Den Klassiske Rejse

Fundamentet for vores passion

Den Klassiske Rejse

Indlægaf kbekke » tors 30. sep 2021 17:36

"Nope, og jeg ville ligesom Bjergager være taknemmelig om nogle erfarne kunne hjælpe på vej.

"Jeg kan godt lide Bach", hvilke udgivelser og besætninger er i så fald gode ?"


-skrev Fensten.

Amen og lad da det være indgangsbønnen til det, der forhåbentlig kan blive en spændende rejse ind i den klassiske musik's verden. Jeg håber, vi kan gøre det ved fælles hjælp. Jeg er slet ikke erfaren nok til at påtage mig rollen som "erfaren" eller bedre vidende på området. Men jeg vil da gerne dele mine oplevelser og håber, at andre, erfarne eller ej, måske vil gøre det samme.

Og så synes jeg, at man skal tage det, der bliver skrevet her, ikke som en facitliste. Men som inspiration til selv at komme ud og rode i pladekasserne. Køb gerne noget helt andet end det, vi andre anbefaler. Stol på din egen smag eller dit instinkt og vær åben for det, der kommer med hjem.

-Der er oceaner af hjemløse klassiske plader ude i genbrugsbutikkerne, de kan fåes for en slik og det er meget få af dem, der er decideret dårlige. Klassisk var jo den "fine" musik og det fik man ikke lov til at indspille, hvis man ikke var god og det var også der, studierne og pladeselskaberne brugte pengene på den bedste teknik og de dygtigste teknikere.

Dertil kommer, at pladerne ofte er i forbløffende god stand. Husk at det for 40, 50 eller 60 år siden var dannede mennesker, der købte klassisk. De har ikke haft deres plader med til fest og brugt dem som øl-brikker eller til at blande tjald på.

Det er i hvert fald tit sket, at jeg allerede inden rengøring af mit seneste klassiske fund har stået med et fuldstændigt rent og ubeskadiget original-eksemplar af noget, der blev udgivet, førend jeg selv var født.

Prøv engang at finde det med Beatles, Stones, Davis eller Coltrane - og så rundt om hjørnet til en ti'er!

-Bach var det, vi kom fra og vel at mærke Johann Sebastian. Med hvor skal man overhovedet starte med Bach?

Bach kan jo være alt muligt:

Orgel-, cembalo- og klavermusik, koraler, passioner for både Johannes og Matthæus, værker for kammerorkester, værker for solo-violin, ja for næsten alt mellem himmel og jord og noget af det er ikke engang skrevet for et bestemt instrument.

Man kan blive helt rundtosset.

Men Bach er først og fremmest matematik. I hvert fald kontrapunktisk og ekstremt struktureret. Dog ikke “matematisk” som i kunstig eller konstrueret. Allerhøjest køligt ophøjet. Samtidig er Bach også Barok. Født i 1685 lægger han sig der i overgangen efter renæssancen og før Haydn viser vejen frem for wiener-klassicisterne.

Han er, som Robert Naur skriver, “Stamfaderen”.

IMG_0642.JPG

De fleste har nok hørt om, hvis ikke hørt, “Das Wohltemperierte Klavier” og “Brandenburgerkoncerterne”. En af mine favorit-indspilninger er imidlertid kammerensemblet “I Musici’s” indspilning af Bach’s violinkoncerter i E-dur og A-moll, samt dobbeltkoncerten i D-moll.

I Musici blev dannet i Rom i 1951 af en gruppe musikstuderende, der hurtigt fik kolossal succes og den dag i dag nyder orkesteret anseelse - naturligtvis med yngre kræfter.

Indspilningen er udgivet på Philips “De Luxe Series” i stereo. Den er ikke dateret, men angives med katalognumre for såvel mono- som stereo-version, så mon ikke vi er i omegnen af første halvdel af 1960’erne?

IMG_0640.jpeg

Har man hang til mono og ikke er bange for at blive rørt til tårer.

Så kan man f.eks. gå på jagt efter rumæneren Dinu Lipatti’s indspilning af Partita no. 1 for solo-klaver og ikke mindst hans fuldstændigt hjerteskærende fremførelser af “Jesus bleibet meine Freunde” og “Nun komm’ der Heiden Helland”:

IMG_0645.jpeg

Eller (Alfredo) Campoli’s Partita no. 2 for solo-violin:

IMG_0644.jpeg

I begge tilfælde er der her tale om sande virtuoser, der leverer dybt personlige fortolkninger på hver deres respektive instrument.

God rejse!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Den Klassiske Rejse

Indlægaf pqrannes » fre 1. okt 2021 10:56

Tak for det.

Så kom vi godt i gang på et flot niveau med en potentielt spændende tråd.

Jeg håber, at kunne byde ind, har også noget Bach oppe i ærmet, som jeg gerne deler med andre.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Den Klassiske Rejse

Indlægaf KlausM » fre 1. okt 2021 12:45

Jeg har en hel del Bach (og Vivaldi) med indspilninger med Academy Of St. Martin-in-the-Fields dirrigeret af Violinist Neville Marriner. Orkestret udmærker sig ved allerede tidligt, at tilpasse både orkestrets størrelse og instrumenter til hvad der var på Bachs tid, for derigennem at efterstræbe en "samtidig" lyd på indspilningerne, så godt som det nu er muligt. Optagelserne er i mine ører altid af en exceptionel god kvalitet. Siden 2011 dirigeres orkestret af Violinist Joshua Bell.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Den Klassiske Rejse

Indlægaf ralphandersen » fre 1. okt 2021 12:49

Må jeg foreslå at er bliver lavet en tråd til hver komponist. Denne kunne kaldes Den klassiske rejse: Bach. og den om Mahler kunne hedde Den klassiske rejse: Mahler. osv
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Den Klassiske Rejse

Indlægaf kbekke » fre 1. okt 2021 17:56

ralphandersen skrev:Må jeg foreslå at er bliver lavet en tråd til hver komponist. Denne kunne kaldes Den klassiske rejse: Bach. og den om Mahler kunne hedde Den klassiske rejse: Mahler. osv


Selvfølgelig må du det og det er ikke noget dårligt forslag. Selvom tanken bag denne tråd (og det, der vist oprindeligt blev efterspurgt) måske var en mere generel introduktion/inspiration med både Mahler, Brahms og Bach som eksempler.

Jeg skal i hvert fald ikke bestemme det. Enhver kan jo starte sin egen tråd om alt fra bemeldte Mahler til Einstuerzende Neubauten and beyond, hvis de har noget på hjerte.

Men det er også en smule ambitiøst og fordrer måske, at der er energi til at skrive indlæg på mere end 4-6 linjer, hvis det for alvor skal blive interessant at læse om de gamle komponister og deres værker.

-Selvom man selvfølgelig ikke behøver at max’e ud i longreads, som jeg jo har for vane ;)

Uanset hvad, glæder jeg mig over, at der åbenbart også er andre derude, der føler noget for det klassiske.

Det er trods alt det vigtigste, synes jeg! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 109 gæster