Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 25. apr 2024 08:42

Elway skrev:En af mine yndlingsplader…. Crosby, Stills & Nash debutalbum fra 1969.

Det vil muligvis være lidt for “parfumeret” for nogle, men jeg er vild med de sange, og i særdeleshed de meget flotte vokalharmonier. Den er i min optik et solidt værk, der vil klæde enhver samling (det samme kan man sige om deres næste album “Dejá Vu”).

Jeg har investeret i en 45RPM Analogue Productions udgave. Det er godt, rigtigt godt! Den snurrer netop nu….
IMG_3838.jpeg


Det er også en af mine yndlingsplader fra perioden. Den snurrer jævnligt her og er overhovedet ikke “parfumeret”, synes jeg. Men derimod en klassiker, hvis der nogensinde var en.

Det er også en af ikke særligt mange plader, som jeg, på trods af at jeg allerede har den, måske godt gad at investere i en luksus-udgave af.

Så god er den :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » tors 25. apr 2024 10:04

Jeg kan bedst lige Deja Vu. Den hører jeg jævnligt. Jeg elsker vokalharmonierne.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » tors 25. apr 2024 15:17

Efter at et meget venligt forummedlem forærede mig Leonard Cohens “Im your man” i julegave, så må jeg nok sige at jeg er blevet grebet af den fantastiske musik og tekster fra denne mand.

Fornyligt lyttede jeg hans “Live In London” fra 2008 via streaming, så den måtte jeg bare eje på vinyl :p

Efter et par ugers ventetid, landede den i dag fra vinylpladen.dk. Fordelt på 3 stk 180 gram vinyl og den lyder bare fantastisk.

“Im your man” er allerede blevet spillet flittigt og det bliver denne her med garanti også.

IMG_4582.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » fre 26. apr 2024 13:38

ralphandersen skrev:Jeg kan bedst lige Deja Vu. Den hører jeg jævnligt. Jeg elsker vokalharmonierne.


Den er der også en 45rpm Analogue Productions presning på vej af :-)
https://store.acousticsounds.com/d/1816 ... nyl_Record
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 763
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » fre 26. apr 2024 20:09

Herligt med aktivitet i tråden!

Noget af det, jeg normalt går i en stor bue udenom er... bokssæt.

De er i det hele taget trælse. De er tunge, bøvlede at håndtere, de fylder og er dyre (også selvom de jo godt kan være billigere end at anskaffe pladerne enkeltvis). Eller også så er de fyldt op med alt muligt mærkeligt "uundværligt" og aldrig-før-hørt ekstra-materiale og/eller adskillige forskellige "takes" af den samme melodi. Eller CD, SACD'er med koncerter, interviews eller hvad ved jeg.

Det er jo fint nok, hvis man er ultra-fan og bare skal have ALT, hvad der lugter lidt af det, man nu er fan af. Jeg har dog, måske desværre, endnu til gode at blive SÅ meget fan af nogen eller noget.

Men det største problem med de der bokssæt er jo i virkeligheden, at man aldrig får hørt dem. Hvor tit har man egentlig tiden eller måske bare lysten til at høre fire, fem eller seks plader i træk med den samme kunstner eller endnu værre? Det samme album i forskellige udgaver?

Nogen skal der selvfølgelig nok være. Ligesom der nok skal være en eller to stakler, der ikke har andet at bruge deres liv på end at høre forskellige indspilninger af "Der Ring des Niebelungen" igennem. For at sammenligne dem.

Det må de godt. Så længe jeg bare godt må blive fri.

MEN som alle, der følger med her, jo nok godt ved efterhånden. Så savner jeg jo stadigvæk Tom Petty.

Så da jeg ad omveje fik min opmærksomhed henledt på lige præcis det her bokssæt. Så var det også klart, at DET måtte jeg simpelthen eje. Uanset hvad.

IMG_1334.jpeg

Efter en længere turne-pause indledte Tom Petty and The Heartbreakers i Januar 1997 et 10 dages-engagement i "The Fillmore" i San Francisco. Vel at mærke det oprindelige Fillmore, der i sin tid var Ground Zero for den psykedeliske vestkyst-scene med optrædender af The Byrds, Big Brother And The Holding Company, The Doors, Jimi Hendrix Experience og mange andre. Grateful Dead alene er registreret for 51 koncerter der i perioden fra 1965-69.

En tung arv at løfte, men ikke desto mindre blev engagementet en så stor succes, at det blev forlænget med yderligere 10 dage, da fans af Tom Petty and The Heartbreakers blev ved med at bestorme billetkontoret. Ofte flere gange i træk efter de allerede havde overværet showet.

Optagelserne er for et par år siden udgivet i forskellige formater. Der er en 4 x CD, en 3 x LP, sikkert også andre og så den her med "the full monty". 58 numre fordelt på hele seks LP'er.

Hvis man forventer en "live greatest hits" i form af et potpourri af de mest populære og kommercielt indbringende numre fra bagkataloget, så kan man godt risikere at blive skuffet. Det er ikke den slags album.

Jo, der er selvfølgelig "Free Fallin'", "Mary Jane's Last Dance", den obligatoriske og majestætiske 10-minutters udgave af "It's Good To Be King" og en akustisk version af "American Girl".

Men "Live At The Fillmore" er så meget mere end det.

Først og fremmest en tour de force igennem the great songbook of rock'n'roll med fuldstændigt suveræne cover-versioner (35 i alt) af alt fra Little Richard, The Zombies, Ricky Nelson, The Kinks, Rolling Stones og Bob Dylan. Og jo, det virker. Ligesom det i den grad virker, når Roger McGuinn går med på scenen i et mini-sæt, der består af "It Won't Be Wrong", "You Ain't Going Nowhere", "Drugstore Truck Drivin' Man" og "Eight Miles High". Eller når John Lee Hooker slentrer ind fra sin egen klub "The Boom Boom Room" overfor "The Fillmore" og lige lærer drengene en ting eller to om at spille blues uden at have øvet det sammen.

IMG_1331.jpeg

"Live At The Fillmore" er en oldschool, live ROCK-plade ganget op et par gange og tilsat The Heartbreakers’ ekstremt velfungerende samspil med guitaren i fokus og respekt for rødderne. Der er selvfølgelig en udførlig gear-liste inkluderet i det omfattende materiale, der følger med selve pladerne. Så man kan, hvis man vil, sidde og holde øje (eller øre) med, hvornår f.eks. den vanvittige konstruktion, som udgør et Fender Vibratone-kabinet, bliver taget i brug og gætte på om rotoren kører med "high" eller "low" hastighed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Vibratone

Men en live-plade er jo ikke live uden interaktion mellem band og publikum. En disciplin, Tom Petty var mester i og som mere end noget gjorde ham så elsket blandt fans og fik dem til at komme igen og igen til koncerterne.

Hans evne til at storytelle midt i Van Morrison's "Gloria" eller reaktionen, da et eksalteret medlem af publikum kommer til at råbe på en obskur b-side, som ingen nogensinde har hørt om før:

-"Wait a minute, did somebody say... "Heartbreaker's Beach Party"? What key is that in? ... E?".

Hvorefter The Heartbreakers spiller "Heartbreaker's Beach Party" efter sigende første og måske eneste gang nogensinde live.

Det er sådan, det skal være at gå til koncert. Eller rettere, det var sådan, det var at gå til koncert.

Dengang Tom Petty stadig var her og iPhone'en endnu ikke var opfundet for at blive holdt op som en skærm imod virkeligheden.

Det er klart, at jeg ikke kan sige nogetsomhelst objektivt om den her udgivelse. Jeg elsker alt ved den og den bliver faktisk spillet. Ikke så sjældent i hele sin længde. Det er jo, når alt kommer til alt, bare et spørgsmål om prioriteter. Om hvad man vil bruge sin tid på.

Wagner eller Petty? Der er måske i virkeligheden ikke den store forskel. Når alt kommer til alt ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Elway » lør 27. apr 2024 13:54

Formidabelt skrevet, Kim. En fornøjelse at læse!
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 763
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » fre 3. maj 2024 23:47

Den første single forløber for det nye Deep Purple album der kommer til sommer.
Jeg glæder mig til at høre hvad Simon McBride kan bidrage med på guitar :OPO:
Dette første nummer lover godt :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=bbwiEDD04CY
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. maj 2024 00:35

KenRas skrev:Den første single forløber for det nye Deep Purple album der kommer til sommer.
Jeg glæder mig til at høre hvad Simon McBride kan bidrage med på guitar :OPO:
Dette første nummer lover godt :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=bbwiEDD04CY


Ja- god DP-stil - tæt og dejligt genkendelig vokal fra Gillan (uden rumklang, som det i hans tilfælde også bør være) . Hammonddelen er jeg også glad for - lyder meget som noget Jon lord kunne have fundet på - dog mangler jeg lidt "snorken" fra orglet -

Jeg synes nu også, at Gillan og det gamle Purple klarede sig fint uden brug af vokalharmonier / flerstemmig sang i omkvædene - det bør Gillan kunne klare selv - og det ville, nu når de allerede prøver at lægge sig på klassisk Purple-lyd, være mere "rigtigt"

Men godt produceret - og god voksen rock-stil. :thumbsup:

Guitaristen....hmmm... Jeg kan ikke lide Richie Blackmore's personlige udstråling, men jeg har aldrig syntes, at nogen af de efterfølgende guitarister (incl. deres nye) har kunnet nærme sig hans uregerlige og uforudsigelige rå spillestil. Den var, sammen med Gillans stemmeføring og klang, sammen med Lords fede klassiskinspirerede orgelspil selve essensen af det, som jeg synes er Deep Purple. Der var gode elementer i albummet Burn og for den sags skyld også Stormbringer, - Hvor David Coverdale syntes at være en ok erstatning for Gillan - og så alligevel.....

Jeg er dog glad for, at der er liv i dem endnu :Thumpsup:

jo - og så lige. Når man husker, hvor energisk og nærmest naturstridigt velspillende Ian Paice i sin tid var - langt bedre end samtlige sine kolleger i rockbranchen, så synes jeg nu nok, at han slapper lidt rigeligt af på den nærværende indspilning - erfarent og voksent? Ja-da - men vildt, som i ungdom og vildskab? - Nej da.

Ja- Kenras - lad os håbe, at de får hidset den nye guitarist op til noget decideret vildskab..... :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7446
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster