Tandberg TD20A problemer

Spaghetti sektionen

Tandberg TD20A problemer

Indlægaf his067 » ons 28. mar 2018 17:28

Opmuntret af de fine tilbagemeldinger på diverse Revox maskiner synes jeg at jeg vil prøve lykken: Jeg har indtil flere Tandberg TD20A som har et meget almindeligt problem: Epromen til styre-elektronikken er brændt af (indtil flere gange!).
Bill har været meget hjælpsom og har fundet en forsyning af de originale (u-programmerede) e-proms og vi har også fundet ud af at programmere dem.

Men, alligevel bliver den ene af mine to "gode" TD20A ved med at explodere: Den ene gang det lykkedes at få den til at køre i 20 minutter, og så pludselig var der et knald og et lysglimt, og så var vi tilbage til "Start": Logikken virker sket ikke på trods af at alt synes OK.

td-20a-sm logic circuit diagram.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics SP10 P/L i 53 kg skifer-plint, Mørch DP-8, Ortofon Rondo Bronze/ICA200/SPU Royal; Audiolab 8000T; Lyngdorf CD2, NLE17/CT102, Mod Squad Line Drive, Meridian 105; KEF LS50, Tandberg TCD440a
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tandberg TD20A problemer

Indlægaf janfroerup » ons 28. mar 2018 19:44

his067 skrev:... så pludselig var der et knald og et lysglimt, og så var vi tilbage til "Start": Logikken virker sket ikke på trods af at alt synes OK.

Hvad var så årsagen til Knald og lysglimt ? Det er nok der man lige bør rette focus :)
Brugeravatar
janfroerup

Lokalitet: Marke

Indlægaf TANDBERGEREN » søn 15. apr 2018 21:55

his067 skrev:Opmuntret af de fine tilbagemeldinger på diverse Revox maskiner synes jeg at jeg vil prøve lykken: Jeg har indtil flere Tandberg TD20A som har et meget almindeligt problem: Epromen til styre-elektronikken er brændt af (indtil flere gange!).
Bill har været meget hjælpsom og har fundet en forsyning af de originale (u-programmerede) e-proms og vi har også fundet ud af at programmere dem.

Men, alligevel bliver den ene af mine to "gode" TD20A ved med at explodere: Den ene gang det lykkedes at få den til at køre i 20 minutter, og så pludselig var der et knald og et lysglimt, og så var vi tilbage til "Start": Logikken virker sket ikke på trods af at alt synes OK.

td-20a-sm logic circuit diagram.jpg

Hvor er lysglimtene og eksplosjonene?
Jeg vet om enkelte ting som kan være aktuelle:
Paralellt med 24V-strømforsyningen sitter det en 1uF tantalytt (C456). Fjern denne og sett dit en god elektrolytt istedet. Sitter bak den store lytt på logikkortet.
Likeledes må man sikre at de to regulatorer (24V og 5V) både sitter godt i sine sokler OG god kontakt til steel.
Disse sitter på hver ende av logikkkortet.

Ellers kunne jeg godt tenke meg å få kjøpt en slik ferdigprogrammert prom som du nevner. Har en i manko her.
TANDBERGEREN

Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Indlægaf his067 » man 16. apr 2018 06:41

TANDBERGEREN skrev:
Hvor er lysglimtene og eksplosjonene?
Jeg vet om enkelte ting som kan være aktuelle:
Paralellt med 24V-strømforsyningen sitter det en 1uF tantalytt (C456). Fjern denne og sett dit en god elektrolytt istedet. Sitter bak den store lytt på logikkortet.
Likeledes må man sikre at de to regulatorer (24V og 5V) både sitter godt i sine sokler OG god kontakt til steel.
Disse sitter på hver ende av logikkkortet.

Ellers kunne jeg godt tenke meg å få kjøpt en slik ferdigprogrammert prom som du nevner. Har en i manko her.

Tak for forslaget. Jeg synes, at kunne huske at Bill havde skiftet alle tantaler, men jeg skal prøve at spørge ham ad.
Den defekte TD20 står til reperation hos Bill, så jeg har ikke haft mulighed for at tage et kig på den endnu. Jeg købte en til TD20 som reservedele. Det var billigere end at købe brugbare spoletallerkener! Og efter et kig på den, har jeg en ide om at problemet måske var den 1000µF kondensator, som sidder ved den ene spændingsregulator: der er en jern-vinkel som holder printpladen på plads, som sidder meget tæt på kondensatoren. På den "nye" Tandberg sidder der en tyk omgang skum imellem den vinkel og kondensatoren. og der går 220V lige ved siden af!

Bill fortalte at flere af TRIACerne også er stået af, så der er et større arbejde foran en af os. Jeg vil selvfølgelig helst have at der er Bill, da mine reparations evner er temmeligt små, men han synes jeg skulle lave loddearbejdet....

Jeg spørger Bill om han kan brænde en ekstra e-prom næste gang jeg snakker med ham!

"je me reviens" som der står på Quebec's nummerplader.
Technics SP10 P/L i 53 kg skifer-plint, Mørch DP-8, Ortofon Rondo Bronze/ICA200/SPU Royal; Audiolab 8000T; Lyngdorf CD2, NLE17/CT102, Mod Squad Line Drive, Meridian 105; KEF LS50, Tandberg TCD440a
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf TANDBERGEREN » man 16. apr 2018 16:09

Nåvel. Godt.
Ja de store ellytter sitter noe utsatt til.
Dersom din maskin er av amerikansk opprinnelse, så skal også de seriemotstander til motorene skiftes.
Jeg har i grunnen ikke registrert at triacerne har brent av i noen maskiner så langt. Men en gang skal vel være den første. Dette kan passe godt med eventuell sammenbrudd i +5V-regulatoren, forøvrig.

Må ellers ønske lykke til.
TANDBERGEREN

Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Indlægaf his067 » fre 27. apr 2018 21:05

TANDBERGEREN skrev:Nåvel. Godt.
Ja de store ellytter sitter noe utsatt til.
Dersom din maskin er av amerikansk opprinnelse, så skal også de seriemotstander til motorene skiftes.
Jeg har i grunnen ikke registrert at triacerne har brent av i noen maskiner så langt. Men en gang skal vel være den første. Dette kan passe godt med eventuell sammenbrudd i +5V-regulatoren, forøvrig.

Må ellers ønske lykke til.

Nu er den så hjemme igen, men stadig ikke repareret. Bill har haf den stående længe nok til at jeg ved at nu må jeg prøve selv....

Her er så et billede af den komponent som forårsagede torden og lynild:

fullsizeoutput_2f0.jpeg

"Den afbrændte" sidder ved hastighedsomskifteren
("der sidder en underlig afbrændt en ved den yderste trykkknapomskifter..." som Henrik Ibsen kunne have skrevet).

Jeg kan ikke finde en reference til den på printet: den synes at være afmærket som en "lus". Er der nogen af jer der har en ide

1) om hvad det er for en?
2) hvorfor er den brændt af?
3 Hvor skal jeg lede efter fejlen?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Spole/kassette optager