Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Fundamentet for vores passion

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » søn 26. aug 2012 20:58

En tur til de mere østlige provinser (Djursland) førte forbi en enkelt loppebutik. Blandt en række plader stod denne;

Billede

En af mine venner havde vist engang en veninde, der var (havde været) kæreste med Mehmet Ozan, den dansk-tyrkiske bagmand bag "Istanbul Express". Det var hvad jeg vidste. Så jeg ved ikke, hvad jeg forestillede mig, da jeg lagde en rund 10er for denne plade (butiksejeren var ikke at se nogen steder).

Men efter jeg er kommet hjem - efter blandt andet et hyggeligt byttebesøg hos vores egen Tonni i Randers og masser af lynhurtig vellyd fra hans horn/Leak mm. setup og kaffe og kage - ved jeg nu, at jeg har fået en plade med fed verdensmusik-inspirereret jazzmusik. Og om det klinger på open baffle? Ja tak, skulle jeg hilse og sige.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf Captain Phoenix » søn 26. aug 2012 21:43

pqrannes skrev: Så jeg ved ikke, hvad jeg forestillede mig, da jeg lagde en rund 10er for denne plade (butiksejeren var ikke at se nogen steder).

Tillykke med én af de (efter min mening) mest interessante LP'er/grupper, der er udgivet "på dansk". Swingende rytmer i usædvanlige takter og krydret med eksotiske instrumenter.
Og for en 10'er kan du oven i købet hygge dig med at have givet 1/10 - 1/20 af hvad den almindeligvis står til.
Istanbul Express lavede yderligere to LPer i samme stil - kan anbefales begge to: "Istanbul Express" (med s/h-foto af et tog på coveret) og "Suite for Selma". De holder (desværre) også nogle ganske høje priser - men man kan åbenbart være ret heldig.
:D
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » søn 26. aug 2012 22:34

Captain Phoenix skrev:Tillykke med én af de (efter min mening) mest interessante LP'er/grupper, der er udgivet "på dansk". Swingende rytmer i usædvanlige takter og krydret med eksotiske instrumenter.
Og for en 10'er kan du oven i købet hygge dig med at have givet 1/10 - 1/20 af hvad den almindeligvis står til.
Istanbul Express lavede yderligere to LPer i samme stil - kan anbefales begge to: "Istanbul Express" (med s/h-foto af et tog på coveret) og "Suite for Selma". De holder (desværre) også nogle ganske høje priser - men man kan åbenbart være ret heldig.
:D


Fedt med lidt feedback og info om pladen - også at den var et fund; jeg nyder den og holder øje med de to andre plader med Istanbul Express - man kan jo være heldig mere end én gang, ikke sandt?
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf Tonni » man 27. aug 2012 09:51

Stort tillykke med fundet Peter! - Og tak for sidst... :)

Den plade ser ud til at være ret god... Fandt lidt på youtube.

Skulle du finde flere... ;) :lol:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf mickr » man 27. aug 2012 11:24

Hehe jeg var til en koncert en gang med Istanbul Express hvor folk satte sig på gulvet og bare svømmede hen... Jeg ved ikke hvad der lige skete, men der var ligesom en "sitdown-bevægelse" i Århus i slutfirsernestarthalvfemserne, hvor folk havde det med at sætte sig ned på betongulvene på spillestederne og bare lytte. Ved en koncert med Frontline på Huset, kan jeg huske at Cæcilie Nordby sagde: "Jamen, så kan I jo kigge op under kjolen!" Og det kunne vi sådan set også :oops: .

Selv til en koncert med det meget, meget fede lokale "punkband" Picnic, i en eller anden gammel fabrikshal på havnen, satte folk sig og fik kolde måse og lyttede andægtigt :Skor:

I dag når jeg går til koncert, står folk og snakker (alt for højt) og filmer og blitzer uhæmmet, med smartphones. Jeg forstår det ikke: Vær dog for helvede til stede i øjeblikket!

Istanbul Express er fedt, og ham Den Store Bastian - tja måske er han lidt for meget, men han er Fandeme også eksponent for noget, vi har brug for i vores samfund!

Undskyld hvis jeg kommer til at hijacke tråden :oops: men det skulle lige ud.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf Almarx » man 27. aug 2012 12:51

Det er jo lige sådan nogle oplevelser, der sætter det hele i perspektiv. :cool1:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » man 27. aug 2012 20:55

Almarx skrev:Det er jo lige sådan nogle oplevelser, der sætter det hele i perspektiv. :cool1:


Nemlig, ja, det er sådan indspark (som ikke spor off-topic) der gør en musik tråd som denne levende og interessant; ikke (kun) hvad jeg finder og først undres og siden jubler over.

Men nu i dag fandt jeg denne:

Billede
{Michel Polnareff: Polnareff's]

Den er fransk, fra 1971 og iflg. wiki ikke mindre end et "psychedelic pop masterpiece" (jf. http://en.wikipedia.org/wiki/Polnareff%27s).

Jeg ved snart ikke, om jeg tør at sætte den på.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » ons 5. sep 2012 21:37

Den franske plade ovenfor nævner jeg ikke igen; den var sgu sær.

Men nu dette:

Man køber en vinylplade med en fyr med merskumspibe(?) og kasket alene, fordi det er en ATCO udgivelse:

Billede
(Bobby Darin: Loves Swings)

Så sætter man den på det gamle OB setup og så svinger det s** også fedt.

Så logger man ind på discogs,com for at registrere pladen der og ser at den foruden den fede ATCO version kun findes i en Mobile Fidelity Sound Lab (http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Fidelity_Sound_Lab) version fra 2010; det bliver den altså ikke ringere af.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » man 8. dec 2014 22:54

Det blev tid til endnu en positiv musikoverraskelse fra genbrugsdanmark.

Nemlig denne:

Billede
[Tom Northcott: Upside Down]

Canadisk folk-rock musik fra det gode år 1971 (ikke så godt for pladens lyd), men alligevel et fund, der synes at holde.

Tom Northcott, der er født i 1943, udgav bare ét andet album i eget navn, og det synes at indeholde covers af sange af den mere kendte landsmand Leonard Cohen. Wikipedia fortæller, at han opgav sin musikalske karriere i 70erne, blev erhvervsfisker (!) for siden at studere jura og bliv advokat.

Et sted på nettet kaldes Tom Northcott for "Canada's best-kept secret"; om det lige holder, ved jeg ikke, men nu snurre musikken, og det er godt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » søn 17. maj 2015 20:49

En genbrugsbutik ved et genbrugscenter og et lille privat loppemarked bragte to vinylskiver i hus i denne, forlængede weekend.

I genbrugscentret var mange plader a 20 kr. (lidt dyrt i min bog), men denne kunne jeg ikke lade stå selv til den pris:

Billede

[Knud Jørgensen: In Stockholm]

Flot, kool (i skandinavien staves cool med K) skandinavisk orgel/piano jazz med danskfødte, valgsvenske Knud Jørgensen, som jeg ikke kendte på forhånd. Jeg google lidt på smartphonen i butikken og kunne godt se at den skulle med hjem.

Den skuffer ikke, lyden er flot (eller er det bare den Luxman L-550, som står her til låns?), og de lette, ferme jazz-ballader passer godt til søndagens maj-regnvejr.

På det lille private loppemarked var der 12 plader at vælge imellem, mest slagermusik og så denne:

Billede

[Musikpatruljen: Der Var Engang En Lille Dreng, Som Elskede Flødekarameller Overalt På Jorden!]

Havde der ikke stået "Musikpatruljen" på forsiden, havde den fået lov at blive stående, men det navn lokkede mig også om på bagsiden, hvor der så stod "Nils Skousen", Tømrerklaus" mm. Så var den solgt, altså købt af mig.

Børnebeatmusikalen er vist en dukketeaterforestilling om en dreng, der godt kan li' karameller, men de tre musikpatrulje-nummer, der er indlejret i forestillingen, bærer det hele og er alle pengene værd.

Pladen er lidt slidt/ridset, men når først patruljemedlemmerne fyrer op, går det nok.

Og jeg lever nok med, at den ikke kan sælges for de 1.500 kr. som Clemens antikvariat (angiveligt) har solgt en for. Den er er bare fed at ha'

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf pqrannes » tors 20. jun 2019 22:53

Se denne plade kendte jeg ikke, da jeg fandt den i en genbrugsbutik i går:

IMG_20190620_224254.jpg


Jazz-rock med bl.a. Peter Ingemann (Pengemand) fra midt 70erne og på det smalle pladeselskab Hookfarm.

Det holder, så hvad mere kan man ønske sig?

PQR

PS: det er et tilfælde at Peter Ingemann også var med i det forrige opslag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf Torben » fre 21. jun 2019 02:36

Peter Ingemann kaldte Kim LArsen for "von Kuglenberg"
mvh Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Musikoverraskelser fra genbrugsdanmark der holder

Indlægaf B&O Vintage » søn 23. jun 2019 10:21

pqrannes,
Hvis du ikke vil fortsætte med at overveje at afspille den Polnareff plade så vil jeg meget gerne aftage den. Mangler i min Polnareff samling.
Mvh Kim
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster