Kunsthovedoptagelser.

Fundamentet for vores passion

Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Hackenberg » man 19. okt 2015 14:27

Jeg interesserede mig, for 25 år siden, en del for de såkaldte kunsthovedoptagelser (bineural - eller dummy-head).
Havde en demosingle fra Hifi & Elektronik og har stadig to CD'er med kunsthovedoptagelser.
The Edge of the Bed: Cyborgasm (ja, det lyder plat)

Den utrolig nærværende oplevelse fås ikke fra normal stereo og jeg søgte derfor efter måder at afspille almindelige stereoplader så det lød som kunsthoved. Dengang fandt jeg intet der kunne skabe den effekt.

Er der nogen der har erfaringer med emnet? Plader eller grej til at spille på?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Fredmarantz » man 19. okt 2015 14:53

Måske en dum kommentar fra mig - - men hvad med hovedtelefoner? - eller højttalere stillet ud for ørerne (L/R) i stedet for foran? - bare en tanke ....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Helikon » man 19. okt 2015 17:30

Det er indspilningen magien ligger i. En almindelig stereo eller mono optagelse kan altså ikke senere gengives som binaural.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf rørglad » man 19. okt 2015 21:52

Jeg husker også omtalen om kunsthoved-magien og, så vidt jeg husker rigtigt, er det et spørgsmål om fase- nøjagtighed og dermed hvor godt man kan bestemme retningen til de forskellige lydkilder.
Skal man optage fra flere lydkilder, der er placeret i nogen afstand, f.eks et orkester eller kor, må man anvende flere mikrofoner for at bevare et ensartet lydniveau. Men samtidigt bliver det umuligt at bevare faseforholdene kilderne imellem, når man mixer signalerne fra de forskellige mikrofoner.
Konklusion: Stereomikrofonen kan opfange det nøjagtige lydbillede, men den kan kun dække et begrænset areal (med et ensartet volumen). Hvorvidt den skal udformes som to mikrofoner stoppet ind i et kunsthoved for ar virke optimalt, skal være usagt! Jeg kan i hvert tilfælde ikke huske begrundelsen!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf luc » man 19. okt 2015 22:03

jeg har et par singler - fra sennheiser

Kunstkopf-stereofonie / Dummy Head stereo. 1973

side a: sounds from everyday life
side b: musical inpressions


interesseret?


luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Torben » tirs 20. okt 2015 00:48

Sjovt!
Har vist stadig den single Sennheiser lavede med kunsthoved!
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Hackenberg » tirs 20. okt 2015 08:17

Fredmarantz skrev:Måske en dum kommentar fra mig - - men hvad med hovedtelefoner? - eller højttalere stillet ud for ørerne (L/R) i stedet for foran? - bare en tanke ....

Vh
freddy


Fik nok ikke udtrykt mig helt præcist:
"jeg søgte derfor efter måder at afspille almindelige stereoplader så det lød som kunsthoved"
Jeg tror der findes nogle hovedtelefonforstærkere der kan lave kunstig bineural af alm. stereo (digitalt).
Og så pladerne! Helst "rigtig" musik og ikke kun demo.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf his067 » tirs 20. okt 2015 09:10

Bowers & Wilkins lavede et par indspilninger i kunsthoved-stereo i deres Society of Sound for nogle år siden.

http://www.bowers-wilkins.co.uk/Society_of_Sound/Society_of_Sound/Music/albums.html
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Hackenberg » tirs 20. okt 2015 13:17

Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf pqrannes » tirs 20. okt 2015 14:59

Prøv at google "transaural sound". Læs evt. denne videnskabelige artikel: https://www.google.de/url?sa=t&source=w ... znUCt42det

Jeg har oplevet næste 3D-agtig lyd med fuldtonehøjttalere i open baffle drevet af en single end-rørforstærker. Når det var bedst, var det som at have en sfære af lyd rundt om hovedet.

Lignende oplevelser har jeg haft med albums mikset med Q-sound fx Water's Amused to death.

Fra Frankfurt lufthavn/

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Hackenberg » tirs 20. okt 2015 15:22

På hovedtelefonforstærkere kaldes det vist cross-feed.
Nogen der har sådan noget?

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf rørglad » tirs 20. okt 2015 16:13

Qoute:
Fik nok ikke udtrykt mig helt præcist:
"jeg søgte derfor efter måder at afspille almindelige stereoplader så det lød som kunsthoved"
Jeg tror der findes nogle hovedtelefonforstærkere der kan lave kunstig bineural af alm. stereo (digitalt).
Og så pladerne! Helst "rigtig" musik og ikke kun demo.

Det kan du ikke!!
Den fase-forvirring der fremkommer ved optagelser fra flere adskilte mikrofoner kan ikke forarbejdes, således at resultatet svarer til en optagelse med en stereo mikrofon - eller to mikrofoner i et hoved!
Men det skal nok passe, at der er fremstillet hovedtelefonforstærkere der kan lave kunstig bineural af alm. stereo.
(hvem skulle bedømme kunstigheden, og bestemme om den kunstig nok?)
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf Hackenberg » ons 21. okt 2015 09:58

Jeg er HELT enig i d. o.
Prøv at gå ind på Meier's hjemmeside og klik på "info cross-feed". Prøv de lydeksempler de har på siden.
Jeg kan se på Head-fi's hjemmeside at der er tråde med lister over ægte kunsthovedoptagelser.
Problemet er det samme så med "hi-fi"-optagelser i alm. stereo. Mange af den er lavet med kedelig musik. Det gider jeg ikke bruge tid på. Det er jo ikke kvaliteten man lytter på.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kunsthovedoptagelser.

Indlægaf High Sky » ons 21. okt 2015 13:30

Jeg har også hørt Q-sound optagelser hvor jeg ikke troede mine egne ører. Vi snakker her om, at du hører ting som forgår en smule bag dig. En slags "snurre-rundt-hear-alike" oplevelse, men i god gammeldaws stereo.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster