TD-124 minitræf

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf X-ray » søn 27. sep 2015 11:40

Jo Tak - det var Super hyggeligt.
Alle bidragede med stor entusiasme.. - og god mad.. :thumbsup:
En anden gang - er jeg da' frisk på, at skifte lejer og andet, hvis 'nogen' ikke selv tør.

Der var 10stk TD-124. Min egen er bare ikke med på fælles-billedet.

Go' søndag til alle.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » søn 27. sep 2015 12:16

Jeg kan kun istemme mig koret af positive tilkendegivelser. Det er netop et udsøgt privilegium at kunne mødes på denne måde . Helt igennem fantastisk. Tak til arrangører - madbidragere - og en ekstra tak til X-ray for at lægge hus til. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf hmt » søn 27. sep 2015 15:02

Kære alle

Tak også herfra for et godt træf. Maden var uovertruffen, og det var fedt at se mange 124'ere og 124-ejere samlet et sted. Det var absolut også en fornøjelse at høre Ehapas OM-mono. The Wand - også på Ehapas 124, overgik den dog i hifikvalitet, men øj hvor det mono-svingede, da vi hørte albummet med det censurerede cover.

Jeg fik som billederne viser skiftet bundkugle. Indtil nu har jeg kun nået at sætte den til strøm. Men den har nu meget længere spin-off tid og jeg skulle også justere en del på hastigheden for at få den ned i tempo. Det tegner altså lovende. Og tak i øvrigt til Tonni for stand-by support.

Hilsner
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » søn 27. sep 2015 18:06

Tak til alle for et hyggeligt træf+ overdådigt frokostbord , og specielt tak til Klaus+Henrik, fedt at se så mange 124, og at de var så forskellige sat op, vil rigtigt gerne have sådan en Ortofon plint på et tidspunkt.

Gik selv i gang med Freddys tandlæge instrumenter for at skifte leje-kugle...men gik kold...er spændt på at hører fra freddy+hmt om det er en god opgradering?
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf pqrannes » søn 27. sep 2015 19:10

Spændende TD-124 træf der. Ærgerligt at jeg i efterårstravlheden ikke kunne finde tid til at være med; det kunne måske ha' givet mig lidt blot på tanden mht. at komme videre med min.

hmt skrev:... Det var absolut også en fornøjelse at høre Ehapas OM-mono. The Wand - også på Ehapas 124, overgik den dog i hifikvalitet, men øj hvor det mono-svingede, da vi hørte albummet med det censurerede cover.
...


OM mono lige som i "Ortofon OM mono"?

Og som her:

Billede

Jeg drømmer jo om en pickup med "ægte" mono, men har hørt (fra Ortofon) at OM mono forsatsen ikke er "ægte" mono og at man lige så godt kan trykke monoknappen ind (hvis man har sådan en). Så hvis det var sådan en OM en, vil det være godt at høre lidt nærmere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf hmt » søn 27. sep 2015 19:35

Hej Peter

Jep, det er en Ortofon OM-mono, som altså lød ganske godt i mine ører. Dedikeret mono, så er vi enten i vintage-vintageafdelingen eller SPU/ nogle af de japanske high-end producenter?

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf pqrannes » søn 27. sep 2015 22:05

hmt skrev:Jep, det er en Ortofon OM-mono, som altså lød ganske godt i mine ører. Dedikeret mono, så er vi enten i vintage-vintageafdelingen eller SPU/ nogle af de japanske high-end producenter?


Tak for feedback, Henrik. Godt at høre at mono OM Ortofon'en gjorde det godt i dine ører, som jeg jo har stor tillid til.

"Ægte" mono (samlet op fra bunden af mono-rillen) fås fra både Ortofons dyre mono pickupper, Denon DL 102 og den her Audio-Technica, som jeg lurer lidt på: http://eu.audio-technica.com/en/product ... rodID=4501

Vi må se at blive lidt klogere på mono, f.eks. i forbindelse med næste træf (på Sjælland!, ser man et sted). Jeg kan næsten ikke vente.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Boptilyoudrop » man 28. sep 2015 17:46

det er top nørdet det der! TD124 all over. Ser hyggeligt og - ja, nørdet ud på den gode måde.

Jeg vover et spørgsmål, min kollegas TD124 kommer hurtigt op og spinde og har en god efterspindstid. Men den rammer ikke korrekt hastighed før den er varm. Der er lavet lejer i motor og i spindel. Rem virker sund, det samme gør mellemhulsmekanik. Er der nogen der vil give et bud på, hvordan man får den tættere på korrekt hastighed i kold tilstand?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » man 28. sep 2015 18:05

Uden at spille "overklog" på dén, så vil jeg mene, at de TD-124'ere, som jeg har observeret gennem tiden, alle haft brug for et par minutter eller 5 før de kunne siges at være på "pitch". Jeg tror, at olien i motorlejer og spindelleje i fællesskab skal være varmere end kold (som i kold) med nedsat friktion til følge. Jeg tror, at det er helt normalt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » man 28. sep 2015 20:31

Enig med Freddy! - Dog med den erfaring at det hjælper at få sinterlejerne bagt helt fri for gammelt olie. Og derefter kogt op af et par omgange med en passende frisk olie...
Mine remedier var en genbrugs bordovn, til at bage sinterlejerne på godt med trækpapir. - Og et el/gas blus til at varme olien op til omkring 120-150 grader. En tandstikker skal syde godt lige som når man leger med klejner...
- Som Hmt kan bevidne, fungerer det nogenlunde... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » man 28. sep 2015 22:29

Min erfaring med Mørch, Garrard 401 og TD124 er alle den samme: det tager op til 20 minutter før den er helt oppe i omdrejninger. Thorens manualen siger at 17 streger i minuttet svarede til et eller andet ubetydeligt mht tonefald, sådan et eller andet i retning af 1/10 af en halvtone (jeg er på en langsom forbindelse så jeg har ikke adgang til manualen).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » man 28. sep 2015 22:35

60 prikker / min. = 1/6 af en halvtone....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Boptilyoudrop » man 28. sep 2015 22:51

Ok, så er det vist ikke helt ved siden af. Motoren fik helt nye bøsninger, det lignede ikke rigtigt sintermetal, så de originale er gemt og passet på. Måske vi alligevel skulle prøve at bage dem fri for gammelt smøremidel og præparere dem igen?

Tak for hjælpen! DK's vidensbank nr. 1 om mellemhjulernes ukronede kongemaskine.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf X-ray » man 28. sep 2015 23:28

Boptilyoudrop skrev:...fik helt nye bøsninger, det lignede ikke rigtigt sintermetal...

Jeg har gjort mig samme erfaring - syntes heller ikke, at de nye lejer lignede 'sintermetal'. De nye har ikke den dér lidt matte overflade - som de gamle originale har.De nye er helt blanke..! Det blev i øvrigt også nævnt ved træffet - og vil blive undersøgt nærmere. :Briller:
Før jeg skiftede lejerne kørte den altid med korrekt hastighed fra start - nu går der omkring 5 minutter. De nye lejer sidder helt 'tight' om akslen - det gjorde de gamle ikke..!
Pladetallerkenen roterer nu præcis 47sec før den standser. Før var det langt mere - husker ikke lige, men det står tilbage i en af trådene.
Med en vario begynder den at rotere ved 45-50V. Sådan var det også med de gamle lejer.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » tirs 29. sep 2015 05:49

Jeg valgte at genbruge mine gamle sinterlejer, da jeg ikke vurderede de nye som værende porøse. Dette resulterede i at jeg, efter renovering, kunne få min ned under 30 volt (mener det var ca 28) for rotation. - Og hmt's ned på svjh 24 volt!
Dette var efter bagning, vask i rense benzin, af et par omgange og endelig kogning. Husk at lade lejerne ligge i, mens olien køler ned!
Ellers tillader jeg mig at minde om min gamle, og endnu ikke afsluttede, tråd vedr. motorsjov.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Træf/Events



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster