Tivoli studio

Fundamentet for vores passion

Tivoli studio

Indlægaf Gottschalck » søn 11. jun 2023 18:20

Kender nogen disse plader?

De er lavet af aluminium og er på ca. 6 tommer, altså lidt mindre end almindelige singler.
De skal afspilles på 78 rpm.

Har ikke prøvet dem, da det ikke ligner noget en lækker pickup har lyst til at sætte rillerne i.


Vh
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Tivoli studio

Indlægaf pqrannes » man 12. jun 2023 07:37

Der var en gang (1940erne, 50erne?), man kunne gå ind fra gaden i et særligt lydstudie og få optaget og direkte skåret sin egen plade med sang, snak eller lignende. I min familie var der en plade (hvor blev den af) af den type, hvor min for længst afdøde farfar og hans brødre sang/talte på.

Mon ikke Tivoli studiet lå i Tivoli og tilbød sådan en gimmick?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Tivoli studio

Indlægaf Gottschalck » tirs 13. jun 2023 07:06

Det må da have kostet at gå ind og få indspillet sin egen plade….
Jeg må se at finde en eller andet egnet grammo til at høre, hvis der mon gemmer sig på de plader.
Tak for info
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Tivoli studio

Indlægaf pqrannes » tirs 13. jun 2023 08:56

Gottschalck skrev:Det må da have kostet at gå ind og få indspillet sin egen plade….
Jeg må se at finde en eller andet egnet grammo til at høre, hvis der mon gemmer sig på de plader.
Tak for info


Jeg tror at den er skåret direkte - man sang/talte direkte ind i en mikrofon og ned på pladen og der kom kun et eksemplar ud af det.

Til gengæld er holdbarheden nok ikke i top.

Du kan spille den med M75 eller en Ortofon OM med den rette 78ernålefortsats. Begge fås vist til rimelige penge.

Det er spændende hvad der er på dem.

PQR
Senest rettet af pqrannes tirs 13. jun 2023 14:59, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Tivoli studio

Indlægaf kbekke » tirs 13. jun 2023 09:56

Måske en dansk implementering af Voice-O-Graph?

https://www.mixonline.com/blog/a-voice- ... m-the-past
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Tivoli studio

Indlægaf his067 » tirs 13. jun 2023 13:43

Min mor fortalte mig mange gange om hvordan Steen Eiler Rasmussen https://en.wikipedia.org/wiki/Steen_Eiler_Rasmussen tog den sidste fiskekone på Gammel Strand ind i Magasin du Nord for at indspille hendes 'gaderåb' (hendes salgs-'sange') med sådan et apparat som stod i vestibulen. Resultatet var ikke alene en fin indspilning af en af københavns sidste gadesælgere, men også en stor sammen-stimlen af potentielle købere af frisk fisk uden for indspilningsbåsen.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: KenRas og 95 gæster