Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Fundamentet for vores passion

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf bjerager » fre 15. mar 2024 18:53

Du sidetracker ikke spor, Freddy. Vi er nogen, som svælger guldkornene i os. Og so elsker at høre om forskellige udgaver af Stratocasters, om der er to eller seks punktskrift.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf Zig » fre 15. mar 2024 19:16

@Spuncut
Egentlig gider jeg ikke spilde tid på neg. kritik , men når man som almindelig entusiast lytter til musik, og ikke selv er musiker, opstår der en form for håbløshed indeni, når man ser negativ kritik af en musikers virtuose evner....

Fair enough....
Det er meget poetisk udtrykt....og egentlig ret robust i sin forsegling.
Jeg undrer mig dog over denne "håbløshed". Sådan har jeg det ikke selv. Men jeg er nok ikke til virtuositet. Ja, det er måske ligefrem sådan, at virtuositet giver mig en fornemmelse af håbløshed. Alle de øve-timer, og hvad er resultatet....?
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf bjerager » fre 15. mar 2024 19:29

Zig skrev:@Spuncut
Egentlig gider jeg ikke spilde tid på neg. kritik , men når man som almindelig entusiast lytter til musik, og ikke selv er musiker, opstår der en form for håbløshed indeni, når man ser negativ kritik af en musikers virtuose evner....

Fair enough....
Det er meget poetisk udtrykt....og egentlig ret robust i sin forsegling.
Jeg undrer mig dog over denne "håbløshed". Sådan har jeg det ikke selv. Men jeg er nok ikke til virtuositet. Ja, det er måske ligefrem sådan, at virtuositet giver mig en fornemmelse af håbløshed. Alle de øve-timer, og hvad er resultatet....?


Hmm, tjae... Jeg har dyb respekt for virituoser og for det arbejde, der er lagt i det. Men jeg har det også lidt svært med for eksempel Steve Vai. Det bliver lidt for meget sådan lidt -se hvad jeg kan--agtigt. Nogen gange siger enkeltheden i udtrykket meget mere sådan rent kunstnerisk.
Senest rettet af bjerager fre 15. mar 2024 22:18, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf spuncut » fre 15. mar 2024 20:07

Steve Vai har sine lyse øjeblikke, ikke mindst i kategorien "Best in show". Hans status som virtuos kan der dog næppe herske tvivl om, selvom jeg anerkender Hr. Bjergagers synspunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=Yw74sDWPH7U
Men så ved jo hvad man skal bruge ord på. ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf Zig » fre 15. mar 2024 21:08

Jeg tror, vi skal erkende, at "youtube" er en ny kategori for musikgengivelse. Vi har Vinyl, CD, Tape, Live og YouTube. Den er lige så berettiget som de andre 4 medier. Men dermed må vi også erkende, at den har sine fordele og ulemper ligesåvel som de andre har, og at den bringer noget unikt til "lytning":- det visuelle kombineret med det musikalske, hvilket giver en anden (måske helt anden) oplevelse.
Jeg kan f.eks. med stort behag og respekt se Bruce Springsteen i koncert i YouTube, men hvis jeg spiller en plade med ham, mister jeg hurtigt interesse.
Jeg vi påstå, at Lari Basilio er en visuel kunstner. Man skal se hendes negle, læbestift, matching guitar, slids i bukserne, langt lysår og præcise fingerbevægelser for at få en total-oplevelse af "kvalitet". Hun er en moderne, YouTube kunstner. Og til gengæld hvis man har hang til at dekonstruere ting (eller luk øjnene) - så falder det hele til jorden.
En engelsk antropolog, der bosatte sig i Amerika, bemærkede, at amerikanere elsker at optræde og bliver belønnet, når de gør det, mens englændere afstraffer enhver ansats til optræden. Og det bringer os til Steve Vai. Manden går over gevind. Det er hans schtick. Der er både noget spændende og frastødende i hans shows, og både hans opførsel og hans guitar appellerer til noget skyggefuldt i os. Derfor kan man sagtens sige, at han er en rigtig kunstner for vi europæer, idet han får os til at standse op og mærke efter (eller lukke ned), mens i Amerika, det er bare postmoderne showbiz.
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf spuncut » lør 16. mar 2024 10:15

Hvad var det nu at Dirty Harry sagde, var det ikke noget med:
Dirty Harry skrev:Det er med meninger som med r**h*****, det er noget alle har. :lol:


Freddy spillede et fantastisk nummer med Jerry Donahue, som så absolut må siges at fortjene prædikatet: "Master of the Telecaster". Her er et par andre medlemmer af den "eksklumsive" klub:

Danny Gatton:
https://www.youtube.com/watch?v=cmgAjkxq4Gc

Arlen Roth:
https://www.youtube.com/watch?v=-5SHHI8u8mY

Roy Buchanan:
https://www.youtube.com/watch?v=FMcjPZgK9GM

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf Zig » lør 16. mar 2024 15:39

Og her troede jeg, at det berømte citat var:

Billede
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf Zig » lør 16. mar 2024 17:50

Hvorfor lytter vi til musik?
Der er nok mange svar på det spørgsmål.
Et del svar for mit vedkommende er ordet "resonans". Jeg reagerer postivt på nogle resonanser og negativt på nogle andre. "Resonans" skal både forstås bogstaveligt men også i overført betydning.....og jeg kan få det meget dårligt, hvis jeg tuner ind på nogle negative "vibrationer", hvorfor det ikke altid er lige let for mig at blive introduceret til ny musik.
Trompetisten Woody Shaw har nogle meget interessante "mellem-toner" (Miles Davis var vild med ham), som får hårene til at rejse sig hos mig. Jeg kan ikke lide det. Woody havde et meget tragisk livsforløb, som jeg mener bliver reflekteret i hans musik og feedbacket tilbage til hans liv.
To af de tre omtalte Herrer i "Telecaster klub" døde før de blev 50 også med et tragisk livsforløb.
Det er min påstand, at det kan høres i de toner, de frembringer fra deres instrumenter, hvorfor jeg igen takker nej.
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Best of "Little Wing" (efter Jimi)?

Indlægaf bjerager » lør 16. mar 2024 20:57

Zig skrev:Hvorfor lytter vi til musik?
Der er nok mange svar på det spørgsmål.
Et del svar for mit vedkommende er ordet "resonans". Jeg reagerer postivt på nogle resonanser og negativt på nogle andre. "Resonans" skal både forstås bogstaveligt men også i overført betydning.....og jeg kan få det meget dårligt, hvis jeg tuner ind på nogle negative "vibrationer", hvorfor det ikke altid er lige let for mig at blive introduceret til ny musik.
Trompetisten Woody Shaw har nogle meget interessante "mellem-toner" (Miles Davis var vild med ham), som får hårene til at rejse sig hos mig. Jeg kan ikke lide det. Woody havde et meget tragisk livsforløb, som jeg mener bliver reflekteret i hans musik og feedbacket tilbage til hans liv.
To af de tre omtalte Herrer i "Telecaster klub" døde før de blev 50 også med et tragisk livsforløb.
Det er min påstand, at det kan høres i de toner, de frembringer fra deres instrumenter, hvorfor jeg igen takker nej.


Lidt om hvad videnskaben fortæller os om musiksmag:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen ... rsonlighed
https://www.finespind.dk/index.php/arti ... s-folelser
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: quax og 90 gæster