Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Fundamentet for vores passion

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf ole n 84 » ons 20. maj 2020 03:05

Hvordan tjekker man om en vinyl er en Public Domain vinyl.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 20. maj 2020 09:19

ole n 84 skrev:Hvordan tjekker man om en vinyl er en Public Domain vinyl.

Det med Public Domain (PD) er ikke helt let at gennemskue (synes jeg) - af flere grunde:

    dels er reglerne forskellige i Europa, Canada, USA mv.
    dels er reglerne blevet ændret indenfor de seneste år
    dels reguleres PD ud fra flere kriterier (værkets/pladens udgivelsesår, tidspunktet for komponistens død mv.).
    - og sikkert flere ting...
Der findes et logo for Public Domain, men det optræder ikke på nogle af de PD-plader, jeg har.

PublicDomain.png

Som jeg forstår de regler, der gælder i Europa, bliver musik-udgivelser PD:

    efter 50 år frem til 2013 (dvs. musik udgivet frem til 1. januar 1963 er PD)
    efter 70 år fra januar 2013 (dvs. musik udgivet fra og med 1. januar 1963 bliver først PD i 2033)
Det sidste skyldes en ændring i reglerne med virkning fra 1. januar 2013 (vedtaget i november 2013) - efter sigende foranlediget af at bl.a. The Beatles udgivelser begyndte at blive PD i 2013 ligesom Cliff Richards første udgivelser, hvilket har givet loven kæle-/øgenavnet "Cliff's Law".

Reglerne i USA og andre dele af verden kan jeg ikke helt overskue, men generelt varer det længere før pladeudgivelser bliver PD i USA. Det er derfor den samme udgivelse kan være PD i Europa og Copyright-belagt i USA.

For de af os, som synes, at rigtig meget top-jazz blev udgivet i 1950'erne og begyndelse af 1960'erne, er PD-grænsen ved 1963 jo interessant, da det kan lukke op for genudgivelse af virkelig god musik, som måske ellers er vanskeligt tilgængeligt (hvis det altså udgives i god teknisk kvalitet, som var denne tråds udgangspunkt).

Jeg har sakset nedenstående fra et US site om lovgivning (den var ikke forsynet med synlig angivelse af copyright :p)

Copyrigths.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix ons 20. maj 2020 16:13, rettet i alt 2 gange.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf his067 » ons 20. maj 2020 09:40

50 og 70 års reglen refererer, så vidt jeg ved, Til 50 eller 70 år efter forfatterens (eller kunstnerens) død. Det er ikke klart fra ovenstående.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf Sorenki » ons 20. maj 2020 09:48

Sorenki skrev:Det er også væsentligt information :) Men jeg synes det kunne være sjovt at lave den test. Jeg er ihvertfald positivt overrasket over min Blue Notes Tone Poet Series version, så det kunne være en god test at lave en direkte sammenligning ;)

info om udgivelsen er her:
https://store.bluenote.com/products/che ... oet-series


Hej Claus
Har du tænkt over, om det er en test du vil være med I ? ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 20. maj 2020 09:57

his067 skrev:50 og 70 års reglen refererer, så vidt jeg ved, Til 50 eller 70 år efter forfatterens (eller kunstnerens) død. Det er ikke klart fra ovenstående.

Indtil ovennævnte lovgivning blev vedtaget (i november 2013 - med virkning fra 1. januar 2013) gjaldt Copyright-reglerne for plader - som jeg kan forstår den fulde tekst på Law360.com - kun ift. udgivelsestidspunktet.

Loven tilføjede så regler ved. kunstnerens levealder med det argument, at man ville sikre at kunstneren bevarede rettigheden over sit værk også selv om rettigheden pga udgivelsestidspunktet var udløbet. Folk som nævnte Sir Cliff Richard har jo f.eks. været udgivet i mere end 50 år og er stadig i live.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 20. maj 2020 11:02

Sorenki skrev:
Sorenki skrev:Det er også væsentligt information :) Men jeg synes det kunne være sjovt at lave den test. Jeg er ihvertfald positivt overrasket over min Blue Notes Tone Poet Series version, så det kunne være en god test at lave en direkte sammenligning ;)

info om udgivelsen er her:
https://store.bluenote.com/products/che ... oet-series


Hej Claus
Har du tænkt over, om det er en test du vil være med I ? ;)

Ja - det har jeg tænkt over. Og jeg tænker det kan være en aktivitet på et kommende træf, så flere kan bidrage med versioner af et par udvalgte udgivelser - og flere få glæde af sammenligningen (in real life).

Kender iøvrigt godt "Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue" serien fra Blue Note samt den lidt billigere "80 Vinyl Reissue" serie og har en del af udgivelserne fra disse.

I begge serier er der (så vidt muligt) brugt de org. analoge kilder og Kevin Grey har gjort et fremragende arbejde med mastering - ligesom de er presset rigtig godt (hhv. på RTI i Californien og Optimal i Tyskland). Cover-kvaliteten på Tone Poet er bedre, men den er ikke pinlig eller decideret billig på 80 Vinyl.

Begge serier lyder aldeles fremragende og dokumentere hvor god optagelseskvalitet, man præsterede allerede tilbage i 1950'erne. Ud over at meget af musikken er glimrende, kan man selvstændigt sidde og glæde sig over hvor godt de lyder.
Public Domain-udgivelser bør ikke kunne levere nær samme lydkvalitet (til 20-25% af prisen), men det kunne være interessant at se hvor langt de når på et træf - og få musikken til også at få god plads på træffene.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf Max.H » tors 13. aug 2020 21:39

Er der evt. nogen, der har købt nogle af disse lp'er, der kan fortælle om de er pengene værd, eller det er spild af penge ?
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: Public Domain-LP'er - fup eller fidus?

Indlægaf KlausM » fre 19. mar 2021 14:10

Interessant artikel, lidt relateret til emnet her, hvis Public Domain pladeselskabernes LP'er er lavet ud fra CD'er/digitalt materiale ift. til fx Speakers Corner pladerne, der laves fra oprindelige analoge masterbånd, uden at blive digitaliseret undervejs:

https://www.fairobserver.com/more/science/neil-young-vinyl-lp-records-digital-audio-science-news-william-softky-39078/

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 88 gæster