Jeg har nu gennem længere tid fulgt med i jeres forskellige indlæg omkring jagten på diverse remasterede udgaver af ældre pladeudgivelser. Det er ikke noget jeg bruger hverken tid eller penge på, dels fordi jeg i den henseende er for nærig, og dels fordi jeg tror det vil være spild af penge med den hørrelse jeg har i dag. Når det så er sagt, mener jeg godt at kunne høre om en plade er velproduceret eller ej.
Det jeg kom til at tænke på var nogle snakke jeg havde med en tidligere kollega for ca. 15 år siden, omkring kompression af musik, inden det bliver lagt på et medie. Han var/er fritidsmusiker og det med kompression var noget han selv mente at kunne høre tydeligt. Hans tese var at som årene er gået siden introduktion af CD’en i 1982, så er problemet blevet værre og værre med tiden.
Hans opfattelse af grunden til at det bliver værre, er at musikanlæg bliver billigere, fremkomsten af transportable afspillere (mp3), osv. Altså at leverandører af udstyr i start 80’erne tog en drejning mod konsumer segmentet, væk fra det “rigtige” hifi grej som vi kender og elsker.
Han havde noget software der rent faktisk kunne tage en wave fil og analyzere dynamikken, og dermed indirekte kompressionen, i et stykke musik. Jeg har selv softwaren og har prøvet at sammenligne lp’er med den samme i en CD udgivelse fra 90’erne. LP’en var så først blevet digitalliseret til wave format. Her var det typisk sådan at dynamikken på CD udgaven var 3 til 5 dB mindre end LP udgaven.
Nå, det var en lang indledning. Ville egentlig bare høre om I i jeres mange indkøb af forskellige remasterede versioner, har overvejet om begrebet kompression har indflydelse på jeres oplevelse af de forskelle I beskriver.
Mvh Kenneth