Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Fundamentet for vores passion

Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf Captain Phoenix » tors 7. sep 2023 12:01

I dag – d. 7. september ’23 – fylder Gloria Gaynor 80 år.
Og det er en noget gladere (og musikalsk lettere) 80-års fødselar end gårsdagens ditto (Roger Waters).

Og mens Waters/Pink Floyd lavede musik og tekst om civilisationens skyggesider (magt-/penge-begær, undertrykkelse, krigens konsekvenser osv.), så lavede Gaynor på samme tid musik, som man kunne danse til – og som handlede om at være forelsket, at begære (ikke penge/magt, men ham/hende den anden) og – lad også bare sige det som det er – at komme i lag med den udvalgte.

Gaynor startede med at lave sit bedste album – ”Never Can Say Goodbye” – i 1975.
Det var lige da disco-bølgen startede og jeg startede i gymnasiet.
Hvor god timing var dét lige: Dér som 15-årig med hormonerne susende rundt i kroppen træder man ind i en ny 1. G-klasse med en masse nye piger og gymnasiefester – og Gaynor er klar med soundtracket til det hele. Tak mor og far.

Jeg havde dengang en Sony TC-630 spolebåndoptager med højttalere i låget. Den var (næsten) transportabel – i hvert fald slæbbar – og var med til mange af gymnasiefesterne. Så vidste man, som den der lavede mix-tapene, også hvornår de gode numre kom, hvornår der var en sjæler osv. Og Gaynor var selvfølgelig godt repræsenteret.

Sony TC630.jpeg

På hendes debut-album er hele side ét optaget af kun 3 numre, hver på over 6 minutter der går non-stop over i hinanden (nyt dengang). Det er 20 minutters særdeles dansabel musik med rytmen-gruppen i overdrive, high-hat’en på overarbejde og frække små guitar-riffs lagt ind under Gaynor faktisk flotte vokal-arbejde.
Det er sådan set bare at tilsætte nogle drinks, et dansegulv og pigerne fra klassen - og helst Jeanne, der var ¼ spansk og havde den lækreste teint. "Et voila" som franskmændene ville sige.

Men den var der så alligevel ikke helt… Ikke med Jeanne…
Og det kan jeg faktisk kun ”takke” mig selv for – af årsager jeg har tænkt en del over de sidste knap 50 år...
Var jeg ret lun på hende – endda småforelsket? Ja bestemt.
Var hun interesseret? Ja helt bestemt.
Sagde hun (op til hendes 17-års fødselsdag 28. sep. 1976): ”Hvis du giver mig den ("Never Can Say Goodbye") kan vi danse til den på mit værelse”? Ja – det sagde hun sgu’!

Men jeg nølede altså overfor noget (nogen), der kunne have ændret en pæn del af min livsbane.
Pokker osse – og en bekræftelse af at man ærgrer sig langt mere over det man ikke gør, end over det man gør. Og det var ikke Gloria Gaynor’s skyld, for hun gav med ”Never Can Say Goodbye” springbrættet til at danse ud – og ind i armene på hinanden. Det var min egen skyld.

Gaynor udgav 7 (disco-)album indenfor kun 4 år (1975-79) inden de bedrøvelige ’80-ere ramte os alle sammen og tingene begyndte at gå i opløsning.
Jeanne tog en uddannelse som tandklinik-assistent, flyttede til Helsingør og giftede sig med tandlægen på klinikken. Jeg læste politik på universitetet, røg pibe & hash og flyttede i kollektiv.
Det havde sgu’ nok aldrig fungeret…

Men Gloria Gaynor’s musik fungerede for det den var lavet til: At danse og slippe glæden og energien løs. Musik der er til kroppen og benene (hvor Pink Floyds jo mere er til hjernen).
Vi har brug for begge dele – så ganske passende at to vigtige musikere på hver sin banehalvdel runder de 80 med kun én dags mellemrum.

Politiken 7. sep 2023 - Gloria Gaynor 80 år.jpg

PS: Gloria Gaynor's signatur-nummer er med årene blevet ”I Will Survive” (1978), som nok både handler om hendes personlige ”overlevelse” af barndommens svære udfordringer (se artiklen) og bredere om at man/kvinder er stærke og kan overleve modgang.

Og for at det nu ikke skal blive aaalt for tungt & alvorligt det her, så lad mig slutte med et link til denne lille video lavet med netop ”I Will Survive” som lydspor. Manden bag – Victor Navone – fik i øvrigt job og en karriere i animationsbranchen på grund af videoen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf ralphandersen » tors 7. sep 2023 12:08

Jeg bruger jævnligt denne i matematikundervisningen
https://www.youtube.com/watch?v=P9dpTTpjymE
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf bjerager » tors 7. sep 2023 12:16

Altså teksten til sangen "I Will Survive" handler i virkeligheden om de tanker og følelser, som sangskriveren Dino Fekaris havde efter han blev fyret på Motown Records. Sangen var oprindeligt en B-side til singlen "Substitute". Hon har selv fortalt, at grunden til at hun kunne synge sangen med så stor indlevelse var, at hun på det tidspunkt gik rundt med en halskrave, fordi hun var blevet opereret i halsen efter et fald til en koncert. Den har altså ikke noget med hendes personlige oplevelser i forbindelse med hendes barndom at gøre. Det var faktisk mere eller mindre tilfældigt, at den sang endte som B-side, og den blev mere eller mindre improviseret flikket sammen i studiet på baggurnd af Dino Fekaris' tekstforlæg.

Den blev et stort hit i dscomiljøet, og har sidenhen udviklet sg til at blive en slags slagsang for homo-miljøet i 70'erne og ind i de fantastisk farverige 80'ere.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf Captain Phoenix » tors 7. sep 2023 13:04

bjerager skrev:Altså teksten til sangen "I Will Survive" handler i virkeligheden om de tanker og følelser, som sangskriveren Dino Fekaris havde efter han blev fyret på Motown Records. Sangen var oprindeligt en B-side til singlen "Substitute". Hon har selv fortalt, at grunden til at hun kunne synge sangen med så stor indlevelse var, at hun på det tidspunkt gik rundt med en halskrave, fordi hun var blevet opereret i halsen efter et fald til en koncert. Den har altså ikke noget med hendes personlige oplevelser i forbindelse med hendes barndom at gøre. Det var faktisk mere eller mindre tilfældigt, at den sang endte som B-side, og den blev mere eller mindre improviseret flikket sammen i studiet på baggurnd af Dino Fekaris' tekstforlæg.

Den blev et stort hit i dscomiljøet, og har sidenhen udviklet sg til at blive en slags slagsang for homo-miljøet i 70'erne og ind i de fantastisk farverige 80'ere.

Jamen så blev jeg/vi klogere på oprindelsen af nummeret - tak, Anders. Jeg troede faktisk at det "var hendes" nummer fra begyndelsen, men det blev det åbenbart med tiden, som artiklen omtaler.

Jeg tror nu ikke at homo/bøsse-miljøet synes at 80'erne var et fantastisk, farverigt årti...
Alene i USA døde over 100.000 af AIDS i 1980'erne og det blev den 3.die hyppigste dødsårsag blandt 25-44 årige mænd samtidig med at det stigmatiserede bøsse-miljøet.

Men lad det (1980'erne) nu ligge bag os. Jeg er med på, at "80 er godt" når det er noget man fylder :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf spuncut » tors 7. sep 2023 14:56

Tillykke til Gloria Gaynor. Her skaber den unge gademusikant, Allie Sherlock, fest i Dublin med Gloria Gaynors hit:
https://www.youtube.com/watch?v=9XrM4BzVvgw
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf kbekke » tors 7. sep 2023 15:01

Akja, Captain. De bedste er som bekendt altid dem, der slipper væk.

Skulle du nogensinde få brug for en "second chance", så står den klar til dig her i Vejle:

IMG_2107.jpeg

Det eneste, du skal gøre for at få den. Er at love, at du ikke vil danse med mig på dit værelse :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf his067 » tors 7. sep 2023 16:58

Nick Lowe har en hel sang om det der med den slap væk:

https://youtu.be/GfU16ucr6BI

(forøvrigt en fremragende LP: rigtigt gode sange og rigtig god lyd)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf Captain Phoenix » tors 7. sep 2023 20:06

kbekke skrev:Akja, Captain. De bedste er som bekendt altid dem, der slipper væk.

Skulle du nogensinde få brug for en "second chance", så står den klar til dig her i Vejle:

Det eneste, du skal gøre for at få den. Er at love, at du ikke vil danse med mig på dit værelse :lol:


Tak Kim :thumbsup:

Jeg har faktisk pladen - og havde den også dengang i 1975.

Og jeg fik danset med Jeanne. Ikke på hendes værelse, men senere, hvor jeg fik arrangeret at hun havde rengørings-tjansen i min fars Radio/TV/HiFi-forretning, hvor jeg arbejdede i de år.

Vi var vel begge videre, men hun husker det stadig. Sweet memories...

Dansen med Jeanne.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf bjerager » tors 7. sep 2023 21:11

Captain Phoenix skrev:
Men lad det (1980'erne) nu ligge bag os. Jeg er med på, at "80 er godt" når det er noget man fylder


Ligge 80'erne bag os?!!! ALDRIG!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Gloria Gaynor fylder 80 år i dag.

Indlægaf kbekke » tors 7. sep 2023 21:26

Captain Phoenix skrev:
kbekke skrev:Akja, Captain. De bedste er som bekendt altid dem, der slipper væk.

Skulle du nogensinde få brug for en "second chance", så står den klar til dig her i Vejle:

Det eneste, du skal gøre for at få den. Er at love, at du ikke vil danse med mig på dit værelse :lol:


Tak Kim :thumbsup:

Jeg har faktisk pladen - og havde den også dengang i 1975.

Og jeg fik danset med Jeanne. Ikke på hendes værelse, men senere, hvor jeg fik arrangeret at hun havde rengørings-tjansen i min fars Radio/TV/HiFi-forretning, hvor jeg arbejdede i de år.

Vi var vel begge videre, men hun husker det stadig. Sweet memories...

Dansen med Jeanne.png


Selvfølgelig valgte du pladen frem for pigen. Hvordan kunne jeg nogensinde tænke andet? :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 97 gæster