Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » lør 8. feb 2020 11:10

Hej alle,

Det var noget af en åbenbaring for mig, da jeg lyttede til en rigtig gammel cd afspiller forleden hos en af mine venner. Jeg var forbavset over, hvor godt en Marantz CD73 spillede. Utrolig musikalsk and sammenhængende. Überfed at se på. Ikke spor "digitalitis" til stede. Han har ejet dyre DACs og andre "high end" cd afspillere, men var fuldkommen solgt, da han lyttede til den Marantz. Ikke svært at forstå, kan man rolig sige. Han betalte for den også. Havde fået nye stumper i den, justering, osv, så den var i top form.

Jeg har ellers ikke så meget erfaring med TDA 1540 DAC. Er der andre gode cd afspiller med den DAC, som er værd at gå efter og til at betale? Ang vintage spillere, har jeg ellers kun begrænset erfaring med TDA 1541. En Sony CDP750 og en B&O CD3500. Især lyden af den CD 3500'en var imponerende god, men desværre gik begge afspillere i stykker på kort tid, så jeg blev lidt skræmt og har hold mig væk fra gamle maskiner siden. Men... jeg savner sgu' noget varme, især her om vinteren :p

I må meget gerne skrive jeres erfaringer med TDA 1540 chip baseret afspillerere, de modeller, som er værd at gå efter, og hvad man skal passe på osv.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf x-tian » lør 8. feb 2020 11:35

Jeg har haft en Yamaha CD-400, nu ved jeg ikke hvilken DAC der er i sådan en fætter men den lød skræmmende dårlig, alt hvad CD afspilleren blev kritiseret for dengang den kom frem, passede på den.
Så den blev givet væk da jeg ikke kunne få mig til at ta' penge for den.

Så sådan en ønsker du dig nok ikke.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf X-ray » lør 8. feb 2020 12:35

Du er velkommen til, at komme og låne en Philips CD104.
Den har et par små mods...
Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Jan » lør 8. feb 2020 12:47

Studer A 725 bruger TDA 1540 (2 stk.) og har netop den lyd du beskriver og lidt til.

Revox B 225 er samme maskine, bare uden XLR udgang.

Beogram CD-X er en anden mulighed, og så selvfølgelig div. Philips modeller, bl.a. CD 100.

Efter min mening er lyden fra 1540 svær at slå, 1541 kommer tæt på, og en Burr-Brown, som jeg desværre ikke kan huske nummeret på.

De fleste nyere DACs lyder ved første lyt rigtig godt, men man (jeg) bliver hurtigt træt af at høre på dem.

Regn med at der skal skiftes lytter og lidt rens/smørring, de er jo ret gamle, heldigvis holder CDM-0/1 laseren nærmest evigt, og reservedele/donormaskiner at lette at skaffe.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » lør 8. feb 2020 12:58

X-ray skrev:Du er velkommen til, at komme og låne en Philips CD104.
Den har et par små mods...
Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)

Hilsen X-ray


Den vil jeg meget gerne prøve. Jeg elsker dette forum ::Æ:Æ

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » lør 8. feb 2020 13:01

Jan skrev:Studer A 725 bruger TDA 1540 (2 stk.) og har netop den lyd du beskriver og lidt til.

Revox B 225 er samme maskine, bare uden XLR udgang.

Beogram CD-X er en anden mulighed, og så selvfølgelig div. Philips modeller, bl.a. CD 100.

Efter min mening er lyden fra 1540 svær at slå, 1541 kommer tæt på, og en Burr-Brown, som jeg desværre ikke kan huske nummeret på.



WOW, Revox og Studer er virkelig imponerende. Jeg har en CD3500, som ikke længere vil spille et sted oppe på loftet. Lidt irriterende med de tilslutninger også.

Jan skrev:
De fleste nyere DACs lyder ved første lyt rigtig godt, men man (jeg) bliver hurtigt træt af at høre på dem.



Det er lige præcis, hvad min oplevelse er. Og jeg det er fordi, jeg er nostalgisk eller noget. Så gammel er jeg ikke, selv om tiden flyver ubarmhjertigt afsted!

Tusind tak for jeres indslag.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf X-ray » lør 8. feb 2020 13:07

vincula skrev:
X-ray skrev:Du er velkommen til, at komme og låne en Philips CD104.
Den har et par små mods...
Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)

Hilsen X-ray

Den vil jeg meget gerne prøve. Jeg elsker dette forum ::Æ:Æ
Hilsen,
Vincula

Den har Oversampling Mod + Burr-Brown OP-Amps.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Kdaddy » lør 8. feb 2020 15:52

Jeg bruger en marantz cd 94 som er pimpet i digital sektionen med rørklokke mm af troldmanden fra kiev Abbas.
Den spiller ind i en abbas dac 2.1se. Det lyder forrygende og bedre end alt andet digitalt jeg har hørt.
Begge bruger tda1541. Abbas laver dacs på basis af gamle da konvertere.
Også tda1540 som han siger lyder “sødt” men mindre opløst tda1541 og hans
anden favorit pcm58 — pga tda1540’s 14 bit.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » lør 8. feb 2020 17:03

Kdaddy skrev:Jeg bruger en marantz cd 94 som er pimpet i digital sektionen med rørklokke mm af troldmanden fra kiev Abbas.
Den spiller ind i en abbas dac 2.1se. Det lyder forrygende og bedre end alt andet digitalt jeg har hørt.
Begge bruger tda1541. Abbas laver dacs på basis af gamle da konvertere.
Også tda1540 som han siger lyder “sødt” men mindre opløst tda1541 og hans
anden favorit pcm58 — pga tda1540’s 14 bit.

Jesper


Spændende. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre den ved lejlighed. Jeg har ikke været heldig med rør og Lampizator style. Fik min Sony CD750 med rør, ekstra trafo, NOS uden digital filter osv, men den støjede. Gav dem til tcla (Torben), så han kunne fifle lidt med den. Måske kan han finde ud af, hvad det er "galt".Jeg betalte mere end 200 GBP til en polak, som sælger mange af dem på ebay. Han sagde, at støjniveau var normalt ved det indgreb. Tonen har jeg aldrig hørt magen til, men kunne ikke leve med støjniveauet.

Måske har Torben noget at sige om den?

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf his067 » lør 8. feb 2020 17:43

X-ray skrev:Den har et par små mods...

Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)
Den har Oversampling Mod + Burr-Brown OP-Amps.

X-ray

Flere detaljer/anvisninger? ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf X-ray » lør 8. feb 2020 18:06

his067 skrev:
X-ray skrev:Den har et par små mods...

Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)
Den har Oversampling Mod + Burr-Brown OP-Amps.

X-ray

Flere detaljer/anvisninger? ;)

Fandt lige dette... - tilbage i 2012.
OPA2604AP(Burr-Brown) som skulle erstatte de gamle NE5532 kredse
hér...http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=810&start=30
Og den anden er Lampizator - the NOS mod.
http://www.lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/Philips%20CD104/CD%20104%20philips%20TDA.html

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Tonni » lør 8. feb 2020 18:41

Jeg har en MHDT Havana med PCM56P/K.
Den kører i Non Oversampling mode og med en 5670 doppelt triode i udgangen. Den spiller ganske hæderligt, trods det er en gammel 16bit dac.
Den tager USB, tos-link og s/p-dif ind. Og downscaler max 24bit/96k til red book (44.1k/16bit).
Skulle stemningen være for det, kan jeg da tage den med til Hald...

Billedet viser en let støvet indmad...

MHDT Havana.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf vincula » man 10. feb 2020 22:53

X-ray skrev:
his067 skrev:
X-ray skrev:Den har et par små mods...

Vandt iøvrigt blind-testen ved et Træf for år tilbage.. ;)
Den har Oversampling Mod + Burr-Brown OP-Amps.

X-ray

Flere detaljer/anvisninger? ;)

Fandt lige dette... - tilbage i 2012.
OPA2604AP(Burr-Brown) som skulle erstatte de gamle NE5532 kredse
hér...http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=810&start=30
Og den anden er Lampizator - the NOS mod.
http://www.lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/Philips%20CD104/CD%20104%20philips%20TDA.html

Hilsen X-ray


Her sidder den lige nu, takket være X-Rays gavmildhed:

Billede

Det første, der har overrasket mig er bassen. Så fyldig, at jeg blev nødt til flytte højtalerne lidt fra bagvæggen. Mellemtonen er lidt mørkere og diskanten hænger utrolig godt sammen. Den giver en særlig "genklang". Tonen er meget mere realistisk end hvad jeg har hørt hos mig, især med klaver kan man høre det med det samme. Musikken flyver og svinger afsted. Der er ikke noget "old hat" romantik ved den iøvrigt.

Nu ved jeg ikke om det er x-Rays tryllekunst eller TDA1540'en, men denne afspiller lyder simpelhen for godt til at være sandt. Jeg må prøve den med min Sansui AU 555a i stuen. Også for at se, hvor meget af "rør-lyden" skulles min Conrad Johnson/TVA10 kombo. Denne CD 104 spiller langt bedre end min Marantz CD 6006, som faktisk lyder ret godt... Man bevæger ind i en anden klasse her. Jeg må bøje mig til de gamle maskiner, uden at nostalgi spiller nogen role her overhovedet.

Har allerede spillet i mere en 2 timer. Det føles som om jeg kunne lytte til den hele natten!

Tusind tak endnu en gang til x-Ray :OLO:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. feb 2020 23:08

Jeg har et par CD-afspillere med TDA 1541 DAC'er stående - købt på anbefaling af et forum-medlem, der fremhævede dem (DAC'erne) som nogle af de bedst lydende. Det er bl.a. Philips CD 650.

Problemet er "bare", at jeg ikke synes de er spor vellydende...
Der sidder de originale NE5532 op amps i, så jeg vil høre, om det forventeligt vil give en markant forbedring at skifte til Burr Brown OPA 2604 AP (f.eks. som disse: https://elektronik-lavpris.dk/p82488/op ... v-us-dip8/) ?
Og om benforbindelserne er identiske, så det bare er "plug-and-play" ?
Eller om der er andre med samme eller bedre lydmæssige kvaliteter???

Her ud over tænker jeg, at elektrolyt-kondensatorerne nok ville have godt af en udskiftning.

Enhver hjælp/gode råd er velkommen (evt. i PB, hvis det bliver for off-topic ift. trådens tema.
Tak.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Cd afspillere med TDA 1540 DAC

Indlægaf KlausM » man 10. feb 2020 23:31

Jeg har en Philips CD880 med TDA 1541A chip, jeg har skiftet ALLE kondensatorer, og vist nok også de to OP/AMP'er i den analoge signalvej og desuden har jeg sat en extern klokke i; den lyder forrygende godt i mine ører, aldrig øretrættende. Jeg kan ikke huske hvilke OP/AMP'er jeg satte i, men jeg kan tjekke det, hvis du er interesseret.

Jeg har også en Cambridge CD med TDA 1541A i (4 styk), den jeg havde med til træffet på Fyn (Trente Mølle), den har fået skiftet alle lytter, lyder også fantastisk i mine ører, meget musikalsk.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 11. feb 2020 12:22, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster