Marantz CD-73 laser

Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » man 9. nov 2015 20:44

Hej

Kan nogen guide mig en smule i den rigtige retning?
Jeg har fået fat i en fin CD-73, som dog ikke vil læse cdér og ikke spinner op når skuffen lukkes.
Umiddelbart kan jeg læse mig til at laseren er gået, men er der noget andet der kan være problemet.
Hvis det er laseren, hvor finder man så en erstatning? Så vidt jeg ved er det en CDM-0
Billede
Billede

Er helt ny i rep af hifi, men kan dog svinge en loddekolbe med forsigtighed.

Mvh Lars
Senest rettet af Neomodus man 9. nov 2015 21:01, rettet i alt 1 gang.
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Re: Marantz CD-67 laser

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 20:55

Det ligner en Marantz CD-73 (det står der også på billedet, oppe i øverste højre hjørne), og deres laser går vist aldrig i stykker.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » man 9. nov 2015 21:03

Arrgh, du har ret Peter. Gad vide hvad jeg tænkte på.
Det var da en fejl jeg kunne rette.

Hvis ikke laseren går i stykker, hvor skal jeg så starte min fejlfinding?

Hvis jeg ikke tager meget fejl Peter, så har du også en? Jeg så den for flere år siden på Hald.

Mvh Lars
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 21:39

Neomodus skrev:Arrgh, du har ret Peter. Gad vide hvad jeg tænkte på.
Det var da en fejl jeg kunne rette.

Hvis ikke laseren går i stykker, hvor skal jeg så starte min fejlfinding?

Hvis jeg ikke tager meget fejl Peter, så har du også en? Jeg så den for flere år siden på Hald.

Mvh Lars


Jep, jeg har en også, dvs. at min søn August (Aqrannes) her har overtaget/lånt den, og i øvrigt lige repareret den på sin uddannelse (elektronik- og lavstrømsteknikker); den kunne godt spille, men støjede, og det viste sig, at det var nogle kondensatorer i strømforsyningen, der var "skredet". Jeg vil se, om ikke jeg kan få ham til at byde ind på, hvad der kan være galt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Edge » man 9. nov 2015 21:40

Vi er ude i en rep. for fagmænd. Typisk er det kondensator i strømforsyningen og på CD drevet der er problemet i de gamle Philips, der skal efter udskiftning indstilles på laseren med en Philips test plade, så som sagt det er fagmands stof.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 21:42

Edge skrev:Vi er ude i en rep. for fagmænd. Typisk er det kondensator i strømforsyningen ...


Det var vi enige om!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf aqrannes » man 9. nov 2015 21:51

Som Pqrannes skriver har jeg lånt og repareret hans cd73. Jeg skiftede først alle de store elektrolytter i strømforsyningen, men desværre uden held. Så jeg kiggede endnu engang på strømforsyningen og fandt 2 små axiale kondensatorer som jeg i første omgang havde overset, dem skiftede jeg og nu spiller det bare.
Har ikke indstillet på laseren, men det kunne godt være det var en god ide.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf beodude » man 9. nov 2015 22:16

Hmm de symptomer lyder bekendt på den denon cd afspiller jeg har. Kunne være der skulle ses nærmere på strømforsyningen.
beodude
 

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » man 9. nov 2015 22:16

Hej igen.
Tak for alle svar, jeg er klar over at det nok ikke er lige til, jeg opgav at reppe min Philips CD100, den var simpelthen ikke særlig servicevenlig.
Justere på laseren har jeg læst om, men åbenbart er det som at "vride det sidst ud af tandpastaen", og ikke noget man bør gøre? Så vidt jeg forstod skruer man i princippet op for forsyningen til laseren?

Jeg håber bestemt at få liv i den igen, og har en tidligere radiomekaniker på sidelinjen som livlinje for hjælp til justeringer og indstilling, men jeg vil egentlig helst forsøge at finde og løse årsagen til problemet.

Lars
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf ole n 84 » man 9. nov 2015 22:25

Jeg har en Philips cd 202 og den ville heller ikke læse og køre cd'en rundt, først rensede jeg laseren men en vatpind så den så helt ren ud, det hjalp ikke, derefter rensede jeg laseren igen med en vatpind og et par dråber isopropylalkohol på laseren, derefter kunne den spille igen.

Så prøv at rense laseren, selvom den ser helt ren ud kan det godt være problemet.
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » man 9. nov 2015 22:41

ole n 84 skrev:Så prøv at rense laseren, selvom den ser helt ren ud kan det godt være problemet.


Det prøver jeg under alle omstændigheder, skjoldet kommer af den i morgen og så må jeg tage det trinvis derfra.
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 23:00

Neomodus skrev:
ole n 84 skrev:Så prøv at rense laseren, selvom den ser helt ren ud kan det godt være problemet.


Det prøver jeg under alle omstændigheder, skjoldet kommer af den i morgen og så må jeg tage det trinvis derfra.


CD-73 er en særlig venlig CD-afspiller (jf. dit billede ovenfor); laseren kommer ud til dig, når du åbner skuffen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Tonni » tirs 10. nov 2015 08:02

Som det er nævnt oven over, er der en lille elektrolytkondensator på selve CDM'ens laser print. Den er sikkert træt.

Og med hensyn til laser rens. Så kan jeg anbefale at læse denne ret udførlige guide! HUSK ESD følsomt område!!!
- Har du tendens til Altzheimers, bør du nok tænke dig om en ekstra gang... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » tirs 10. nov 2015 12:52

Super link Tonni.

Jeg kigger på sagen i aften og tager det første skridt, nemlig at tjekke om der overhovedet er et output fra laseren med tilhørende rens. Derfra er det låget af og små skridt.

Jeg har konfereret med teknikeren på arbejdet i dag og han har, efter min ukyndige viden på området, sort bælte i fejlsøgning.

Mvh Lars
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Re: Marantz CD-73 laser

Indlægaf Neomodus » ons 11. nov 2015 10:43

Nå, rensningen gav (selvfølgelig) ikke noget.
Nu er der lånt et scope med hjem fra arbejde og basis instruktioner i brug af scope modtaget, så nu skal der måles på forsyningen..... Det skal lykkes.
Neomodus
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31 jul 2013
Lokalitet: Varde

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster