Debut Records, Brande

Fundamentet for vores passion

Debut Records, Brande

Indlægaf Lautreamont » fre 29. mar 2024 22:26

Kære alle.


Jeg har i en længere periode flirtet med den avantgardistiske musikbevægelse "free jazz". Det er jo en bred betegnelse for et bred vifte af oprørske og kreative udfoldelser, der kan minde om den anden wienerskole indenfor klassisk musik (Schöernberg og hans to bedste værker: Berg og Webern... spøg til side). Jeg tænker navnlig på Coltrane, Ornette Coleman, Cecil Taylor, Albert Ayler, Archie Schepp, Don Cherry o.s.v., o.s.v....

Det betyder at jeg har set mig lun på en række tidlige udgivelser og særligt fra et forlag jeg ikke kender særlig meget til, nemlig det danske Debut Records. Historien går på at Ole Vestergaard Jensen lejede forlaget fra Mingus og solgte særlige udgivelser fra hans butik i Brande. Jeg har tit tænkt på hvem der hørte free jazz i Brande i 1950-1960, men fred nu være med det.

Jeg kan se at en række af disse udgivelser fås til enorme priser, men som dansker, kunne det være at der var nogen der vidste, hvor alle disse spændende sager egentlig befinder sig. Skal man virkelig købe det hjem fra Japan (eller andre steder) til flere tusinder kroner på Discogs?

Hvis der er nogen der har informationer om det danske foretagende eller kan indføre mig yderligere i historien og udgivelserne, vil jeg blive meget glad.

Jeg håber i nyder jeres påske med god musik og familie, i omvendt rækkefølge.

God påske.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Debut Records, Brande

Indlægaf JGreen » fre 29. mar 2024 23:54

Jeg skal huske og kigge i mors pladesamling. Der var en del jazz folk i det midtjyske, i 50-60er. Mor var klaver bokser.
og gik på gym. med et par stykker der også spillede jazz. og navnet Ole Vestergaard får et eller andet til og ringe.
(Så ja jeg kommer fra et hjem med klaver)
Men der kom nok en mand (min den gamle RIP og sener et par unger mig og lillebror og søster)i vejen for den vider udfoldes i den retning. At hun så sener tog det op igen til lidt mere de sidste 40-45år efter ungeren røg ud af reden.
Og hun spiller stadig selv om hun runder 90 neste gang.
Kigger næste gang jeg er der.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 543
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Debut Records, Brande

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. mar 2024 00:58

Mon ikke Niels Overgaard kan kaste lidt lys over dette? Han er een af mine bekendte siden midten af firserne og er vel nok een af dem, der i dag ved rigtig meget - også om det historiske i Jazz-verdenen (også det midtjydske). OG....så er han jo en rigtig Herning-dreng :thumbsup: .
Jeg ved ikke , hvor meget han går op i den såkaldte "New Orleansjazz" - men han er et omvandrende leksikon hvad angår Jazz generelt - både nationalt og internationalt.

De, som læser Jazz-nyt, kender ham. Har vi brug for noget viden om "Brande-Jazzmiljøet" i 50'/60erne, kunne han nok spørges.

https://jazzdanmark.dk/jazzblogger-indstifter-ny-pris
https://jazznyt.blogspot.com/
https://www.dr.dk/presse/p8-jazz-prisen ... -koncerter

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7443
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Debut Records, Brande

Indlægaf Lautreamont » lør 30. mar 2024 07:09

Tak for jeres svar.

@JGreen
Fantastisk historie og det er enestående, at din mor spiller i sådan en pæn alder. Jeg er meget interesseret skulle der være nogle plader fra Debut Records eller lignende. Jeg kan forsikre dig om, at de så kommer til et ordentligt hjem hvor de bliver passet godt på. Musikken fra dengang er helt fantastisk.

@Fredmarantz
Det lyder spændende med Niels Overgaard og tak for det tilsendte materiale. Det vil jeg dykke ned i senere i dag, hvor jeg skal høre min samling af Coltranes tidlige værker; det bliver en skøn dag!
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster