Cd Ak&Ve ?

Cd Ak&Ve ?

Indlægaf vericon » søn 1. jun 2014 19:46

”Modding” - den udbredte folkesport på tværs og af og til på trods af sund fornuft og målinger ?.
Eller – en ny tilgang til emnet – en vinkel som ikke lå lige for - fra starten --- .

CD'en blev præsenteret som mirakelmediet til konservering af lyd,altså -Nix pille Nørder !

Når mediet allerede fra starten er kvalitetsreduceret (samplingfrekvens – bit bredde o.a.). er udfordringen til at få øje på – ”What to do better” ?

Man startede med en Philips CD 200 (hundedyr for sylan) og 5 Cd'er og var ikke var særskilt imponeret – Technics 1200 og Audio Technica AT P.U. bankede CD ”Wunderland” med komfortabel margin - hvad så ?

Direkte skårne LP superindspilninger fra Sheffield o.a på heavy duty vinyl placeret på en solid tallerken med stabil rotation, passende arm og en pernitten RIAA leverer lyd til at leve med, men er dyreplageri for sparegrise.

På CD fronten var opskriften til drev af disken en ”Device” der, når det gik højt var støbt i aluminium, men i de fleste tilfælde en dårlig understøttelse af disken -

Pioneer havde med deres stable platter system en noget bedre løsning på et stabilt underlag, men det er så ikke rigtig blevet fulgt op med f.eks. vaccum -

Pioneer stable platter.jpg


En overgang kunne man købe folie skåret til CD formater som dæmpning af vibrationer – og grønne ”tusser” til maling af CD kanter så lysreflekser kunne reduceres -

En noget mere morderisk sag var de såkaldte stabilizers som man skulle placere mere end præcist – nogle drev accepterede dem ikke – andre accelererede kombinationen CD/Stabilizer så stabilizeren slap kontakten med CD'en og fes rundt i ”spillens” indre som et hovsamissil fra Lumsås – sådan lidt elektronisk harakiri -

disc stabilzer 02.jpg


Når man så har prøvet turen henlægger man ikke sagen -
Det skal være til at håndtere/ betale og gerne effektivt -

Faldt over noget selvklæbende folie fra Alkor Deco Design som kunne fås i metermål og i et utal af farver /overflader –

mod 02 web.JPG


Lidt hobbykniv Clevin og så er den klaret -

Gjorde nogle dubletter så der kan lyttes AB og blindtest -

mod 05 web.JPG


Adskillige af husets gæster mener forskellen tydeligt genkendelig ved A-B og blindtest -
”Mere ro” er en typisk reaktion -
Nogle mener at grøn er laserlysets komplementærfarve - nu havde jeg i sidste ombæring kun sort til rådighed -
"Det får Duga"

Har ikke oplevet drev der ikke ville spille, eksperimentet koster en femmer i materialer og man lærer at holde styr på hvilke covers CD'erne bor i.

Venlig hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Cd Ak&Ve ?

Indlægaf Dan63 » ons 4. jun 2014 13:59

Hej Hans Jørn.

Det er først nu her at jeg fik læst dit indlæg.:)
Pudsigt nok har jeg selv haft en stabilizer fra Holfi, der vejede 42 g, jeg mener det svarer til 7 cd'er. Det var i hvert fald en tung s..., men den fungerede godt nok på min daværende Harman/Kardon cd-spiller, da jeg så i starten af 90'erne skiftede til en Linn Karik var det slut med stabilizeren, der var ganske enkelt ikke plads til noget bortset fra den tynde "filmtingest", som nemt krølled suk!
Senere fik jeg fat i en såkaldt De mat, som er en gummiagtig sort sag, der går ud over siden og nedover cd'en, lidt i stil med de pynteplader man kunne lægge over varmepladerne på de lidt ældre komfurer.
Efter sigende skulle den både dæmpe for vibrationer, statisk strøm og reflektioner fra lazeren.
Denne kunne der godt blive plads til i Linn'en.:)
Linn'en er udskiftet for længst men De mat'en har jeg stadigvæk.:)
Både jeg selv og flere, som har været her forbi har kunne høre forskel.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster