Hvil i fred, mp3

Fundamentet for vores passion

Hvil i fred, mp3

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 23. maj 2017 07:34

I verdens bedst designede avis (og ja - den er papir-analog her i huset) er i dag denne artikel om, at opfinderne af mp3-formatet ikke har fornyet patent-rettighederne (og dermed reelt opgiver formatet).
Andre komprimeringsformer er bedre/mere effektive.

Historien om mp3 begynder i 1982 (så lige akkurat vintage).
Artiklen kommer på filosofien bag - og konsekvenserne af - mp3

God solskins-tirsdag.

Hvil-i-fred-mp3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf Tonni » tirs 23. maj 2017 08:52

Tror det er en helt anden ting der gør sig gældende, desværre...
Faktum er at mp3 er "uden for kontrol", da alle kan komprimere/konvertere ret så frit mellem de gængse formater.
Dermed er den økonomiske side af en patentfornyelse sikkert ikke længere relevant.
Der er flere der står klar i kulissen med "arvtagere", bl.a. Meridian's MDA (kendt fra Tidal).
Disse nye formater lider alle af den "sygdom" at de kan licensstyres, lige som SACD kunne.
Dermed er de interessante for diverse pladeselskaber.
Modsat mp3, wav flac... - Da de jo igen (i praksis) er åbne...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf Klausen » tirs 23. maj 2017 12:48

Der var da DRM på meget musik men det kunne da fjernes så mon ikke at det sker med nye formater også.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf snod » tirs 23. maj 2017 17:30

Jeg læser også Politiken i analogt format.
For mig er det mest interessante (og triste):
Captain Phoenix skrev:konsekvenserne af - mp3

"Og ifølge et studie fra 2009 af professor Jonathan Bergen på Stanford Universitet foretrækker generationerne, der er vokset op med mp3, den komprimerede lyd. Hvilket ligger i fin forlængelse af, at popmusik i dag er digitalt manipuleret og efterbehandlet."
Jeg har forsøgt at finde noget om undersøgelsen, men i dette tilfælde er Google ikke min ven.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf mcs_5 » tirs 23. maj 2017 22:20

Klausen skrev:Der var da DRM på meget musik men det kunne da fjernes så mon ikke at det sker med nye formater også.

Meridians MQA har ikke noget med DRM at gøre - det er et kodet signal pakket ind i de mindstbetydende bits i et 24-bit signal. Ifølge Bob Stuart er meningen med MQA at genskabe den oprindelige impulsrespons fra det analoge signal. Han påstår at de kan pakke noget der ville kræve 100Mb/s bitrate ned i 281kb/s (24 bit med 48kHz sampling). Om der er noget om snakken ved jeg ikke - endnu. Men det lyder som om Bob Stuart selv tror på det (han holdt foredrag i München)...

NB: Også analog Politiken-læser, men har ikke nået avisen idag.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf MaxJ » ons 24. maj 2017 08:59

Nu skriver du hvil i fred. Hvad bruger DAB`.? Er det ikke noget mp2 eller 3.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf mcs_5 » tors 25. maj 2017 19:19

DAB er Musicam/mp2. DAB+ er noget andet (AAC?).

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf Strandvaskeren » tors 25. maj 2017 23:43

Gad vidst hvor længe der går inden en eller anden kæk advokat napper patentet og begynder at forlange betaling fra alle der bruger mp3? Forbrugerne er nok svære at ramme, men mon ikke flertallet af fx. mobiltelefoner på markedet i dag har mp3 stående under listen af understøttede lydformater, så der må være grobund for at kræve ind, suk..
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf spuncut » fre 26. maj 2017 01:49

Som jeg har forstået det er det blot Frauenhofer, ejeren af mp3 (mp2 layer 3) der ikke længere kræver licens til at benytte softwaren. Der er således ikke ændret på ejerforholdet og det giver ikke andre ret til at spinde guld på systemet. Man kan vel nærmest sige at licenseringen er overgået til en slags GPL, i stil med LAME.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf Anders » lør 27. maj 2017 10:00

spuncut skrev:Man kan vel nærmest sige at licenseringen er overgået til en slags GPL, i stil med LAME.
MVH Henning


Hvilket for mig at se kommer til at betyde, at mp3 ikke dør, men tvært imod bliver "sluppet løs" og sikret overlevelse. Med mindre jeg har misforstået noget?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Hvil i fred, mp3

Indlægaf spuncut » lør 27. maj 2017 11:38

Sådan ser jeg også på det. Det får nok ikke den store betydning rent ubredelsesmæssigt med den båndbredde og lagringskapacitet der er til rådighed i dag, ellers havde Frauenhofer jo nok holdt fast i licenseringen. For os almindelige dødelige vil mp3 nok forblive det fortrukne codec, men for musiktjenester vil der sikkert være båndbredde at spare med nyere codecs.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: NikonSP og 18 gæster