TD-124 minitræf

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Helikon » tirs 29. sep 2015 08:36

Boptilyoudrop skrev:Ok, så er det vist ikke helt ved siden af. Motoren fik helt nye bøsninger, det lignede ikke rigtigt sintermetal, så de originale er gemt og passet på. Måske vi alligevel skulle prøve at bage dem fri for gammelt smøremidel og præparere dem igen?

Tak for hjælpen! DK's vidensbank nr. 1 om mellemhjulernes ukronede kongemaskine.


jeg fandt denne side om sinterbronze/oilite engang i fb. med Tonnis Tho-rense projekt, der skal skarpe drejestål til ellers har man bagefter et; ta-daa alm. bronzeleje..
http://www.lm-tarbell.com/machining_sintered_bronze.htm
Jeg har på fornemmelsen at det er det der er i vejen med de nye lejer, altså manglende viden /erfaring om bearbejdning af sinterbronze fra de nye hobbyproducenter.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf X-ray » tirs 29. sep 2015 09:22

Helikon skrev:
Boptilyoudrop skrev:Ok, så er det vist ikke helt ved siden af. Motoren fik helt nye bøsninger, det lignede ikke rigtigt sintermetal, så de originale er gemt og passet på. Måske vi alligevel skulle prøve at bage dem fri for gammelt smøremidel og præparere dem igen?

Tak for hjælpen! DK's vidensbank nr. 1 om mellemhjulernes ukronede kongemaskine.


jeg fandt denne side om sinterbronze/oilite engang i fb. med Tonnis Tho-rense projekt, der skal skarpe drejestål til ellers har man bagefter et; ta-daa alm. bronzeleje..
http://www.lm-tarbell.com/machining_sintered_bronze.htm
Jeg har på fornemmelsen at det er det der er i vejen med de nye lejer, altså manglende viden /erfaring om bearbejdning af sinterbronze fra de nye hobbyproducenter.

Ja - det er sikkert/måske meget rigtigt. Dit indlæg beskriver fint min oplevelse også..!
Hmt ville spørge ind til det 'dernede'.. - så må vi se hvad de svarer.

Men husk nu at sinter'ed-leje i motor - ikke har indflydelse på 'udløbstiden'..! Kun på det med hastigheden.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » tirs 29. sep 2015 11:53

X-ray skrev:Men husk nu at sinter'ed-leje i motor - ikke har indflydelse på 'udløbstiden'..! Kun på det med hastigheden.


Det er rigtigt. Det der kan have indflydelse på "udløbstiden" er centerlejet alene da mellemhjul, og dermed øvrige transmission, er koblet fra. Centerlejet betyder så kugle, trustplate, og sinterbøsninger her i...

Vedrørnede de "nye" motorlejer, havde jeg lige et kig på et. Gennem en 20x urmagerlup kunne jeg ikke se sintringer, men derimod tydeligt mærkerne fra forarbejdningen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 29. sep 2015 20:44

Tak for super videndeling, det er godt at vide at det normal TD124 adfærd.

Historien kort: Jeg fik mine lejebøs i et samlet rep kit med filt, kugle, plade og nitter. Nitterne passede ikke i hullerne og bøs var sandsynligvis ikke sintermetal, de passede dog glimrende. Audiosilente Italien. Dyrt i øvrigt. Jeg fik mushies og centerlejekittet fra Schopper, med både nye skruer og dækplade. Jeg kunne have nøjedes med kugle trustplate og pakning, men lad nu det ligge. Motorrenovationskittet fra Italien mener jeg ikke var pengene værd, det bliver en anden leverandør hvis der bliver en anden gang. Der var meget lidt slid i maskinen og meget stivnet smørrelse. Mushies var som sten. Nu burde den overleve at blive brugt.

Hvis der evt. er nogen derude, der har en arm til salg der tager standardpickupper, så er min kollega meget interesseret i at investere. Dog er han ikke interesseret i noget dyrt, funktionalitet frem for alt, pladespilleren spiller alligevel kun sammen med noget gammelt "familie" B&O.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » tirs 27. okt 2015 22:15

Efter at have misundeligt set de Originale plinter på træf måtte jeg da lige rette min til, det gik meget godt, jeg var lidt i tvivl om det blev for skrøbeligt med krydsfiner, men den virker meget solid, tror også den skal males sort.

Billede

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » tirs 27. okt 2015 22:23

Jeg bemærkede at de sorte dupper på den tunge tallerken havde minimal kontakt med toptallerken ca 1mm pr duppe, og min toptallerken kørte lidt skæv, jeg tog beslutningen og rev dem af, og på med en Lenco måtte, den passer godt da inder måtten er tyndere ved centrum, thorens toptallerken ligger nu meget meget bedre...og det gav dælme også et ret stort løft i lyden, prisen er at stop funktionen ikke virker mere, det kan jeg godt leve med.

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » ons 28. okt 2015 06:39

Ja den ide har jeg også været omkring. Men. Husk at det betyder let øget slid ifm rem og mellemhjul, hvis man ikke kan lette pladerne uden at bremse. Og ikke mindst, at der kan blive endnu større problemer med jerntallerkenen, ifm MC pick-ups...

Min løsning var at falde over et silikone bageunderlag, som blev klippet til, til at understøtte toptallerkenen. - Tænk plademåtte under toptallerken her...
- Ikke helt så stram som uden toppen, men absolut en forbedring!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » ons 28. okt 2015 08:51

Min løsning har været en Tenuto (Messing) pladetallerken ovenpå aluminiums tallerkenen. den vejer 1.6 kg, er konkav og med en pladevægt fungerer det temmeligt godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Hackenberg » ons 28. okt 2015 09:33

Undskyld jeg blander mig. Jeg har jo ingen TD 124 mere.
Det der med plademåtter bør i nok bruge lidt mere eksperimenttid på plademåtter. Det er absolut min erfaring med mange andre grammofoner og plademåtter at der er STOR forskel at høre. Vi er ikke i småtingsafdelingen!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf HrAndersen » ons 28. okt 2015 09:45

Ehapa skrev:Efter at have misundeligt set de Originale plinter på træf måtte jeg da lige rette min til, det gik meget godt, jeg var lidt i tvivl om det blev for skrøbeligt med krydsfiner, men den virker meget solid, tror også den skal males sort.


Flot plint-facelift der :cool1: Det er jo nærmest en hel ny plint, men som tonearmsfetichist savner jeg din ekstra arm, det var altså lidt cool.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » ons 28. okt 2015 15:38

Tonni skrev:Ja den ide har jeg også været omkring. Men. Husk at det betyder let øget slid ifm rem og mellemhjul, hvis man ikke kan lette pladerne uden at bremse. Og ikke mindst, at der kan blive endnu større problemer med jerntallerkenen, ifm MC pick-ups...

Min løsning var at falde over et silikone bageunderlag, som blev klippet til, til at understøtte toptallerkenen. - Tænk plademåtte under toptallerken her...
- Ikke helt så stram som uden toppen, men absolut en forbedring!


Jeg griber vinyl..skiven i farten..lige som med Lenco/Garrad 301/401, eller sådan har jeg altid gjort.

Jeg købte faktisk nogen nye dutter hos Schopper/frede...men de var sørme ikke lige høje!!!, så toptallerken lå og vippede,
jeg har klaget men ikke hørt fra dem endnu, så i mangel af bedre prøvede jeg nogen silikone møbel dutter, kunne med det samme hører en forbedring i lyden, og det blev endnu bedre med Lenco måtte.

Bage siliconemåtten er også en snedig løsning.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » ons 28. okt 2015 15:42

HrAndersen skrev:
Ehapa skrev:Efter at have misundeligt set de Originale plinter på træf måtte jeg da lige rette min til, det gik meget godt, jeg var lidt i tvivl om det blev for skrøbeligt med krydsfiner, men den virker meget solid, tror også den skal males sort.


Flot plint-facelift der :cool1: Det er jo nærmest en hel ny plint, men som tonearmsfetichist savner jeg din ekstra arm, det var altså lidt cool.



Tak andersen, er ved at udtænke et messing beslag der skal side bagved, vil gerne have en arm til Mono pick-up.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » ons 4. nov 2015 12:31

Nye problemer med min 124!.

Min 124 motor er begyndt at lave tikke lyde... kun nogen gange..og når den har stået tændt et stykke tid, er der nogen der kender til det?, jeg vil prøve at skille den ad, den kører ellers fint.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » ons 4. nov 2015 13:52

Er du sikker på at det er motoren? den kører jo med knapt 1600 omdrejninger i minuttet så det ville være usædvanligt hvis den 'tikkede'. Jeg har indimellem et tilsvarende problem: i mit tilfælde er det 'halvmåneløfteren' der er for tæt på aluminiumsovertallerkenen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » ons 4. nov 2015 14:21

Har haft samme problem. Og som "his" skriver, var det løfteren til overtallerkenen, der skulle justeres.
Men mellemhjuls-/trappehjuls-akslerne kan også drille. normalt er frekvensen en god indikator.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Træf/Events



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster