af Fredmarantz » lør 25. apr 2015 18:15
Nå Allan!
Så har jeg fået øjne.
Jeg er i tvivl om,, hvad du egentlig søger som svar eller debat.
Jeg kender ikke pigebarnet Sandra, men du spørger om hendes stemme er reel - og det kan jeg da sige, at det er den vel. Hun lyder vel som hun lyder - enten som talende person eller som syngende.
Så kommer vi til om hendes stemme lyder forskelligt på en plade/studieoptagelse, du har hørt - og en liveoptagelse, du har hørt. (Her kunne det være rart om du havde linket til disse optagelser, så vi kunne høre med.
Som Mikkel skriver, så kan du roligt regne med at hendes stemme (og for den sags skyld alle andre poppedrenge og - tøser's stemmer) er lavet så den lyder mest salgbar. Det laves for studioptagelserne vedkommende i et studie med de maskiner, de dér har til rådighed til opgaven - og live med de "næsten" samme maskiner, de dér har til rådighed.
Ved et hurtigt kig på Tuben for mit vedkommene fandt jeg et nummer, som jeg lige lyttede lidt på, ogdet var vel bare lavet, som man laver sådan noget - nemlig - kompressor + tonsvis af rumklang) på det nummer jeg hørte, var decay-parameteret vel oppe på en 4 sekunders tid - ingen delay eller pre-delay - samt at man sikkert, som man gør med alle, drejet lidt rundt på div EQ, så hun lyder lækker og salgbar.
Maskineri og optagelsestricks, som man ofte bruger på vokaler i popbranche:
kraftig Kompression
dubbing (dobbeltoptagelse af stemme) - eller bare én optagelse med en kopieret vokal - panoreret og minimalforskudt et par millisekunder, som i dag udføres helt standard i digitalteknik)
Harmonizer - harmoniske vokaler lagt oven i - for vellydens skyld - ofte sangerens egen.
Autotuner (tænk Cher - Brdr. Olsen) - og så kan den jo indstilles, så man ikke lægger synderligt mærke til den.
Reverbs (rumklang) - ofte i exorbitante mængder.
delays (ekko) - gerne lange med et par gentagelser eller 3 - bløde og lækre.
Tonebalanceregulering/EQ
I studie er dette nemt at sidde og lege med - Live går tingene ofte mere hektisk for sig - og der kan mangle tid til at få tingene indstillet helt rigtigt- men man kan sagtens komme derhenad, hvis gearet og akustikken er tunet til det.
Måske du kunne smide et par repræsentative links - og måske forklare lidt yderligere, hvad du mener?
Vh
freddy