks japansk vinyl-version.

Holder den mon?

Ja, tak, skulle jeg hilser og sige. Nu er der atter hul igennem på OBerne (Siemens på Siemens).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: "Alive, she cried" - næsten som at være der selv!

Indlægaf Sorenki » tors 14. jun 2012 12:07

pqrannes skrev:Prøver at holde mig til live optagelser

Simon & Garfunkel i Central Park, New York, holdt ikke, så det blev denne:

Billedeinyl

i en fiks japansk vinyl-version.

Holder den mon?

Ja, tak, skulle jeg hilser og sige. Nu er der atter hul igennem på OBerne (Siemens på Siemens).

PQR


den har jeg også i en japansk verve udgivelse - fantastisk album! ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: square4 og 23 gæster