FM info

Fundamentet for vores passion

Re: FM info

Indlægaf Strandvaskeren » lør 2. maj 2015 09:40

acj1980 skrev:især denne her "har desværre kun plads til et begrænset antal kanaler. DAB- og internetradio giver langt flere muligheder"

Sikke en gang BAVL.. jeg var i Belgien med min vogn og tog en radio "rundfart" og fandt 32 stationer fra 87.50-180.0 det er sku da langt flere stationer end der overhovedet er på det danske dab net.. politikere og deres vilje til at ødelægge suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk :oops: :oops: :oops: :oops: sikke en skovl

Det er nu ikke bavl, der ER langt flere muligheder når det bliver digitalt.

Prøv at tænke tilbage til den tid inden fast internet blev hverdag i de danske hjem. Du havde to stykker ledning ind i dit hjem koblet til en analog telefon og der var kun en der kunne snakke ad gangen. Hvis du skulle på internettet lod du dit modem konvertere fra digitalt til analogt og lægge beslag på telefonlinien så ingen andre kunne bruge den.

Idag har rigtigt mange en permanent opkoblet internetforbindelse på præcis de samme to stykker ledning, men fordi det hele kører digitalt er der mulighed at bruge de to stykker ledning til mange ting på en gang. Hele familien kan surfe på nettet på samme tid, samtidigt med at internetradioen i stuen leverer musik og konen snakker i fastnettelefon via voice-over-ip. Man kan møve en hulens masse forskellig trafik gennem de samme to stykker ledning som i gamle dage kun kunne EN ting af gangen.

Så der ER mange flere muligheder på den samme plads hvis der skiftes fra analogt til digitalt.

Hvordan kan det så være at Belgien har flere FM kanaler end vi danskere idag har dab kanaler? Jeg vil tro det handler om økonomi, mere end tekniske begrænsninger. Jeg ved ikke hvor mange dab kanaler der lige nu er plads til, men hvis nu vi leger at der er plads til 50 kanaler, så betyder det jo ikke automatisk at der er økonomi i Danmarks Radio til at fylde materiale i alle de kanaler - derfor har vi et begrænset antal dab kanaler lige nu.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så bruger FM båndet en hulens masse båndbredde på relativt få radiostationer. Hvis pladsen på FM båndet i stedet laves digitalt bliver der måske plads til 5000 digitale radiokanaler, og lur mig om ikke også der bliver plads til at opgradere kvaliteten af dab signalerne på den plads? Jeg kan forstå på jer, at lydkvaliteten på dab ikke er fantastisk idag, men det kan den sandsynligvis blive hvis frekvensbåndet til FM bliver ledigt - måske ved at lave plads til 2500 digitale radiokanaler i god kvalitet i stedet for 5000 kanaler i den nuværende, ikke alt for imponerende dab kvalitet?

Pladsen vil fx. kunne bruges til at dække et boom i antallet af "lokalradioer". Idag skal en lokalradio finde penge til dyrt sendeudstyr og have tilladelse til at bruge af FM båndet. Rækkevidden afhænger af sendeudstyr og tilladelse. Hvis det hele bliver digitalt skal lokalradioen bare have en internetforbindelse og streame udsendelserne til et fælles knudepunkt hvor signalet efterfølgende lægges ud på det landsdækkende dab netværk. Lokalradioen holder simpelthen op med at være lokal, men bliver landsdækkende. Jeg tror det vil skabe øget interesse for at drive lokalradio, dels er det langt billigere at drive og dels vil det nok være nemmere at finde sponsorkroner når nu reklamerne ryger ud over hele landet i stedet for kun indenfor den 8 km radius den gamle, dyre sendemast rakte til.

Personligt er jeg ret ligeglad, da jeg hverken hører FM eller dab, men det er ikke bavl at der bliver langt flere muligheder ved at bruge FM båndets plads til noget digitalt.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: FM info

Indlægaf vericon » lør 2. maj 2015 09:59

Hej
man kan godt blive lidt træt af "forældede" fremskridt -

http://ing.dk/artikel/svenskerne-saar-t ... dio-175123

OG
Jeg hører dagligt P1 på FM og er træt af at fra kl. 19.00 så sendes P2 på pladsen frem til næste morgen -
Hvad skal det fis til for ?? :Pegefinger:

HJ
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: FM info

Indlægaf MaxJ » lør 2. maj 2015 10:17

vericon skrev:Hej
man kan godt blive lidt træt af "forældede" fremskridt -

http://ing.dk/artikel/svenskerne-saar-t ... dio-175123

OG
Jeg hører dagligt P1 på FM og er træt af at fra kl. 19.00 så sendes P2 på pladsen frem til næste morgen -
Hvad skal det fis til for ?? :Pegefinger:

HJ


Det forstår jeg godt, især når man har to kanaler der sender det samme lor*** i stedet for at bruge kanalerne til noget fornuftigt. Jeg tænker her på P3 og P4 som nærmest er tvillinger.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM info

Indlægaf acj1980 » lør 2. maj 2015 18:41

Strandvaskeren skrev:
acj1980 skrev:især denne her "har desværre kun plads til et begrænset antal kanaler. DAB- og internetradio giver langt flere muligheder"

Sikke en gang BAVL.. jeg var i Belgien med min vogn og tog en radio "rundfart" og fandt 32 stationer fra 87.50-180.0 det er sku da langt flere stationer end der overhovedet er på det danske dab net.. politikere og deres vilje til at ødelægge suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk :oops: :oops: :oops: :oops: sikke en skovl

Det er nu ikke bavl, der ER langt flere muligheder når det bliver digitalt.

Prøv at tænke tilbage til den tid inden fast internet blev hverdag i de danske hjem. Du havde to stykker ledning ind i dit hjem koblet til en analog telefon og der var kun en der kunne snakke ad gangen. Hvis du skulle på internettet lod du dit modem konvertere fra digitalt til analogt og lægge beslag på telefonlinien så ingen andre kunne bruge den.

Idag har rigtigt mange en permanent opkoblet internetforbindelse på præcis de samme to stykker ledning, men fordi det hele kører digitalt er der mulighed at bruge de to stykker ledning til mange ting på en gang. Hele familien kan surfe på nettet på samme tid, samtidigt med at internetradioen i stuen leverer musik og konen snakker i fastnettelefon via voice-over-ip. Man kan møve en hulens masse forskellig trafik gennem de samme to stykker ledning som i gamle dage kun kunne EN ting af gangen.

Så der ER mange flere muligheder på den samme plads hvis der skiftes fra analogt til digitalt.

Hvordan kan det så være at Belgien har flere FM kanaler end vi danskere idag har dab kanaler? Jeg vil tro det handler om økonomi, mere end tekniske begrænsninger. Jeg ved ikke hvor mange dab kanaler der lige nu er plads til, men hvis nu vi leger at der er plads til 50 kanaler, så betyder det jo ikke automatisk at der er økonomi i Danmarks Radio til at fylde materiale i alle de kanaler - derfor har vi et begrænset antal dab kanaler lige nu.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så bruger FM båndet en hulens masse båndbredde på relativt få radiostationer. Hvis pladsen på FM båndet i stedet laves digitalt bliver der måske plads til 5000 digitale radiokanaler, og lur mig om ikke også der bliver plads til at opgradere kvaliteten af dab signalerne på den plads? Jeg kan forstå på jer, at lydkvaliteten på dab ikke er fantastisk idag, men det kan den sandsynligvis blive hvis frekvensbåndet til FM bliver ledigt - måske ved at lave plads til 2500 digitale radiokanaler i god kvalitet i stedet for 5000 kanaler i den nuværende, ikke alt for imponerende dab kvalitet?

Pladsen vil fx. kunne bruges til at dække et boom i antallet af "lokalradioer". Idag skal en lokalradio finde penge til dyrt sendeudstyr og have tilladelse til at bruge af FM båndet. Rækkevidden afhænger af sendeudstyr og tilladelse. Hvis det hele bliver digitalt skal lokalradioen bare have en internetforbindelse og streame udsendelserne til et fælles knudepunkt hvor signalet efterfølgende lægges ud på det landsdækkende dab netværk. Lokalradioen holder simpelthen op med at være lokal, men bliver landsdækkende. Jeg tror det vil skabe øget interesse for at drive lokalradio, dels er det langt billigere at drive og dels vil det nok være nemmere at finde sponsorkroner når nu reklamerne ryger ud over hele landet i stedet for kun indenfor den 8 km radius den gamle, dyre sendemast rakte til.

Personligt er jeg ret ligeglad, da jeg hverken hører FM eller dab, men det er ikke bavl at der bliver langt flere muligheder ved at bruge FM båndets plads til noget digitalt.



DAB ER jo allerede forældet.. håbløst endda, muligt at der er flere muligheder i lortet, men kvaliteten er LANGT lavere ift FM.. den må selv du kunne lytte dig til... men hvilke flere muligheder ser du i Dab?
acj1980
 

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » lør 2. maj 2015 21:42

Og hvem skulle drive alle de kanaler og hvem skulle betale dem. Jeg vil ikke og så bliver de jo nok reklame finansierede. Der bliver ikke ret meget lødigt indhold...det kniber allerede meget. Så glem alle disse kanler og lad os få nogle få med godt indhold...på FM.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf Strandvaskeren » lør 2. maj 2015 21:46

acj1980 skrev:DAB ER jo allerede forældet.. håbløst endda, muligt at der er flere muligheder i lortet, men kvaliteten er LANGT lavere ift FM.. den må selv du kunne lytte dig til...

Som allerede nævnt har jeg hverken fm eller dab modtager, så jeg kan ikke lytte mig til noget som helst på det område, derfor må jeg tage jeres ord for at det er dårligere. Men en ting er, at kvaliteten idag er dårligere - spørgsmålet er om den også behøver være dårligere når først båndbredden fra det nuværende fm bånd er frigivet og kan benyttes til at udsende digitalt i højere opløsning end idag?

acj1980 skrev:men hvilke flere muligheder ser du i Dab?

Jeg ser samme type muligheder som da man skiftede fra analog trafik på telefonlinierne til digitalt, pludselig var der et hav af nye muligheder.

En af disse muligheder kunne fx. være at give lokalradioer adgang til at sende landsdækkende, så vi ikke længere må nøjes med en håndfuld statskanaler plus de 2-3 lokalradioer der tilfældigvis findes i dit område. Så hvis Radio Thyborøn spiller noget sej elspade, så behøver det ikke kun være forbeholdt de lokale, men kan også høres på Amager.

Hvis jeg skal se en smule længere ud i fremtiden, så tror jeg heller ikke digital radio er svaret. Mobile internetabonnementer bliver konstant billigere og dækningen forbedres hele tiden, så jeg tror simpelthen behovet for at rundsende "one-size-fits-all" radiosignaler uddør i takt med at folk vænner sig til streaming on demand. Kig bare på populariteten af services som Netflix, folk er allerede nu igang med at lægge traditionelt tv kiggeri på hylden, hvorfor hulen sidde og vente på at det bliver onsdag aften kl 21.30 for at få lov at se en film, du i stedet kan se lige præcis når du har lyst over en streaming service?? Jeg tror det samme kommer til at ske for radio, hvorfor skal jeg vente til klokken hel for at få nyheder i stedet for bare at trykke på nyhedsknappen og få sidste nyt nu?

Jeg indrømmer dog at jeg sagtens kan tage fejl, det er mange år siden jeg lagde radio på hylden fordi de aldrig sendte det jeg gad at høre når jeg ønskede at høre det. Sidste bastion, i min verden, var min bilradio, men nu har jeg hele musiksamlingen med på et memorykort og kan sagtens finde ud af at styre musikken uden hjælp fra tilfældige discjockeys og mon ikke min næste bilradio bare er hooked op på spotify (eller noget tilsvarende)?

Jeg undrer mig over at der stadig er folk der føler behov for at lade andre bestemme hvad de skal høre, men så længe det behov er til stedet har radioen stadig sin berettigelse, analogt eller digitalt..
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: FM info

Indlægaf Strandvaskeren » lør 2. maj 2015 21:51

Tube mania skrev:Og hvem skulle drive alle de kanaler og hvem skulle betale dem. Jeg vil ikke og så bliver de jo nok reklame finansierede. Der bliver ikke ret meget lødigt indhold...det kniber allerede meget. Så glem alle disse kanler og lad os få nogle få med godt indhold...på FM.

Der bliver allerede drevet masser af lokale kanaler landet rundt, hvem der betaler dem ved jeg ikke, men uden udgifter til sendemaster og sendeudstyr må det alt andet lige blive nemmere for dem at finansiere. Hvad angår det lødige indhold er der jo ikke noget der forhindrer de nuværende lødige kanaler med at fortsætte den stil selv om der kommer andre kanaler til.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: FM info

Indlægaf Tonni » man 4. maj 2015 08:16

En af de ting der gør at jeg ikke har DAB i drift (og forærede min modtager væk) er at de, for at klemme flere kanaler ind, sender i en håbløst lav samplingrate! Hvad FA:::N tænker de på? 92k til tale og maks 192k til symfonisk musik. Det er da at ryste på hovedet af! - De tror åbenbart at vi alle lytter til monotransistorbørger med halløjtalere på maks 2" og 10% 3. harmonisk (for dem der ikke har nok i "konen")...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » ons 17. jun 2015 13:25

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf KlausM » ons 17. jun 2015 13:39

Så kan vi bosiddende i Østdanmark da i det mindste høre svensk radio :cool1:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: FM info

Indlægaf B&O Vintage » ons 17. jun 2015 14:04

Bare jeg kan høre lidt overfladisk P3 på en radio eller via mobilens app så er det fint. Reklamefinansieret radio og TV er ikke til at holde ud. Reklamerne er så lavpandet elendige og målgruppen er dem som har familien fra Bryggen som sine gude figurer. Hvorfor bare køre begge systeme. Kan vel ikke være så voldsomt dyrt i forhold til så meget anden ressource spild i samfundet. Kvaliteten er ringe under alle omstændigheder.
Skal man høre god musik, så skal vinylerne op på tallerknerne. Intet andet duger. Eller LIVE. Ikk´ Strandvaskeren? :lol:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: FM info

Indlægaf acj1980 » ons 17. jun 2015 22:23

B&O Vintage skrev:Bare jeg kan høre lidt overfladisk P3 på en radio eller via mobilens app så er det fint. Reklamefinansieret radio og TV er ikke til at holde ud. Reklamerne er så lavpandet elendige og målgruppen er dem som har familien fra Bryggen som sine gude figurer. Hvorfor bare køre begge systeme. Kan vel ikke være så voldsomt dyrt i forhold til så meget anden ressource spild i samfundet. Kvaliteten er ringe under alle omstændigheder.
Skal man høre god musik, så skal vinylerne op på tallerknerne. Intet andet duger. Eller LIVE. Ikk´ Strandvaskeren? :lol:


eller et par gode mix tapes ;-)... og ja reklamer er dødens pølse, af samme grund hører jeg også så sjældent radio omend ikke andet så finder jeg noget godt på net radioen og transmittere det ud via min am sender så er det bare at tænde en af de gamle radioer og lytte med ;-), så bliver det ikke bedre, færre reklamer og bedre end DAB :OLO: :OLO: :OLO:
acj1980
 

Re: FM info

Indlægaf MaxJ » ons 24. jun 2015 12:48

Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM info

Indlægaf Tube mania » tors 10. dec 2015 11:37

Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: FM info

Indlægaf ST-lab » tors 10. dec 2015 13:11

De skal desværre nok nå det - nu har de flyttet endnu et populært program/programvært (Mylius) væk fra P4 til DAB. Jeg synes det er grov manipulation...

:-X
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster