FM info

Fundamentet for vores passion

Re: FM info

Indlægaf mcs_5 » tors 20. okt 2011 19:44

Her er en mono sender:

Billede

Diagram kan scannes hvis der, mod forventning, er interesse ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » tors 20. okt 2011 19:55

Den er da 'cute' :cool1:...en modulator foran...så er det...'trylle trylle' en stereo...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » tirs 9. okt 2012 23:13

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf ole n 84 » tirs 9. okt 2012 23:35

trist nyhed.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: FM info

Indlægaf vanja » ons 10. okt 2012 17:00

Disse dejlige gamle, nogle gange, smukke apparater, kan jo ikke rigtig bruges til DAB, som kommenteret. Lydmæssigt må jeg dertil sige at frekvens modulation gør jo ikke rigtigt noget positivt ved dynamikken, hør selv forskellen ved FM / CD, selvom cd´en ikke heller er optimal ved denne lave sampling frekvens. Frekvensopløsningen er super ved bassen, men nærmest håbløs i diskanten, men det lægger vi ikke rigtigt mærke til, på grund af de "ødelæggende" filtre. Skal man have samme frekvensopløsning, i diskanten, skal vi op på en sampling frekvens på 6 Mhz, så er cd´en nok stået af. DAB stationerne sender endda MP3 i 128 - 196 KHZ, så der jo ikke ligefrem bedre, men alligevel har vi, synes jeg, en bedre dynamik, end FM´en. Mange DAB/DAB+ radioer har desværre en "billig" forstærker, så det højner jo ikke ligefrem lytteglæden, desværre. Jeg har en DAB med digital udgang, så det er noget der kan få det bedste ud af situationen. VH Vanja.posting.php?mode=reply&f=587&t=325#
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » tirs 2. apr 2013 16:59

Nå..måske er håbet gyldent... :thumbsup:

Fra 19-03-2013 http://www.radioassistant.com/dk/2013/0 ... sidste-ar/
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » fre 27. sep 2013 09:20

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf Tophøj » fre 27. sep 2013 11:07

Hvis man bor så langt ude på landet, så hverken kabelnet eller FM senderen kan nå en, så er DAB en alternativ løsning, sammenlignet med ingenting. Dette bruger jeg dog kun køkkenet og på badeværelset.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: FM info

Indlægaf jan_stevns » fre 27. sep 2013 16:32

Tophøj skrev:Hvis man bor så langt ude på landet, så hverken kabelnet eller FM senderen kan nå en, så er DAB en alternativ løsning, sammenlignet med ingenting. Dette bruger jeg dog kun køkkenet og på badeværelset.


hmm.. Hvor i Danmark er der ikke dækning på FM (med en normal fm-antenne på taget) ?
jan_stevns
 

Re: FM info

Indlægaf Klausen » fre 27. sep 2013 17:03

Ja meget af det jeg har kan fange FM signalet bare med en stump ledning der hvor jeg bor. :p
.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » tirs 7. jan 2014 11:42

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf acj1980 » lør 11. jan 2014 19:32

Og vi tager da lige tråden op igen... @Mcs man behøver ikke en cap diode til at få transistoren til at fm modulere, og man kan på nettet finde nogle særdeles glimrende opstillinger på DIY fm sendere i mono, jeg har bygget en 50mW i en gammel RF converter metal æske og den gengiver meget bedre frekvensområdet end de man kan købe som i øvrigt også kun sender i mono (de som man bruger til bilen), men der findes også hele byggesæt til stereo sendere.

DAB burde omdøbes til Døende Audio Broadcast, jeg tænker de inde på Chr.borg nok bliver lidt klogere når de åbner øjnene og ser på div rapporter af DAB´s ringe udbredelses forhold, og DAB+ tjahh behøver jeg nævne at man jo går et trin ned mht kvalitet af lyden?? næppe.

Jeg bruger nu ikke min FM sender så meget, men derimod AM sender kører altid og den kan gengive omend ikke helt så godt men hvertfald acceptabel lydkvalitet til mine gamle radioer på ca 650Khz
acj1980
 

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » lør 11. jan 2014 20:16

Jeg har også en AM sender som rocker derudaf...den ligner en modtager, men indeholder jo også modulator (alm LF udgang) , afstemt HF trin (dreje-kondensator). Jeg gætter på din er med transistorer når den kører meget...det skal jeg også have lavet.
Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf jcr1972 » lør 11. jan 2014 20:49

Den er flot! Jeg bruger selv en bette transistorsender til AM, som sender hele LF området fra 20Hz - 20kHz, så båndbredden må jo være 40kHz :shock: På de AM radioer der har justérbar båndbredde, kan man opnå lydkvalitet der er meget tæt på FM.
Vil dog på et tidspunkt meget gerne bygge en rørsender i et pænt shellacpoleret kabinet med en stor belyst skala, som man kan være bekendt at have stående i stuen. Og pyt så med om den har et lidt højere forbrug, som hjælper til med at varme stuen op :lol: Den jeg bruger nu, er bestemt ikke værd at se på, og er derfor gemt væk i bryggerset. Den fungerer dog supergodt.

Ang. DAB eller DAB+, så har min mor fået sådan en. En af de dér som ligner en alm. transistorradio. Jeg har gang på gang advaret mod det lort, men uden held.
Nå, så sidst jeg var på besøg, blev jeg bedt om ikke at jeg kunne få lagt nogle stationer ind i dens hukommelse, for hun syntes ikke rigtig hun kunne fange noget. Tjah, selvom det er midt i Sønderborg, så var der kun ganske få stationer den kunne fange, og det endda ikke uden udfald. Hold op et elendigt system. Heldigvis kunne den modtage alm. FM også, og der var jo rigeligt med stationer.
jcr1972
 

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » lør 11. jan 2014 21:22

He he...de 2 sidste linjer :thumbsup: DAB senderne er relativ svage, men det skulle opvejes af større mængde. Samtidig kæmper de med at den ca dobbelt så høje sende frekvens kun har den halve genem trængnings-evne over for forhindringer ift FM.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster