Fede podcast

Fundamentet for vores passion

Fede podcast

Indlægaf bjerager » lør 9. mar 2024 13:06

Hvad med en tråd med anbefalinger af podcast?

Jeg lægger ud: "Sjæl" på P8 Jazz - lækre nedslag i soulmusikkens historie.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fede podcast

Indlægaf ralphandersen » lør 9. mar 2024 17:17

JazzKonversationer
Podcast om jazz med Fredrik Lundin og Jens Rasmussen
De er i gang med deres 5. sæson og præsenterer jazz fra LP-æraen dvs fra en lille smule før 50'erne og frem. Formatet er som regel at de taler om to albums pr udsendelse, præsenterer kunstner og musik og giver eksempler. Jeg har opdaget mange plader gennem denne podcast. De er ret glade for freejazz, fusion og avantgarde, men de afsnit kan man jo bare springe over.
Hele sæson 3 handler om albums der blev udgivet i 1964.

Deres facebookside: https://www.facebook.com/p/JazzKonversa ... 243653216/
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Fede podcast

Indlægaf bjerager » lør 9. mar 2024 19:51

Podcasts om Beatles fra "Vi elsker Beatles"
https://vielskerthebeatles.libsyn.com/
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fede podcast

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. mar 2024 15:52

Jeg har hørt mange af Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch's podcasts ("Rockhistorier") her.
De varer ca. 2 timer hver og de to værter trækker flittigt på egne erfaringer og oplevelser - samt på en stor viden om de portræterede kunstnere. Der er mange numre med de omtalte kunstnere undervejs.
Jeg har navnlig været glad for afsnittet om Den unge Bob Dylan (3 dele), Velvet Underground - og faktisk mange flere.

Skærmbillede 2024-03-10 kl. 14.42.58.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fede podcast

Indlægaf kbekke » man 11. mar 2024 01:07

ralphandersen skrev:JazzKonversationer
Podcast om jazz med Fredrik Lundin og Jens Rasmussen
De er i gang med deres 5. sæson og præsenterer jazz fra LP-æraen dvs fra en lille smule før 50'erne og frem. Formatet er som regel at de taler om to albums pr udsendelse, præsenterer kunstner og musik og giver eksempler. Jeg har opdaget mange plader gennem denne podcast. De er ret glade for freejazz, fusion og avantgarde, men de afsnit kan man jo bare springe over.


Man kan jo også bare springe ud i dem istedet for over.

Det ender jo alligevel med Sun Ra og Ornette Coleman på et eller andet tidspunkt 8)

For mig er problemet nok lidt, at jeg egentlig hellere vil bruge min tid på at høre pladerne end på at høre nogen sidde og snakke om dem. Men hvis det skal være (f.eks. i bilen på vej hjem fra Ringkøbing), så synes jeg bestemt at Lundin og Rasmussen er værd at høre på.

Både fordi de ved, hvad de taler om, historisk, men især også kompositorisk/musikalsk og derfor også kan forklare, hvad det er, der foregår og hvordan de forskellige musikere adskiller sig fra eller samarbejder med hinanden. Man kan simpelthen ligefrem risikere at blive klogere af at lytte til dem istedet for blot at blive spist af med de sædvanlige støvede anekdoter og “meninger”.

Men lige så meget fordi der her, i modsætning til mange andre steder, bliver talt med en diktion og et tempo, der gør at man rent faktisk også kan høre hvad, der bliver sagt og det ovenikøbet uden at blive forstyrret af mærkelige, dramatiske lydeffekter eller åndssvag underlægningsmuzak midt i det hele.

Jeg er efterhånden blevet temmelig stor fan af Wayne Shorter og lyttede i dag til afsnittet ifra “1964”-sæsonen om Shorter’s “Speak No Evil” og Davis’ “Complete Concerts” og selvom alt ikke var nyt for mig, var det alligevel en meget fin introduktion til Wayne Shorter’s tidlige karriere. Der var også flere ukendte detaljer om starten på Miles’ anden store kvintet inden Wayne Shorter trådte ind og en meget klar indføring i, hvordan Miles Davis i perioden bevidst begyndte at arbejde forskelligt med materialet, alt efter om der var tale om live-optrædener eller studie-optagelser.

Så point og tak herfra til ralphandersen for at gøre mig opmærksom på “JazzKonversationer” :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 121 gæster